Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Får inte igång klient box med mgcamd?

  1. #1

    Får inte igång klient box med mgcamd?

    Hej,

    Nu har jag fått igång min första dreambox, dm500T, pli jade maxvar, med newcs+mgcamd och kortet i boxen!
    Fick hjälp av er: http://www.comhit.net/showthread.php?t=27099&page=2

    Försöker nu att få igång box #2 i köket. Den kör också pli jade maxvar. Har downloadat mgcamd och mgcamd config och gjort de inställningar jag tyckt att jag behövt, men får inte någon bild. Behöver hjälp igen med att debugga.
    I box#1, server boxen med newcs+mgcamd, har jag lagt till en extra user, jimmy, i /var/tuxbox/config/newcs.xml. Där finns nu local för box#1 och jimmy för box#2:
    <newcamdserver>
    <enabled>Yes</enabled>
    <name>newcs</name>
    <deskey>01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14</deskey>
    <user>
    <name>local</name>
    <password>local</password>
    <allow>Lower Cardreader</allow>
    <au>on</au>
    </user>
    <user>
    <name>jimmy</name>
    <password>jimmy</password>
    <allow>Lower Cardreader</allow>
    <au>on</au>
    </user>
    </newcamdserver>

    Det är allt jag gjort på server delen, det borde väl räcka? Gjorde det mha newcs plugin menyn.

    På klienten, box#2, har jag som sagt downloadat mgcamd och mgcamd config och gjort följande ändringar:
    I /var/keys/newcamd.list har jag ändrat på CWS raderna:
    CWS = 192.168.0.105 10000 jimmy jimmy 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 lan newcs
    CWS = 192.168.0.105 10001 jimmy jimmy 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 lan newcs

    (Server boxen kör på 192.168.0.5)
    Vad är det för skillnad om man använder "lan" eller "wan"? Kan man ha något annat förutom lan/wan?

    Är det korrekt att mg_cfg och newcamd.list ska ligga under /var/keys i boxen?

    Någon som kan se vad jag gör för fel?

  2. #2
    Lägger upp filerna för de olika boxarna om det är någon som har tid att kika.

    Filer från server boxen:
    server_mg_cfg.txt är tagen från /var/keys/mg_cfg
    server_newcamd.list.txt är tagen från /var/keys/newcamd.list
    server_newcs.xml.txt är tagen från /var/tuxbox/config/newcs.xml

    Filer från klient boxen:
    server_mg_cfg.txt är tagen från /var/keys/mg_cfg
    server_newcamd.list.txt är tagen från /var/keys/newcamd.list

    Filerna lägger rätt i boxen eller?
    Någon som har en idé om hur jag ska börja felsöka?
    Bifogade filer Bifogade filer

  3. #3
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Du verkar ha gjort alldeles rätt. Kan inte hitta något fel i konfigurationen vid en snabb titt.

    Har du nätverksförbindelse mellan boxarna? Kan du stå i klientboxen och pinga 192.168.0.5?

    Sedan får du kolla loggarna. Om du på servern stoppar newcs med
    killall newcs
    och sedan startar den med
    newcs
    så får du förhoppningsvis outputen på skärmen. Kolla om du kan se klienten logga in eller om du får några felmeddelanden där.

    Sedan kan du göra samma sak med mgcamd på klienten:
    killall mgcamd
    mgcamd
    och se vad som kommer i outputen på skärmen.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #4
    Tackar så mycket för tipsen atomized!
    Gjorde som du sa och kollade loggarna.

    Fått det att funka nu!
    Problemet verkar vara att newcs.xml definierar två kortplatser fast maskinen bara har en. Den försökte hitta den andra i någon loop och skrev hela tiden ut typ: stäng ner port, öppna port, misslyckades. Om och om igen. Tog bort upper slot devicen och blev av med felutskrifterna samtidigt som bilden kom på box#2!!

    Börjar få blodad tand nu och har några frågor till! :

    Jag får följande varning när newcs startar:
    WARNING! You are overclocking your card: 6.000Mhz (Max 5.000Mhz)
    Bör jag sätta ner frekvensen?

    Får följande info när newcs startar:
    5:41 ] [ Loader ] Starting Telnet on port 1001
    Vad används den till? Försökt telneta dit utan att lyckas.

    I newcamd.list filen för box#1 (serverboxen) så anges det felaktigt cardserver som server namn (ska vara newcs), men det funkar ändå? Är det för att servern finns på samma burk som namnet kanske inte används?

    Tackar igen för hjälpen!

  5. #5
    ComHit Crew deass avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    5 749
    Tackad
    88 gånger
    Eftersom du bara kör kortdelning inom hushållet så anser jag inte att det finns nått att vinna på att överklocka kortet... Så sätt ner det till 357 istället så slipper du risken att nått händer med kortet...

    Telnet servern är för att administrera newcs via telnet...

    Det behöver du inte bry dig om i newcamd.list... Det enda som spelar roll där är följande:
    CWS = <ip> <port> <user> <pass> <deskey> <wan/lan>

    Tror dock inte wan/lan spelar någon roll heller... Men jag brukar ha med det ända av gammal vana...
    Alla frågor/problem som ni har angående servern kan ni ställa till mig via pm. Övriga frågor ska ställas i forumet under respektive avdelning.

  6. #6
    Tackar för infot Deas!
    Satte ner frekvensen till 358 och det funkar fortfarande bra.

    Finns det något sätt att få ut loggarna ur mgcamd och newcs utan att starta om dem?
    Administrera newcs via telnet låter inte helt fel. Får som sagt dock ingen kontakt.

  7. #7
    ComHit Crew deass avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    5 749
    Tackad
    88 gånger
    Vilka loggar är det du vill ha ut? Du kan ju ställa loggningen i newcs.xml filen så du får ut det till en fil eller direkt i konsolen...
    Alla frågor/problem som ni har angående servern kan ni ställa till mig via pm. Övriga frågor ska ställas i forumet under respektive avdelning.

  8. #8
    Om man vill ha ut den i konsolen, vilken konsol är det då? Mer specifikt, hur kommer man ut loggutskrifterna? Är det debug taggen du menar? Det är kanske den som är kopplat till utskriften om telnet på port 1001.

  9. #9
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    I och med att du kör servern på en DM-500 så finns det väldigt lite eller nästan inget utrymme att spara några loggar på. Börjar du logga till fil så är risken stor att du får slut på minne i boxen.
    Det är därför all loggning är avslagen som default. Om man hade kört servern på en PC istället så hade det ju funnits gott om plats att spara loggar på.

    Att logga till konsolen innebär precis vad du har gjort. Att man får loggen i kommandofönstret.

    Så eftersom du kör servern på en DM-500 så rekommenderar jag dig att inte ha loggning igång normalt, utan bara dra igång den när du får problem, som du har gjort nu.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  10. #10
    Tack för förtydligandet atomized.

Liknande ämnen

  1. Får inte igång mgcamd längre.
    Av card i forum AzBox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-05, 10:11

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss