Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: Original vs "patchad" image, bootloader och SIM. Förklaring?

  1. #1

    Original vs "patchad" image, bootloader och SIM. Förklaring?

    Har haft 2 st original 600-boxar i flera år och labbat lite med olika images. Detta har aldrig varit några problem trots att jag har noll kunskap om Linux.

    Nu har jag skaffat en 800-klon och blir genast förvirrad. Nu kan jag tydligen inte använda original image utan måste köra en "patchad" image. Det är också viktigt vad jag har för SIM och bootloader.

    För mig är detta rena grekiskan och skulle vara tacksam om någon på ett hyffsat enkelt sätt kunde reda ut begreppen lite.

    Original vs "patchad". Skillnad? Förlorar jag funktioner med patchad image?

    Vad gör SIM-kortet?

    Bootloader. Vad gör den och vad skiljer versionerna åt?

    Får jag olika funktioner i min box beroende på bootloader- och SIM-version?

    Min box skall tydligen ha SIM 2.01 och det står bootloader #75 när jag startar den men läste nånstans att det skulle vara "fejk". Att det egentligen är #73?

    Jag har inte flashat om min box än för den var levererad med Gemini 4.6. Vinner jag nåt på att flasha om?

    Många frågor blir det..... :errf:

  2. #2
    Donator forhikes avatar
    Reg.datum
    Nov 2003
    Inlägg
    560
    Tackad
    9 gånger
    SIM1 (DM800 72)
    Man tar en orginal image, lägger in en äldre secondstage.
    Man får även lov att lägga in äldre drivrutiner eftersom drivrutinerna är beroende på viss secondstage.
    Dessa är äldre cloner och mest kända för problemet med textningen.
    Fungerar dock utmärkt om man använder orginal images med secondstage 72 eller äldre.

    SIM2 även SIM2.01 (DM800 75)
    Dessa images behövs patchas för att stödja nyaste drivrutinerna.
    Man byter ut secondstage mot en secondstage gjort av tillverkaren av SIM 2.01 (Denna secondstage är en äldre version, men editerad för att visa 75 i displayen)
    Man byter även ut vmlinux, mot en version där checkarna mellan secondstage och drivrutinerna är borttagna. Dock ligger det checkar kvar så att vmlinux kontrollerar så man har ett SIM2.01 kort. (vmlinux från äldre SIM2 images kan göras om så dom fungerar med SIM1 detta skulle göra att alla cloner kan använda vilka drivrutiner som hellst)
    Tillverkarens hemsida?: http://dm800sim2.com/

    Ferrari sim (DM800 ??Ferrari??)
    Ska vara det senaste inom SIM, och kommer göra det möjligt för även kopior av DM500hd samt DM8000hd.
    Finns mest rykten om detta eftersom det inte är helt publikt än.
    Ska gå att uppdatera via plugin i boxen, 3-4 knapp tryckningar så har man uppdaterat SIMET så det stödjer senaste secondstage som dmm släppt.
    Ska ej vara beroende av patchad vmlinux, vilket borde betyda att med ferrari sim i boxen, flashar man in orginal image sedan secondstage-dm800-ferrari.nfi eller bin så ska det fungera som en orginal mottagare.
    Tillverkarens hemsida: http://www.ferrarisimcard.com/

    Secondstage:
    Själva secondstage tror jag endast är för att ha ett kopieringsskydd,
    dvs när dom släpper nyare drivrutiner för mottagaren släpper dom en ny secondstage, så för att bruka de nyare drivrutinerna krävs det uppdatering av secondstage.
    detta gör att clonerna får problem då dom inte kan lägga till stöd för nyare secondstage i sina sim förens dom kommit ut.

    Här finns prog för att patcha orginal images till sim 2.01 boxar: http://www.comhit.net/showthread.php?t=26919
    1. Skicka upp filen till din dreambox och lägger den på monterat usb minne eller disk, nfs eller liknande
    2. Editerar patch.sh och ställer in vart du lagt alt.
    3. Sen går du in på pli's hemsida eller gemini's eller någon annan, laddar ner imagen du vill köra på din kina box.
    4. Ftpar imagen till /patcher/org/
    5. Skriv ./patch.sh i Telnet
    6. Några minuter senare har du en patchad image för dm800 boxar med sim 2.01

  3. #3
    sm0kie
    Gäst
    hatten av för Forhike. Du är jävligt kunnig om detta, min vän! Jag läser med nöje dina inlägg. Keep it up.

  4. #4
    Har nyss fått en dm800hd i min hand och la gladeligen in nyaste gemini´n. Möttes först av det så kallade ca not found. La in en fil härifrån som hette secondstage 69 och den hoppade igång.
    Dock hittas det inte någon tuner.

    Funkar instruktionen ovan för att ordna dit tunern? Eller, har ni något annat tips? Jag kan heller inte längre flasha om den, då det inte går att göra en flash erase via dreamup.

  5. #5
    Tack forhike för dina svar. Ditt script för att skapa en patchad image verkar ju vara lysande men en sak förstod jag inte riktigt. Kör man bara scriptet för att skapa en image-fil som man sedan använder för att flasha om boxen.

    Eller är boxen flashad och klar med nya imagen efter man kört scriptet?

  6. #6
    razorx
    Gäst
    Du får en image som du senare flashar boxen med.

  7. #7
    Donator forhikes avatar
    Reg.datum
    Nov 2003
    Inlägg
    560
    Tackad
    9 gånger
    scriptet ovan är för att göra en egen patchad image,
    efter scriptet är klart. måste man flasha boxen med den imagen.
    tänkt användnings områede, om det kommer nån ny image som inte är patchad än

  8. #8
    Forhike, du hade ingen aning om tunerproblemet som jag skrev om i posten ovan?

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    145
    Tackad
    6 gånger

    Ferrari sim

    Ruggigt bra skrivet. Hatten av.
    Sitter och grunnar på om man ska vänta med att köpa DM800C HD tills de kommer med Ferrari sim? Eller finns de någon som säljer boxar med detta sim. Värt att vänta på eller ska jag köpa box med Sim 2.01?

    Citat Ursprungligen postat av forhike Visa inlägg
    SIM1 (DM800 72)
    Man tar en orginal image, lägger in en äldre secondstage.
    Man får även lov att lägga in äldre drivrutiner eftersom drivrutinerna är beroende på viss secondstage.
    Dessa är äldre cloner och mest kända för problemet med textningen.
    Fungerar dock utmärkt om man använder orginal images med secondstage 72 eller äldre.

    SIM2 även SIM2.01 (DM800 75)
    Dessa images behövs patchas för att stödja nyaste drivrutinerna.
    Man byter ut secondstage mot en secondstage gjort av tillverkaren av SIM 2.01 (Denna secondstage är en äldre version, men editerad för att visa 75 i displayen)
    Man byter även ut vmlinux, mot en version där checkarna mellan secondstage och drivrutinerna är borttagna. Dock ligger det checkar kvar så att vmlinux kontrollerar så man har ett SIM2.01 kort. (vmlinux från äldre SIM2 images kan göras om så dom fungerar med SIM1 detta skulle göra att alla cloner kan använda vilka drivrutiner som hellst)
    Tillverkarens hemsida?: http://dm800sim2.com/

    Ferrari sim (DM800 ??Ferrari??)
    Ska vara det senaste inom SIM, och kommer göra det möjligt för även kopior av DM500hd samt DM8000hd.
    Finns mest rykten om detta eftersom det inte är helt publikt än.
    Ska gå att uppdatera via plugin i boxen, 3-4 knapp tryckningar så har man uppdaterat SIMET så det stödjer senaste secondstage som dmm släppt.
    Ska ej vara beroende av patchad vmlinux, vilket borde betyda att med ferrari sim i boxen, flashar man in orginal image sedan secondstage-dm800-ferrari.nfi eller bin så ska det fungera som en orginal mottagare.
    Tillverkarens hemsida: http://www.ferrarisimcard.com/

    Secondstage:
    Själva secondstage tror jag endast är för att ha ett kopieringsskydd,
    dvs när dom släpper nyare drivrutiner för mottagaren släpper dom en ny secondstage, så för att bruka de nyare drivrutinerna krävs det uppdatering av secondstage.
    detta gör att clonerna får problem då dom inte kan lägga till stöd för nyare secondstage i sina sim förens dom kommit ut.

    Här finns prog för att patcha orginal images till sim 2.01 boxar: http://www.comhit.net/showthread.php?t=26919
    1. Skicka upp filen till din dreambox och lägger den på monterat usb minne eller disk, nfs eller liknande
    2. Editerar patch.sh och ställer in vart du lagt alt.
    3. Sen går du in på pli's hemsida eller gemini's eller någon annan, laddar ner imagen du vill köra på din kina box.
    4. Ftpar imagen till /patcher/org/
    5. Skriv ./patch.sh i Telnet
    6. Några minuter senare har du en patchad image för dm800 boxar med sim 2.01

  10. #10
    Färsking
    Reg.datum
    Jan 2010
    Inlägg
    25
    Tackad
    2 gånger
    Tack för en ypperlig förklaring som även vanliga dödliga(som undertecknad) förstår! =)

    Är imagefilerna på dm800sim2.com tillförlitliga eller är det bättre att använda ditt script och skapa en egen patchad image?

Liknande ämnen

  1. Bästa image till min dm 800 "kinapuff"
    Av Oset i forum Dreambox
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-12-06, 21:13
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-14, 20:34
  3. mitt öppnade original "dog" ???
    Av D-Dozer i forum Com Hem
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2003-04-16, 16:50

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss