Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Parabol......

  1. #1
    JJay
    Gäst

    Parabol......

    Hej,
    Jag har en dm500 och en norden parabol med 2 huven för att ta in Thor och Sirius ( viasat och c+)

    Jag tog bort orginal GP och la in senaste PLI imagen.

    Igår försökte jag sätta upp en parabol och sen söka efter kanaler.

    Först så hitta jag en sat å vart skitglad, bara för att se att den hadde 11 kanaler varav 1 var bibel.tv ...

    /var/etc/satellites.xml jag använde var genererad från http://satellites-xml.eu

    med "Thor 3/5/6/Intelsat 10-02 (0.8W)" och "Sirius 4 (4.8E)" inställda enbart.

    Jag har en sat finder från Kjell & Company och när den piper som fasen så verkar dbn endå inte låsa sig mot nån sat på den positionen...

    Stod 7 timmar på taket igår och är väldigt tacksam för tips, vilka som hellst på vad jag gör fel och hur jag ska göra för att få det att fungera..

    Funderar på att lägga tillbaka GP som boxen kom med...

    Tips ?

    MVH Jay

  2. #2
    Bibel TV ligger på 19grader öst som FTA. Sök upp en FTA TV-kanal på antingen Sirius eller Thor och vrid parabolen till höger tills du får signal och är det rätt kanal så har du kommit rätt.

  3. #3
    JJay
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av K.K. Visa inlägg
    Bibel TV ligger på 19grader öst som FTA. Sök upp en FTA TV-kanal på antingen Sirius eller Thor och vrid parabolen till höger tills du får signal och är det rätt kanal så har du kommit rätt.
    Måste jag inte få Sync + Lock mot satelliten innan jag kan söka? innan dess har jag dem inte i kanal listan ju....

    är min xml fil rätt?

    MVH Jay

  4. #4
    Har du lagt in en kanallista så är det väl bara att söka valfri FTA kanal manuellt och se om du får in den, om inte så får du flytta parabolen i sidled tills du får signal och till slut rätt kanal. Om din xml fil är rätt kan jag inte svara på, sådant använder jag aldrig, utan söker av den satellit jag är intresserad av och kollar med Lyngsat eller KingOfsat att jag fått med de kanaler jag vill ha och själv editerar favoritlistor.

  5. #5
    JJay
    Gäst

    Hej

    Okej, hur lägger jag till en kanal lista?


    då ska jag alltså kunna välja en kanal sen flytta parabolen tills det blir bild?

    Edit: Okej, kan nån posta sin kanal lista för Thor och sirius?
    och kanske sin sattelites.xml ?

    tAck!
    // Jay

  6. #6

    Undrar

    Jag har en Dreambox DM800 HD.
    Har kopplat sladdar och försöker få in thor och Sirius.
    När jag riktar min parabol mot den riktning de ska vara med hjälp av satelitfinder och satelite beeper så tjuter de som bara den men inget händer i stapelen SNR. Där emot så ligger det på 99% i stapelen AGC.
    Jag får inte någon som helst reaktion på SNR eller BER när jag flyttar och ändrar vinkel på min parabol.
    Har försökt nu i tre dagar och börjar bli trött på de.
    Vad ska jag göra?

  7. #7
    I närheten här finns en gubbe med parabolservicefirma och åker runt och ställer in paraboler. 400 tar han, är man fler i grannskapet så får man dela kostnaden. Han ger också tips på t.ex. vilka träd man måste respektive borde ta ner. Han har heller inga åsikter om boxarnas fabrikat.

    Sist delade jag kostnaden med en granne. 200kr istället för timmar med parabolen och tvivel på vad som strulade från lnb ner till imagen. Värt varenda krona. Men det är klart. Det är ju inte manligt att be om hjälp :whistle:

    Har ni kollat om det finns en liknande typ hos er?

  8. #8
    razorx
    Gäst
    Nästan alla radio&tv shopar brukar erbjuda fri installation vid nytecknande av abbonemang. Audio video tar 500kr har jag för mig.

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    158
    Tackad
    1 gånger
    Men det är ju lite som mr_richard säger, att varje kille med lite självrespekt frågar inte om hjälp. I alla fall inte när det gäller tekniska saker. Iaf gör inte jag det. :-) Eller, man kan ju fråga om hjälp här på forumet, men det praktiska vill man göra själv.

    Jag är själv i fas med att sätta upp min första parabol/dm800HD/satfiner och har använt mig av samma sattelites-xml.eu som de flesta andra... ska bli intressnt och se om man själv får det att fungera. :-) Men fan vad skönt att sitta 7h på ett tak under en vacker solig vår-lördag, för att sedan få ordning på "skiten" och sedan varva ner med några kalla öl och en grillning! :thumbup:

    (det jobbigaste under dagen torde dock vara gumman som stup i kvarten ska komma med kommentaren, "men älskling, är det inte bättre att låta någon som kan det där komma hit")

  10. #10
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    7 timmar !!!!! Det ska ta MAX 45 minuter, från att man börjar med kabeldragning -> bild. Allt annat är förkastligt.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

Liknande ämnen

  1. Parabol
    Av arcsky i forum Viasat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-29, 18:32
  2. Parabol
    Av Icanos i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-03, 19:05
  3. 40 cm parabol
    Av tropical i forum Canal Digital
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-05-16, 23:00
  4. Parabol
    Av Snouser i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2003-11-11, 15:55

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss