Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Twintuner skillnad DVB-T vs DVB-S

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    117
    Tackad
    2 gånger

    Twintuner skillnad DVB-T vs DVB-S

    Tjo!
    Har tidigare haft en sagem pvr box för marknätet. En box som man kan spela in samtidigt som man kollar på en annan kanal.

    Nu har jag gått över till Canal digital och har fått deras sagem pvr hd box. Den boxen ska man också kunna spela in en kanal medans man kollar på en annan.

    Men min fråga är varför är det två antenningångar på DVB-S boxen? Varför måste jag dra två kablar ifrån parabolen medans DVB-T boxen enbart hade en ingång?

    Finns säkert en jättelogisk förklaring. Men jag har inte så stor koll på det tekniska för hur DVB-S fungerar så tänkte om någon vill ge en enkel förklaring.

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av Dinkan Visa inlägg
    Tjo!
    Har tidigare haft en sagem pvr box för marknätet. En box som man kan spela in samtidigt som man kollar på en annan kanal.

    Nu har jag gått över till Canal digital och har fått deras sagem pvr hd box. Den boxen ska man också kunna spela in en kanal medans man kollar på en annan.

    Men min fråga är varför är det två antenningångar på DVB-S boxen? Varför måste jag dra två kablar ifrån parabolen medans DVB-T boxen enbart hade en ingång?

    Finns säkert en jättelogisk förklaring. Men jag har inte så stor koll på det tekniska för hur DVB-S fungerar så tänkte om någon vill ge en enkel förklaring.
    Enkelt sagt så sänds signalerna från satelliten på ett övre och ett undre band samt "vänster" och "höger". Detta innebär att en LNB kan bara ta in en av de fyra alternativen åt gången och förmedla signalen till boxen då LNB är begränsad i sin mottagning.

    Kopplar man in en till LNB via t.ex looptrough (genomgång) som en del boxar klarar så kan med den andra ingången enbart se den fjärdedel som den första ingången visar. Med två ingångar i box och två utgångar från LNB får man tillgång till samtliga kanaler oavsett i vilken fjärdedel de ligger.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    117
    Tackad
    2 gånger
    Medans en vanlig antenn tar in allt (alla muxar) på en gång?

    Så drömmen vore helt enkelt om någon kunde utveckla en LNB som kan ta in alla de 4 alternativen på en gång? Men då detta inte "behövs" så antar jag att man tycker att det är enklare att ha två ingångar på boxen och två st LNB?

    Då återstår för min del bara att dra 2st kablar

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2008
    Inlägg
    340
    Tackad
    11 gånger
    Du behöver inte dra två kablar. Köp en Stacker/DeStacker så slipper du det.
    http://satpro.se/default.asp?id=1040...=104&divshow=1
    Svarar på PM i frågor som är av allmänt intresse och borde ställts i forumet: Nej

  5. #5
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jag skrev en gång det här inlägget om hur det fungerar:
    http://www.comhit.net/showpost.php?p=146827&postcount=9

    Precis som att man inte kan styra samma LNB från två mottagare kan man inte heller styra två LNB från samma tuner. Så varje tuner behöver sin kabel upp till sin LNB.

    Sedan finns det stackningslösningar som hannhimhe beskriver, men de brukar kosta skjortan.
    Det finns också en nyare teknik "unicable" som klarar av att styra upp till fyra LNB i samma kabel. Unicable kommer mer och mer på nya mottagare men är inte särskilt vanligt ännu.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    117
    Tackad
    2 gånger
    Tackar för era inlägg! Då har man lärt sig något nytt idag med

Liknande ämnen

  1. Skillnad på 600 och 500
    Av kickass i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-03, 19:39
  2. Skillnad på diseqc?
    Av pressvempa i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-20, 21:59
  3. Skillnad på MII och MII .V2
    Av SKR8 i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-10-17, 12:11
  4. skillnad på??
    Av Svenljungaz i forum Viasat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-02-05, 21:53
  5. Skillnad!!
    Av crille- i forum Com Hem
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2003-08-24, 19:33

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss