Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Box till en newcs server

  1. #1

    Box till en newcs server

    Jag har en linux burk som jag köpt en kortläsare till, tryckt in mitt comhem kort och installerat newcs och verifierat att det går att ansluta till servern med en dreambox (som jag själv inte äger). Men, om jag vill köpa ytterligare boxar, funkar det med vilka boxar som helst eller är det något speciellt man måste tänka på? Är det bara att köra out of the box eller måste man flasha ngt?

    Om jag förstått det rätt kommer jag inte kunna se comhems hd kanaler, är det korrekt uppfattat?

  2. #2
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    Citat Ursprungligen postat av nachochips81 Visa inlägg
    Jag har en linux burk som jag köpt en kortläsare till, tryckt in mitt comhem kort och installerat newcs och verifierat att det går att ansluta till servern med en dreambox (som jag själv inte äger). Men, om jag vill köpa ytterligare boxar, funkar det med vilka boxar som helst eller är det något speciellt man måste tänka på? Är det bara att köra out of the box eller måste man flasha ngt?

    Om jag förstått det rätt kommer jag inte kunna se comhems hd kanaler, är det korrekt uppfattat?
    Nej det fungerar inte med vilka boxar som helst, vilka dreamboxar som helst ja (även om jag inte vet hur DM100 fungerar) men det finns fler tillverkare av linuxbaserade boxar.

    Det går inte att köra "out of box" en del inställningar och ev flash måste göras beroende på box.

    Nej du kommer inte se HD-kanalerna
    Multitasking means screwing up several things at once.


  3. #3
    Sry menade givetvis dreamboxar. Är det någon skillnad mellan dreamboxarna vad gäller konfiguration, typ nån som är att föredra före ngn annan? Funderar på en DM500HD, den borde fungera i mitt fall?

  4. #4
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    Jo men behöver du verkligen en HD-box? Sen vet jag inte om 500HD finns med C-tuner?
    Är "satellitare" själv så jag har lite dålig koll..
    Multitasking means screwing up several things at once.


  5. #5
    Njae hd är inte nödvändigt men den boxen hade ju hdmi ut, antar att boxarna kan skala upp sd kanalerna å vill helst slippa scart? Om jag tyder wikipedia rätt så är 500hd bara dvb-s, då funkar det inte med comhem eller?

    Har googlat massa efter guider för att konfa upp en dreambox mot en newcs server men är helt ny och vet inte riktigt vad jag ska leta efter, mån som vet om det finns nån guide eller howto nånstans?

  6. #6
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    500HD finns bara med S-tuner i dagsläget, och vill du absolut ha HDMI får du vänta tills nästa generation 800 kommer ut (har DVI idag) eller om DMM tänker göra någon 500 med C-tuner. Som sagt där har jag dålig koll..

    Guider finns det massor av, här är en rätt grundläggande
    Multitasking means screwing up several things at once.


  7. #7
    tack för svaren. Ska försöka läsa in mig lite, nu vet jag i alla fall vad jag ska google runt på.

    En annan fråga, finns det någon egentlig nackdel att köra servern på en dreambox istället för att en dedikerad server förutom det som nämns i FAQ'n du länkade till?

  8. #8
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    Nej köra direkt i boxen fungerar ypperligt för det ändamål vi diskuterar här, men det är roligare att labba med server :P
    Multitasking means screwing up several things at once.


  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    102
    Tackad
    2 gånger
    800 har visserligen en dvi-utgång men det är ju med en dvi->hdmi-adapter som fungerar ypperligt med bild och ljud till tv:ns hdmi-ingång.

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-13, 20:54

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss