Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: problem med dm800 klon

  1. #1

    problem med dm800 klon

    Har varit dumsnål och köpt en dm800 klon.

    Boxen kom med gemini 4.2 och bootloader #72.
    Den har en liten fläkt på en kylfläns precis under tunern. Kan det vara cpun tro?

    Fläkten snurrar inte. Jag mätte upp spänningen och den är 0.1 V.
    Boxen blir överhettad när jag kollar på Hd kanaler och startar om.

    jag installerade mediaspelaren på den för att kunna kolla på HD film o spela mp3or. När jag startar mediaspelaren så hänger sig bilden och det står booting på boxen. boxen bootar snabbare än när man slår på den vanligt. Men när den bootat klart är allt som vanligt. Kommer aldrig till någon mediaspelare.

    Går det att öppna mediaspelaren ifrån telnet/ssh?

    I menyn har jag en dvdspelare också men den hittar inte mp3or eller .mkv filer.

    Testade lägga in gemini 4.5 men den har bootloader 75 så det gick inte alls. Fick flasha om med dreamup vilket tog 60 min o då var jag tvungen att boota om till windows för jag hittade ingen dreamup version till linux som hittar dm800.

    Hittade en gemini 4.4 image som skulle vara patchad med bl 72. flashade in den och boxen börjar boota men den kommer bara 1/3 sen händer det inget mer.

    Testade flasha in Pli jade2 från 2009-05 som har bootloader 72 men det blir samma sak där, bootningen stannar vid 1/3.

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Som du säger så har du varit dumsnål, och då SKA det jävlas. Du får det du betalar för.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3

    sant

    Tänkte faktiskt avsluta inlägget med det du skrev, man får vad man betalar för.
    Men samtidigt är det en rolig hobby. Funkar allt som det ska har man inget att pilla på och inget nytt att lära sig.

    Har du några förslag eller ideer att komma med?

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Överhettning -> Fet fläkt. Det finns flera trådar om kylning av en DM800, ett tips är att plaera en lös fläkt ovanpå boxen som du kopplar till USB (+5V).
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    ska fläkten suga eller blåsa ner i boxen? Hur tar man ut 5v ur usbporten?

    Bästa vore väl att utnyttja fläkten som redan sitter på kylaren?

    Du kör ju också linux, vet du om det finns någon nyare version är dreamup 1.3 för linux?

    Har du någon aning varför mediaspelaren kraschar?
    Måste väl gå att starta den från en terminal så man kan se outputen.

    tacksam för svar.

  6. #6
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Fläkten ska suga eller blåsa !! Spelar ingen roll bara det blir cirkulation. 5Volt tar du ut mellan ytterstiften på usb-kontakten. Koppla in den interna fläkten till USB-kontakten.

    Tror att 1.3 är den sista, men till DM800 använder du webben, jag har då aldrig använt dreamup till varken 600 eller 800.

    Kolla i mappen /usr/bin så torde du hitta vilken binär som startar playern. Alternativt så loggar du in i boxen & startar top, sedan slår du på spelaren mha av fjärren, då ser du i top vilken binär som startar.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  7. #7
    tack för tipsen.

    Jag använder också webben normalt för att flasha om boxen men eftersom den vägrade boota pga bootloadern blev jag tvingad att använda dreamup.

    Jag har redan testat med top men jag såg ingen ny binär dyka upp.
    Ska dock testa det igen.

Liknande ämnen

  1. dm800 klon, bilden fryser.
    Av proosen i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-08, 17:00
  2. Styra dm800 med iPad klon (Android) ?
    Av expert20 i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-01, 10:12
  3. 500C problem (klon)
    Av nator666 i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-09-16, 19:43

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss