Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Vilka möjligheter

  1. #1

    Vilka möjligheter

    Tjenare,

    Vilka möjligheter har jag med det här:

    Comhem i väggen,kör full hd från dator till platt-tv som har DVB-T/C.
    TV:n har ingångar för det mesta typ usb,common interface etc.

    Är det bästa att bara köra igång med comhem via tv?
    Eller finns det nåt annat som ger fler kanaler/HD-tv än ovanstående?

    Ska tillägga att jag inte sympatiserar med comhem och deras policy
    så ett alternativ till dom hade ju varit bra men då blir det krångligare/dyrare?

    Hur skulle ni göra?

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Vill du ha HD-kanaler från ComHem måste du köra med deras box. De låser HD-kanalerna till boxen. (Undantag SVT HD).

    Är du nöjd med SD-kanaler så är det bara att skaffa en lämplig CA-modul till TV:n så kan du köra Boxer eller ComHem vilket du vill.

    Vill du ha riktigt många kanaler att välja på så är det satellit och parabol som gäller. Vill du kunna se HD-kanaler i bra kvalitet med valfri box så rekommenderar jag Canal Digitals utbud. Än så länge är inte deras HD-kanaler låsta till boxen (men framöver kommer de att bli det).
    Konkurrenten Viasat har låst sina HD-kanaler till boxen så de går bara att se med en Viasat-box.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Tack för svaren atomized.

    Hmm...fan va strikt allt är nuförtiden.
    För länge länge sen så köpte man nåt hemmabygge som man kunde tuna
    in kanaler med,det var riktigt roligt.

    Det verkar som om man inte har så mycket möjligheter om man vill ha HD-kvalitet,man måste ha deras boxar.

    Trodde i min enfald att man skulle klara sej med den inbyggda i tv:n men då får man bara SD som är mycket? sämre än HD.

    Om man går den andra vägen då,från dator till tv,vad får/behöver man då?
    Jag kör ju HD den vägen utan problem men det kanske blir krångligare/dyrare?

  4. #4
    Du kan köra sattelittvkort med cammodul till Canal Digital. Eller så kan du tjonga upp en kortserver och köra tex mediaportal med mdapi/acamd.


    Men, Atomized, är inte det med pairing på hd kanalerna bara ett rykte so far? Har hört att det ska komma, men ingen har ju sett något datum eller något faktiskt uttalande från CD om att det kommer.

  5. #5
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jo, jag vet inte heller något närmare besked om ev. pairing på CD:s HD-kanaler. Men man får väl räkna med att det kommer förr eller senare.

    Var och en får väl väga hur mycket pengar man vill lägga ner på utrustning för att se CD:s HD-kanaler mot risken för att det ev. slutar fungera om/när de inför chip-pairing...

    Själv älskar jag CD:s HD-kanaler och kommer att gråta den dagen jag inte längre kan se dem på min IPBox 9000.

    Till Bommy, du kan skaffa ett DVB-S2 kort till datorn och se Canal Digitals kanaler via parabol. Då kommer datorn att fungera ungefär som en Dreambox och ge samma möjligheter. Det kan vara lite meckigt att få igång, men läser du lite här i forumet så finns det exempel på folk som har gjort det.

    En bra SD-sändning ser inte så mycket sämre ut än en HD-sändning. Det beror på hur pass bra boxen eller TV:n skalar upp bilden och hur långt från TV:n man sitter. De flesta ser ingen skillnad hemma hos mig. Men jag har lärt mig att älska alla små detaljer man ser i en riktig HD-bild så jag brukar kunna se skillnad, och jag gillar skärpan och klarheten i en riktig HD-sändning. Men för ett otränat öga så syns ingen större skillnad mellan en riktig 1080i HD-sändning och en uppskalad bra SD-sändning.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Vill du ha HD-kanaler från ComHem måste du köra med deras box. De låser HD-kanalerna till boxen. (Undantag SVT HD).

    Är du nöjd med SD-kanaler så är det bara att skaffa en lämplig CA-modul till TV:n så kan du köra Boxer eller ComHem vilket du vill.

    Vill du ha riktigt många kanaler att välja på så är det satellit och parabol som gäller. Vill du kunna se HD-kanaler i bra kvalitet med valfri box så rekommenderar jag Canal Digitals utbud. Än så länge är inte deras HD-kanaler låsta till boxen (men framöver kommer de att bli det).
    Konkurrenten Viasat har låst sina HD-kanaler till boxen så de går bara att se med en Viasat-box.
    Har läst/hört/fått det bekräftat att det går att låsa upp ComHems hdkanaler. Originalboxens Eeprom går att läsa ur, få tag på BoxID och få NewCS att rulla. Så att det inte går stämmer dock inte, det går men det kräver sin kunskap dessvärre!

    ComHem är dock ett jävla skitföretag som bedriver deras pairing på en stor jävla lögn, annars borde alla operatörer tillämpa pairing på ett eller annat vis.

  7. #7
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av galonia Visa inlägg
    Har läst/hört/fått det bekräftat att det går att låsa upp ComHems hdkanaler. Originalboxens Eeprom går att läsa ur, få tag på BoxID och få NewCS att rulla. Så att det inte går stämmer dock inte, det går men det kräver sin kunskap dessvärre!

    ComHem är dock ett jävla skitföretag som bedriver deras pairing på en stor jävla lögn, annars borde alla operatörer tillämpa pairing på ett eller annat vis.
    Om det nu finns en sån lösning så är det säkert många här som är intresserade av det.
    Du får gärna posta lite länkar eller annan info om detta.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Vill du ha HD-kanaler från ComHem måste du köra med deras box. De låser HD-kanalerna till boxen. (Undantag SVT HD).
    Något som är glädjande är det att dom inte kommer kunna ta betalt för SVT1 HD och SVT2 HD. Då dessa skall vara fria på samma sätt som övriga kanaler från SVT, undantaget testkanalen SVT HD som ersätts av dessa två.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Om det nu finns en sån lösning så är det säkert många här som är intresserade av det.
    Du får gärna posta lite länkar eller annan info om detta.
    Har tyvärr ingen mer info än så, däremot någon som äger en ComHem HD box och känner sig redo att meka med Eepromen kan ju göra ett försök!

    Hittade mera info, http://www.minhembio.com/forum/index...&#entry1665795

    Det går alltså att läsa ur eepromen med en serielkabel, sen om det fungerar återstår att se. Jag har sett bevis på att de pairade kanalerna fungerar iaf och personen som har fått det att fungera säger att han endast har läst ur eepromen och angett serielnumret på boxen som boxid..

  10. #10
    Tack atomized,då har man fått lite mer kött på benen i denna djungel av boxar,kalar,paraboler etc.etc....mycket användbart som jag kommer att spara och använda mej av i framtiden.

    I priskategorin: Gnidna Operatöre (GO)
    så har jag förstått att Comhem tar första platsen lätt.

    Det enda rätta och lagliga att göra som konsument,och det gäller allt från din lokala
    ICA-handlare (byta datum på köttfärs och skylla på köttdiskens chef och klara sej!) till mega-globala företag typ Mc Donalds (hej,vi kapar regnskog och anställer studeranden så blir vi rika) är BOJKOTT!

    Bojkott av franska viner världen över tvingade grodätarna att sluta med kärnvapenprov under jord... så en liten gniden operatör som Comhem skall väl gå att örfila upp.

    KOM ihåg: Varje krona till Comhem är ett nederlag.

Liknande ämnen

  1. Vilka möjligheter med Dreambox 500-T?
    Av kalle2345 i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-29, 17:59
  2. Vilka kanlaer kan man få?
    Av Snouser i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-05-11, 20:35
  3. [LÖST] vad finns det för möjligheter???
    Av [KC]magic i forum Com Hem
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-03-20, 16:23
  4. vilka
    Av hothot i forum Com Hem
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-01-20, 17:07
  5. vilka kort?
    Av jiimmy i forum Com Hem
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-12-16, 19:09

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss