Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 21

Ämne: En parabol 2 boxar?

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    135
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av T-bird Visa inlägg
    Que??
    Hur har du kopplat egentligen?

    Så här skall du ha det http://www.satlex.net/sv/2participan...onf_2p_2s.html
    Det är kopplat enligt bilden i din länk.
    Det enda jag är osäker på är om jag satt kablarna från respektive huvud identiskt på dom båda disEQ.
    Vad är skillnade mellan dual-lnb och twin-lnb?
    Det jag vet om dom är att dom är nya sedan i somras och att det är dubbla utgångar på dom.
    Tyvärr -24grader ute och snöigt/halt altantak så jag har inte haft lust att klättra upp och kollat där än.

  2. #12
    Felsök inomhus då
    Byt plats på boxarna, om felet följer med boxen så ändra i diseqc inställningarna.
    Om du kopplat som bilden på satlex så är det enda som kan skilja att du skiftat plats på thor och sirius i switchen och det behöver du inte ens upp på taket för att åtgärda.

    Är det identiska switchar?
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    135
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av T-bird Visa inlägg
    Felsök inomhus då
    Byt plats på boxarna, om felet följer med boxen så ändra i diseqc inställningarna.
    Om du kopplat som bilden på satlex så är det enda som kan skilja att du skiftat plats på thor och sirius i switchen och det behöver du inte ens upp på taket för att åtgärda.

    Är det identiska switchar?
    Ja switcharna är likadana.
    Provade att skifta satellit i tunerinställningarna men det blev ingen skillnad.

  4. #14
    Citat Ursprungligen postat av Stefan60 Visa inlägg
    Jag köpte fel förut, men det var på analoga tiden, kom inte ihåg om det var dual dom hette, det var iallafall vertikal på ena och horisontal på andra porten, bara en tanke som slog mej
    Verkar som att Stefan var inne på rätt spår, sprang på den här beskrivningen http://www.digitaltvexperten.se/page.php?p=115

    Om det nu är Dual huvuden du har så är valet att byta till Twin eller skaffa en multiswitch som kan hantera dom du har.
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    135
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av T-bird Visa inlägg
    Verkar som att Stefan var inne på rätt spår, sprang på den här beskrivningen http://www.digitaltvexperten.se/page.php?p=115

    Om det nu är Dual huvuden du har så är valet att byta till Twin eller skaffa en multiswitch som kan hantera dom du har.
    Tackar för den länken, då får jag kolla vad för huvuden jag har.
    Undras när vintern ska ge sig...

    Ni som har 1 parabol med 2 huvuden för tex viasat och canaldigital och använder 2 mottagare, vilka huvuden kör ni med?
    Vilken diseq?

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    135
    Tackad
    1 gånger
    Har varit uppe och kollat vad för LNB jag har och så här står det på huvudena:

    Digitaly TF-22
    Universal Twin LNB
    Frequency Range: 10,7 - 1?,78GHz
    LO1.:9,75 LO2.: 10,8 NF kunde jag inte se.

    Är det rätt huvud för att koppla dubbla mottagare via en diseqc?

  7. #17
    Jag har en twin och en quad men de funkar på samma sett. så kolla kablarna om de är rätt skalade och so.Mvh

  8. #18
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    TS, du ska ha vanliga LNBer (två stycken) en för Canal Digital och en för Viasat. På vardera huvud ska det finnas två utgångar. Det ska vara universal LNBs, det är svårt blanda ihop eller köpa fel. Det är när man köper Quad eller Quattro man kan göra fel då dessa har 4st utgångar, så är det inte i ditt fall. Kolla att de LNBs du har köpt är twin-varianten.

    Dra kabel från vardera LNB (vilken utgång det är kvittar), koppa dessa till diseqc, från den en kabel till boxen. Då du har två boxar, blir det två liknande installationer. Sedan ska boxarna vara oberoende av varandra.

    Hur det funkar med strömmatning vet jag inte men antagligen är denna funktion automatiserad så man inte behöver bry sig om det. Funkar inte ovanstående så är något fel, troligtvis är det muppig diseqc switch då detta jämt strular för dreambox ägare. Bara för du har två dreambox innebär inte att dom båda gillar det märke av diseqc som du använder dig av.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Diseqc

    Det som tycks funka bäst enligt andra här i forumet är Diseqc 1.0 varför vet jag inte.

    Tror biltema hade Diseqc 1.0 eller i alla fall dem varianter dom hade i butikerna ska tydligen funka perfekt, detta också enligt folk här i forumet.

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    135
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    TS, du ska ha vanliga LNBer (två stycken) en för Canal Digital och en för Viasat. På vardera huvud ska det finnas två utgångar. Det ska vara universal LNBs, det är svårt blanda ihop eller köpa fel. Det är när man köper Quad eller Quattro man kan göra fel då dessa har 4st utgångar, så är det inte i ditt fall. Kolla att de LNBs du har köpt är twin-varianten.

    Dra kabel från vardera LNB (vilken utgång det är kvittar), koppa dessa till diseqc, från den en kabel till boxen. Då du har två boxar, blir det två liknande installationer. Sedan ska boxarna vara oberoende av varandra.

    Hur det funkar med strömmatning vet jag inte men antagligen är denna funktion automatiserad så man inte behöver bry sig om det. Funkar inte ovanstående så är något fel, troligtvis är det muppig diseqc switch då detta jämt strular för dreambox ägare. Bara för du har två dreambox innebär inte att dom båda gillar det märke av diseqc som du använder dig av.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Diseqc

    Det som tycks funka bäst enligt andra här i forumet är Diseqc 1.0 varför vet jag inte.

    Tror biltema hade Diseqc 1.0 eller i alla fall dem varianter dom hade i butikerna ska tydligen funka perfekt, detta också enligt folk här i forumet.
    Dom diseqc jag har är från biltema, men jag kanske får ta en tur och köpa en ny, den ena kanske är trasig.

  10. #20
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    husa550, absolut, om du provar en av dem och den funkar, flytta över kablarna och prova den mot den andra boxen, funkar allt då är det troligen så att den andra är trasig. Fast om man byter plats på dem och den som "borde" vara trasig funkar.

    Då kanske det är kablarna som inte är som det ska, ett annat alternativ är ju att koppla upp allt, köra med 800 boxen, allt funkar, bra då flyttar du den till andra TVn (och kabeln), testar. Funkar allt igen utan problem.

    Då är det förmodligen någon konfigurationsproblem eller att den boxen inte gillar just din Diseqc. För LNBerna är det säkerligen inget fel på.

Liknande ämnen

  1. 4 satelliter, 3 boxar, en parabol?
    Av hish i forum Canal Digital
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-12-08, 16:42
  2. Flera boxar på en parabol
    Av sebb0 i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-27, 18:28
  3. boxar..
    Av mike44 i forum Com Hem
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-12-09, 10:40
  4. Problem med två boxar på en parabol!!
    Av Kattenselma i forum Övriga mottagare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-11-10, 09:53
  5. [LÖST] dom boxar
    Av nils-peter sundgren i forum Com Hem
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-08-01, 21:16

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss