Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Regionala nyheter på SVT

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    78
    Tackad
    12 gånger

    Regionala nyheter på SVT

    Hej
    Skulle vara tacksam om någon kunnat svara mig.
    Eftersom jag har två andra abonnemang än Canal Digital så använder jag inte Canal Digitals orginal mottagare. Det är helt enkelt för jobbig att växla mellan olika kanaler och samtidigt slå på/av mottagare som skulle inte användas just då.
    Men ty mitt irritation alltid när det är dags då SVT börjar sända regionala nyheter bilden är svart oavset om det gäller SVT NordNytt, SydNytt eller andra. Fattar inte varför.
    Först trodde jag att det måste finnas något instälning till regionala nyheter i orginal mottagare och hämtat den från garderoben, kollat i meny, men hittar inte något.
    Det har väl inte någon GPS funktion :lol:
    Hur är det egentligen ? År det så att kortet måste sitta i orginalboxen ?

    Tacksam för svar

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2005
    Inlägg
    338
    Tackad
    24 gånger
    När det blir regionala sändningar så byts VPID och APID
    så mottagaren måste klara av att hantera bytet av PIDar

  3. #3
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    SSIV, du måste välja RÄTT SVT kanal, titta på lyngsat så ser du att det finns flera olika att välja mellan. Det som skiljer är just lokalnyheterna.

    Har man satellitmottagning så har man möjlighet att välja vilka lokalnyheter man vill se, slöseri med kanalplats anser jag, hade varit bättre med en kanal och sedan sänder man lokalnyheter i 1h eller så, kan man lägga alla lokalnyheter efter varandra så kan man se det man vill plus lokalnytt från alla andra regioner.

    Iofs kan man banda från svt24 (spela in) men lite drygt.

    Lokalnyheterna är det enda bra (och landet runt), vanliga svenska nyheter suger ju.

  4. #4
    Seniormedlem bpls avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    870
    Tackad
    23 gånger
    Vad har du för Box? Jag vet att det var problem med detta i äldre Enigma2 mjukvara men nu är det fixat. Nu snackar vi Dreambox.
    | DM500S - OpenPLi | T55 - 0.8W 4.8E 13E 19.2E |

    BLACK AT HEART!

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    78
    Tackad
    12 gånger
    Tack för respons
    Jag har ingen bild på alla SVT kanaler som finns på tr. 11421 H när det är tid då det sänds lokala nyheter. Men idag fått tips av kompis på jobbet att man måste först stoppa kortet i oginal mottagare och senare välja vilka lokala inställningar jag vill ha. Enligt honom efteråt ska det kunna fungera just på den kanal som jag önskar mig och kortet borde fungera på mitt mottagare. Den heter Ariva 200 HD. Han påstår att han haft samma problem (dock jag vet inte riktig vad för mottagare har han).
    Låter konstgt , men ska försöka plocka fram under veckan CD:s orginal box och kolla om så fungerar. Jag hör av mig hur det gick.

    Mvh // Jakub

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    78
    Tackad
    12 gånger
    Nu fungerar det :thumbup:
    Tack alla för hjälpen och särskild för OA:s inlägg som har inspirerat mig

    Citat Ursprungligen postat av OA Visa inlägg
    När det blir regionala sändningar så byts VPID och APID
    så mottagaren måste klara av att hantera bytet av PIDar
    Det just så att min mottagare klarar inte de byte, men jag har löst det så här:

    Jag har gjort kanalsökning på tr. 11421 H under tiden då det sänds riksprogram, senare raderat alla SVT kanaler och sökt på nytt under tiden då de sänder lokala nyheter kl. 19:15
    Efter den andra sökningen de lokala nyheter kommit fram, men så fort klockan blev 19:30 så blev det svart i rutan igen när de kom tillbaka till rikssändningar

    Som tur i min mottagare syns de alla kanalinställningar
    SVT1 Sydnytt (det just den regionen bor jag) ändrat värderna så här:
    Vidpid 524 >>522
    Audio 689 >>680
    Pcr 524 >>522

    Så jag gjorde följande
    - laddat in min kanalista på datorn och i channel editor (finns sånt program till min mottagare) redigerat två olka STV 1 kanaler (med samma sid) men med olika värde som ovan
    Så nu om jag vill kolla på de lokala bara skiftar jag mellan SVT 1 eller SVT 1 Sydnytt.

    Blev mycket överraskatt av igår kväll då det sänds lokala nyheter på SVT 2 Sydnytt klockan 22:15 för att på min "handredigerat" kanal till lokala nyheter på SVT 1 Sydnytt funkade även nyheter som just sändes då på tvåan (kanal har samma sid - 3037)

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-30, 21:54
  2. SVT:s regionala sändningar
    Av janbananfan i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-31, 12:44
  3. Regionala nyheter synkar alltid ur?
    Av Timpo i forum Dreambox
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-01-07, 17:54
  4. Regionala sändningar i TV4
    Av mavericken i forum Boxer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-08-10, 18:14

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss