Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: 500T passiv/aktiv antenn

  1. #1
    Donator kermiths avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    377
    Tackad
    6 gånger

    500T passiv/aktiv antenn

    Har en TV som har möjlighet att ge 5V ut till min antenn via kabeln, så att jag slipper att ha en strömkabel in i antennen. I menyerna i Dreamboxen skall den också kunna ge extra ström till antennen via kabeln, men det gör den inte hur jag än ställer in den i Dreamboxen, utan när jag kopplar in antennen via Dreamboxen så måste jag koppla på nätaggregatet till antennen. Har testat både Pli och Gemini images utan att det funkar. Är det något tjall i Dreamboxen? :redface:

    kerm.
    Vu+ Solo SE Version 2

  2. #2
    Hej, har du ett antennuttag mellan box och antenn? 5V brukar inte vara den spänning som levereras till antennen utan det är 12 eller 24 V. Kolla på ditt nätaggregat vad det skickar ut för spänning

    //snake

  3. #3
    Donator kermiths avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    377
    Tackad
    6 gånger
    Snake, tack för ditt svar men jag har kanske varit oklar, så låt mig ge dig en bättre förklaring. Jag har en bordsantenn kolla länk:
    http://www.okit.se/html/aktiv_dvb-t_...v_dc.1293.html Enligt länken och förpackningen skall den kunna drivas med antingen en utgång på en DBV-T mottagare (Dreambox i detta fallet) en extern strömkabel eller via en USB. I Dreamboxen finns en meny där man kan antingen slå på eller av en 5V matning till en antenn, men hur jag än ställer in den i Dreamboxen så får jag inte antennen att fungera om
    jag inte kopplar till ström via en USB kontakt eller strömkabel. Kopplar jag antennen direkt till TV'n som också kan mata 5V via antennuttaget så fungerar den. Min fråga var alltså om någon annan har fått det att fungera via Dreamboxen, och har någon fått till det så är min utgång kanse sönder...
    Vu+ Solo SE Version 2

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Prova mäta på antennsnöret & se om du får ut +5 V.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    Donator kermiths avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    377
    Tackad
    6 gånger
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmmm.

    Prova mäta på antennsnöret & se om du får ut +5 V.
    Jag vill veta mer om det skall fungera och om någon har det fungerande som det enligt manualen och samtliga images säger att det skall, eller om jag gör nåt fel. I annat fall byter jag boxen om det är fel på den, om det är jag som inte gör fel...
    Vu+ Solo SE Version 2

  6. #6
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Men om du mäter på snöret så ser du vad som händer när du slår av & slår på 5 volten. Men vad ska din antenn ha för spänning ? Oftast kräver de 12 volt.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  7. #7
    Donator kermiths avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    377
    Tackad
    6 gånger
    Enligt manualen är det 5V. Jag har kikat och de flesta bordsantenner kräver 5V. Jag får på nåt sätt mäta upp det om det gär, men hur vet jag inte
    Vu+ Solo SE Version 2

  8. #8
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    kermith, vad jag förstår är det 5V som gäller har också sett detta. Kanske finns en del antenner som behöver 12V. Men det jag undrar är, vad har du för problem.

    Vad är det för fel med power-insertern man kopplar mellan boxen och den aktiva antennen ?

    Ser det inte snyggt ut eller varför måste du mata 5V från boxen, går det inte lika bra med den där lilla adapter?

    Bara undrar.

  9. #9
    Donator kermiths avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    377
    Tackad
    6 gånger
    DennisOlof, tack för svaret. Visst kan jag sätta dit en extra strömkabel till antennen, det finns ett uttag för det. Det finns även ett uttag för att förse antennen med 5V via en USB ingång ex-vis fråm en dator. Men då försvinner ju hela idén med att ha endast en antennkabel och att man sätta antennen där man vill ha den. Nu måste jag sätta antennen nära ett strömuttag alt. ha en 5 m strömkabel så att antennen får sina 5V. Jag har provat antennen med ett par olika TV apparater som alla har en möjlighet att via antennutgången mata antennkabeln med 5V, så att jag slipper ha en extra 5 meters strömkabel. Som jag har förstått skall ju även en 500T kunna göra detta men jag får inte ut 5V från Dreamboxen, och då undrar jag om om det finns någon som det har funkat för eller om det är min Dreambox som är trasig...:'(
    Vu+ Solo SE Version 2

  10. #10
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.,

    Problemet hade varit löst för flera dagar sedan om du mätt spänningen på antennsnöret !! Sätt en voltmeter mellan mittstiftet & ytterkanten på kontakten där ska du få 5 volt när du slår på det i boxen. Ingen spänning -> trasig tuner.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

Liknande ämnen

  1. Inspelning från annan än aktiv kanal
    Av beercan i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-12, 15:22
  2. Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-11-02, 17:26
  3. Nokia aktiv antenn till Thomson Box
    Av Bostream_Sudden i forum Övriga mottagare
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-01-23, 09:55
  4. Antenn
    Av Salami i forum Boxer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-03-02, 05:43

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss