Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: DM800 och diseqc-problem (tror jag)

  1. #1

    DM800 och diseqc-problem (tror jag)

    Hej.

    Jag har nyss fått hem en DM 800 HD PVR men har problem med att den inte hittar några kanaler vid sökning. Jag har även en DM7020S och den fungerar som den ska på samma parabol. Jag har en Hyro-box (inget modellnummer känt) på taket. Den har anslutningar för 4 huvuden och fungerar alltså perfekt med den gamla mottagaren. Jag har tittat på koaxen med oscilloskop och ser då att utspänningen varierar mellan 13 och 18V samt att det då och då kommer pulser med 22KHz vid sökning. Om jag kopplar koaxen till gamla boxen och den nya boxen till den gamlas koaxutgång så fungerar sökningen men diseqc-signalen kommer då förstås från den gamla boxen. Jag har ställt in LNB så att de ska motsvara inställningarna på den gamla boxen och även experimenterat med diseqc 1.0,1.1 och 1.2 men utan resultat. Det finns ju ett stort antal andra inställningar vad gäller diseqc men jag vet inte vad jag ska ändra på.
    Hjälp!

    Tomas

  2. #2
    Tillägg till föregående : om jag kör Satfind så visar SNR och BER 0 medan AGC fladdrar mellan 30-50 på de olika satelliterna. Vad betyder det?
    /Tomas

  3. #3
    razorx
    Gäst
    Vet att dreambox är väldigt känslig när det kommer till switchar. Jag hade nån som inte fungerade testade att byta kablar lnb osv, på skoj testade jag en biltema switch och då fungerade allt igen

  4. #4
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av tomashag Visa inlägg
    Tillägg till föregående : om jag kör Satfind så visar SNR och BER 0 medan AGC fladdrar mellan 30-50 på de olika satelliterna. Vad betyder det?
    /Tomas
    Snr= signalstyrka, skall vara så hög som möjligt
    BER= Bit error rate, skall helst vara noll
    AGC= Signalförstärkning, värde mindre viktig


    Har du testat att koppla så att du kör utan Diseqc och kopplar dig direkt mot ett av huvudena som du vet vilken satellit den tar emot?
    På så sätt kan du utesluta tunerfel och diseqC fel

    DM är känsliga på switchar och det kan diffa mellan olika boxar.

  5. #5
    Eftersom det fungerade när jag körde via den gamla boxen så borde det inte vara något fel på tunerdelen eller hur? Jag glömde dessutom att nämna att boxen har körts på ett annat ställe med direktkopplad parabol och då funkade allt. Alltså borde det vara fel på diseqc-signalen men jag känner inte precis för att gå upp på taket nu med en halv meter snö eller så . Några ideer vad gäller diseqc-inställningarna eller borde det fungera med fabriksinställningarna (utom vad gäller val av huvud för respektive satellit).

    /Tomas

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2008
    Inlägg
    340
    Tackad
    11 gånger
    Du verkar inte vara tappad bakom en vagn så det låter helt klart som ett fall av "Äsch, jag vill inte fungera med den här switchen" och den kommer inte börja fungera hur du än vänder och vrider på det.

  7. #7
    Min parabol har dubbla uppsättningar med huvuden kopplade till två olika diseqc-switchar. Jag testade med att koppla in den nya boxen till den andra switchen och då fungerade det minsann! Switcharna är identiska. Det är roligt nästan jämnt! Jag får väl vänta tills våren har smält snön på taket eller också får jag ge mig upp dit med en säkerhetslina. Vilken är den bästa 4-huvudsswitchen, oberoende av pris (ingen lust att hålla på och bråka med grejerna mer)?
    /Tomas

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2008
    Inlägg
    340
    Tackad
    11 gånger
    Spaun 411. Finns med och utan kåpa för utomhusmontage.

Liknande ämnen

  1. DM800 och diseqc switchar
    Av Pette_rsson i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-26, 11:12
  2. Min DM800 dog, tror jag.
    Av amilo i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-04-29, 05:00
  3. Diseqc till dm800, vad ska man välja?
    Av edde1 i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-02, 18:37
  4. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-02-03, 12:17
  5. dm800 diseqc 1,2 problem
    Av regant i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-09, 16:13

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss