Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Telia fiber och Dreambox ??

  1. #1
    Seniormedlem wizzs avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    178
    Tackad
    6 gånger

    Telia fiber och Dreambox ??

    Har ett problem som jag behöver hjälp med..
    Har fått fiber i huset och nu till frågan..
    Hur skall jag få till det hela ? jag har för avsikt att som tidigare köra med homeplug mellan bredband till min box men får det inte att fungera..

    Måste jag ha en router mellan pluggen och bredbands urtaget ?
    Och hur skall jag konfigurera boxen ? har ingen statisk IP från Telia.

    Tidigare har jag haft Bredbandsbolager ADSL där jag kört med Router och vidare till boxen med plugg och det har funkat fint.

    Samtidigt vill jag ha 2st pluggar en till boxen och en till min dator på kontoret men då jag kopplar in det så funkar bara den ena pluggen och kopplar jag ur den som fungerar så hoppar den andra igång ??

    Hoppas ni hängde med.. Att jag vill köra pluggar via elnätet är p.g.a. de stora avstånden mellan alla stationerna och vill inte dra massa kabel kors och tvärs ..

    Så jag hoppas någon kan hjälpa mig..

  2. #2
    Donator
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    483
    Tackad
    8 gånger
    Koppla routern till bredbandsuttaget och all ansluten utrustning till routern så ska du inte behöva ändra något i boxarna.

  3. #3
    Seniormedlem wizzs avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    178
    Tackad
    6 gånger
    ok..
    Men som jag har det nu så har jag min DB i ett rum och datorn i ett annat och bredbands urtaget i ett tredje rum ?
    Så jag har ju bara en kabel att koppla in i routern som sedan går till Min homeplugg som skall fördelas vidare till två homeplugg mottagare. Fungerar det ?
    Är det inget i routern som behöver konfigureras utan det skall då fungera direkt ?

    har som sagt ingen fast ip och hur tar jag reda på vilket ip jag skall koppla till dyndns för att få DB att ansluta ut mot internet ?

    Vet att det är dumma frågor men hoppas på svar..

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Varför behöver boxen komma ut på internet ?? Du har ju kortet lokalt, eller ?
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    Donator
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    483
    Tackad
    8 gånger
    Om du har DHCP aktiverat i boxen så får den automatiskt en ip av routern.
    Vet inte om det finns homeplugs som kan agera switch, gör det inte det så måste du ha två "sändarpluggar" och två "mottagarpluggar".

  6. #6
    Seniormedlem wizzs avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    178
    Tackad
    6 gånger
    Ja kortet är lokalt men vill kunna strema sändningen till min dator på jobbet..

    Så som det är med homeplugs så skall du kunna köra en sändar del och flera mottagardelar.
    Skall testa att ha DHCP i bockat i DB och koppla in allt så får vi se vad som händer..
    Testar i kväll...

    Tips på bra router som klarar över 20 mbps mottages tacksamt...
    Samt får inte vara svindyr..

  7. #7
    Donator
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    483
    Tackad
    8 gånger
    Ok. Då har homeplugsen antagligen någon form av switchfunktion inbyggt. Är för dåligt påläst för att kunna annat än spekulera men jag gissar att du behöver en router för att dela ut interna ip:s till dom olika enheterna.
    En bra, billig och stabil router är Linksys WRT54GL, gärna flashad med Tomato firmware. Kostar runt 600 kr. Nackdelen är att den inte är tillräckligt snabb för att klara 100/100 men om du bara kräver 20 Mbps är den klockren.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    81
    Tackad
    2 gånger
    Annars har du denna routern
    http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.29662

    som diskuterats här
    http://www.comhit.net/showthread.php?t=26348

    Kör själv en sådan som brygga och mina vänner kör den som router. Fungerar klockrent!
    Ha det bra
    puttiplatt

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av wizz Visa inlägg
    Ja kortet är lokalt men vill kunna strema sändningen till min dator på jobbet..
    Det är bara att öppna en portforward på den porten du streamar på det klarar den enklaste 500kronors routern av..

    http://portforward.com/

    Ren idioti att koppla sina grejor direkt ut på nätet..

    Köp en router som klarar att flashas med bra firmware, själv kör jag dd-wrt, men det kvittar bara den gör jobbet, uppdaterat firmware från tillverkarna är sällsynt idag..

  10. #10
    Seniormedlem wizzs avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    178
    Tackad
    6 gånger
    Skulle helst vilja ha en som klarar över 50 Mbps men dom kostar klart en hel del..
    men denna var helt klart intresant.. http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.29662

Liknande ämnen

  1. Elgato + fiber
    Av petercom i forum Mac OS X
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-05-09, 17:43
  2. HD-tv hos Telia
    Av Polisen i forum IP-TV
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-12-26, 21:33
  3. Cardsplitter/Dreambox för Telia IP-TV
    Av xmajan i forum IP-TV
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-01, 11:05
  4. Telia Ip-Tv
    Av elke i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-01, 09:43
  5. Telia IP-Tv
    Av elke i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-12-17, 14:39

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss