Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Signal från Thor försvann!?!

  1. #1

    Signal från Thor försvann!?!

    Hej!

    Har haft CD familjepaket i cirka ett år och det har fungerat klockrent.
    Helt plötsligt blir bilden hackig och signalen försvinner. börjat justera för att försöka få tillbaka signalen men förgäves.

    Den finns helt enkelt inte där. ska ha Thor 1°W (0,8°W) Sirius 5°Öst kan jag ställa in på tre minuter till bra signal men Thor signalen verkar vara helt borta. Ska försöka få tag på en portabel signalmätare och se om det blir lättare.

    Några förslag?

    En grej är att jag får in någorlunda signal på en viss frekvens på Thor 11434/V/24500 men frekvensen där alla mina kanaler jag ska ha ligger är helt väck.

    Mvh

    Ucklo

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    LNB eller disEQ
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Är inte så inne på detta men jag har bara ett mikrohuvud (LNB) som är kopplad direkt till boxen utan switch. Men i inställningarna står det att man ska ställa in diseqc1, kan man likaväl sätta den på "ingen" eftersom jag bara har en LNB?
    När det fungerade stod den på "Diseqc1"

  4. #4
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Parabolen har vridit på sig eller något sådant gissar jag på.

    Har du bara en LNB behöver du inte ställ ain diseqc det går lika bra om den står på "ingen" blir inte någon skillnad.

  5. #5
    Inget träd som växt upp framför?

  6. #6
    Nej ingenting framför eller som är ivägen. Testade med en viasat box (bara för att testa signalstyrkan) som jag ställde om till Thor och vred parabolen där jag trodde att Thor skulle vara. Där var plötsligt full styrka på staplarna! Lämnade in CD boxen till en tekniker som kollade den och mycket riktigt var den paj.

    Så nu väntar man på en ny box medans ungarna ivrigt hoppar upp och ner och skriker Disney, Disney, Disney

    Tack för hjälpen alla som har grubblat och svarat!

    Mvh

    Ucklo

  7. #7
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Ucklo, där ser du.

    Oftast är det INTE parabolen, mottagningen, LNBn, kablarna det är fel på, det är ju mer eller mindre passiva komponenter, det är boxarna som strular.

    Visst kan det strula men är det ordentliga installationer så ska dom fungera i bra många år innan man behöver byta något, det är när plasten börjar vittra sönder.

  8. #8
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.
    @DennisOlof Jag säger tvärtom, det är OFTAST grejerna på utsidan som strular. Fukt i kontakterna, dåliga kontakteringar, pottan har vridit sig efter en storm, disEq väck osv. Och det är absolut inte passiva komponenter, utan microelektronik av den högre skolan. Öppna ett trasigt LNB eller en DisEQ så får du se.

    Jag har jobbat som parabol-nisse & har nog sett de mesta felen. På insidan är det 90% av gångerna SBS, och övriga gånger hårdvaran (nätagg).
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  9. #9
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    matkoh, ok. Kanske inte passiv elektronik då, glömde bort strömmatning till LNBn.

    Jag vet ju inte hur parabol installationer ser ur, men jag misstänker då att många är ganska dåligt utförde, amatör installationer, vilket säkert många företag också gör, dom har ju bråttom och inte tid att göra saker ordentligt längre vilket är synd, man får inget betalt för ordentliga arbeten längre.

    Tacka vet jag parabolen i området, en 2meters centrum fokuserad parabol monterade på berget. Har funkar sedan den installerades dvs 40års drift utan problem. Ordentliga grejer som säkert tål orkanvindar. För inte tal om våda underförsärkare från fuba, dom har bytts ut tillslut. Dom var också 40år gamla. Inte dåligt för elektronik som då kört dygnet runt så länge utan problem. För inte tala om TV-uttagen som folk fortfarande använder och fungerar, dom är helt i PLAST, just det du läste rätt, PLAST. Knappast HF-täta, en del har börjat vittra sönder och funkar inte, byter man ut dem enkelt.

    Det gamla nätet är dock snart borta, ska bli fiber nät snart.

Liknande ämnen

  1. Svajig signal THOR 12476
    Av Krille i forum Canal Digital
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-09-04, 08:36
  2. Från Hotbird till Thor
    Av cliosport i forum Canal Digital
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-27, 11:48
  3. Får in Thor med bra signal men inte Sirius??
    Av mdredfox8 i forum Viasat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-08-03, 22:16
  4. Thor Signal...??
    Av trollhattan i forum Canal Digital
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-06-28, 22:21
  5. [LÖST] ingen signal thor eller någon sat med en samsung 9500ay
    Av XeeB i forum Övriga mottagare
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-06-17, 18:50

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss