Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 40

Ämne: Uppgradering 500+ till 500HD

  1. #1

    Uppgradering 500+ till 500HD

    Hej!

    Sitter å lurar lite på att skaffa mig en 500HD nu till sommaren när Canal Digital ska sända massa VM-fotboll i HD. Har dock en fundering innan jag gör slag i saken.

    Som det ser ut nu har jag en 500+ som jag kör Viasat och Canal Digital på via en server. Servern kör NewCamd och sedan MgCamd i boxen vilket funkar precis som jag vill. Min fundering nu är om det finns någon begränsning i detta som skulle göra att jag inte skulle kunna köra HD-kanalerna hos Canal Digital (att Viasats inte funkar är jag medveten om) eller om det borde funka att plugga in den nya boxen och konfigurera upp MgCamd och sen köra?

    Tacksam för er input kring detta!

  2. #2
    razorx
    Gäst
    Det är bara att tuta å köra

  3. #3
    Gott! Tack för det snabba svaret!

  4. #4
    Ok, då har jag ytterligare ett par frågor. Jag har nu bestämtmig för att det blir en 500HD. Har nån koll på vilken image det kommer med från början?

    Antar att nästa fråga kommer få lika många svar som det finns användare här, men vilken image borde man köra? Gärna med en liten motivering i svaret och inte bara namnet.

    Som jag skriver i början använder jag mig av MgCamd i nuläget och har för avsikt att fortsätta göra det. Med risk för att vara helt ute och cykla, men som jag har fattat det ska det det sedan bara vara att installera MgCamd via Bluepanel? Nu är ju configfilerna i min nuvarande Box redan ordnade och fungerar med min setup. Skulle det funka att bara flytta över dem rakt av till den nya boxen? Eller ser de annorlunda ut i MgCamd för 500hd?

    Åter igen tacksam för er input!

  5. #5
    ComHit Crew deass avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    5 749
    Tackad
    88 gånger
    Den image som ligger i boxen när du får den är en vanlig standard image från dream-multimedia. Utan nått skoj alls. Så släng in en ny (jag rekommenderar Newnigma2 v3.0) sen är det bara att dra ner mgcamd och confa upp och köra
    Alla frågor/problem som ni har angående servern kan ni ställa till mig via pm. Övriga frågor ska ställas i forumet under respektive avdelning.

  6. #6
    razorx
    Gäst
    Dream Elite 1.3 helt klart. Lyssna på mig det var jag som svarade först i denna tråd

  7. #7
    Haha, riktigt bra argument där Razorx! Om vi säger såhär då, som det ser ut just nu har jag mappat upp för att köra inspelning via mitt nätverk, vilket ju inte funkar helt hundra med min 500+. Om jag vill få detta att funka med den nya boxen fram tills dess att jag skaffar en eSATA påverkar detta då mitt val av image?

    Deas; du säger att det bara är att confa upp och köra. Skulle det funka att göra så som jag skriver å bara flytta över config filerna? Känner att jag har en grundläggande koll på hur det borde se ut, men vill helst slippa så mycket strul jag bara kan varför jag helst inte vill in å editera själv då jag tidigare fått hjälp med detta...

    Vad det gäller att lägga på en ny image, som jag har fattat det så funkar det utmärkt att flasha boxen via nätverk va? Antar att jag behöver någon form av program för att göra flashningen och att jag kan få tag på detta i filarkivet?! Kan ni möjligen peka mig i rätt riktning? Var i ligger riskerna vid flasningen? Är det något jag ska undvika?

  8. #8
    Donator
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    483
    Tackad
    8 gånger
    Du flashar enklast via webinterfacet.

  9. #9
    razorx
    Gäst
    Inspelning via nätverk har jag faktiskt ingen aning om då jag har intern hdd. Men jag förmodar att det ska fungera smärtfritt till en linux maskin.

    Enklaste är om du installerar mgcamd och lägger till din server i newcamd.list.

    Finns inga direkta risker med att flasha över lan, men undvik att flasha från en pc via wlan. Om det mot förmodan skulle hända nått brukar det kunna räddas med dreamup.

  10. #10
    @ab12cd34: Med andra ord jag loggar bara in mot boxens IP-adress i valfri webläsare (precis som jag gör med den boxen jag har nu) och då finns det ett flashningsalternativ där?

    @Razorx: Ok, nä det var väl det jag tänkte med egentligen att man skulle undvika wlan. Nu kör jag ju mina burkar så iofs, men det e ju inte svårare än att jag får plugga i en kabel i laptopen när jag ska göra själva flashen!

    Ytterligare en fråga då vi ändå håller på. Om jag tar en backup på mina Bouquets med Drembox Control Center (eller det kanske finns nått annat program som är bättre?) Kan jag sedan ladda in dem direkt i den nya boxen via Control Center? Eller blir dom på nått sätt specifika för den boxen jag har nu så att backupen bara kan återställas till den?

Liknande ämnen

  1. IR förlängare till Dreambox 500HD
    Av Xibbi i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-19, 19:18
  2. Image till 500HD
    Av mogge i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-25, 12:07
  3. Uppgradering till strong8700!
    Av nicko1 i forum Övriga mottagare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-02-28, 05:49
  4. problem med mitt m2 efter uppgradering till nds
    Av bobba i forum Canal Digital
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-07-27, 15:57

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss