Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: LNB/Parabolfel

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    158
    Tackad
    1 gånger

    LNB/Parabolfel

    Finns det LNB:er som är låsta till en viss operatör?
    Är i morsans sommarstuga och hjälper henne och hennes man med installation av CanalDigital. Snubben som hade kåken innan hade parabolen riktad mot Viasat och jag har nu försökt rikta om den.

    Någonting jag märkt att det är nästan bara när man kör mot Viasat som man får SNR, när man kör mot CD får man förlita sig på AGC (SNR konstant på 0%) även fast man i satbeepern får klockren signal.

    Anyway, jag vet att det är mot CD (Thor/intelsat) jag riktat in tallriken och har jävligt bra signal i satbeeper, och har 96-99% på AGC (SNR på 0% som ovan nämnt) har givetvis laddat in rätt Satellites.xml och gjort en kanalsökning. Får inte in en kanal....riktar om den mot Viasat och lägger in rätt satellites.xml och den hittar alla viasat-kanalerna och de andra som ligger på den satelliten..

    Rattade även in en annan parabol idag hemma hos en kompis och det fungerade alldeles utmärkt...CanalDIgital

    Är en dm800

    Några tips?

    Tack på förhand

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Bara en vild gissning...

    Det finns inga LNB som är låsta till en viss operatör så det kan inte vara felet. Däremot tror jag Viasat har skickat med unicable LNB i vissa av sina senaste paket, så det kanske är det du råkat ut för.

    Jag tror att unicable LNB brukar ha en andra utgång som man kan ansluta till en vanlig mottagare. Så om du kommer åt LNB kan du kolla om det finns en annan utgång på LNB du kan prova att flytta över kabeln till. Annars får du nog skaffa ett vanligt LNB och sätta upp.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jhunden Visa inlägg
    Finns det LNB:er som är låsta till en viss operatör?
    Är i morsans sommarstuga och hjälper henne och hennes man med installation av CanalDigital. Snubben som hade kåken innan hade parabolen riktad mot Viasat och jag har nu försökt rikta om den.

    Någonting jag märkt att det är nästan bara när man kör mot Viasat som man får SNR, när man kör mot CD får man förlita sig på AGC (SNR konstant på 0%) även fast man i satbeepern får klockren signal.

    Anyway, jag vet att det är mot CD (Thor/intelsat) jag riktat in tallriken och har jävligt bra signal i satbeeper, och har 96-99% på AGC (SNR på 0% som ovan nämnt) har givetvis laddat in rätt Satellites.xml och gjort en kanalsökning. Får inte in en kanal....riktar om den mot Viasat och lägger in rätt satellites.xml och den hittar alla viasat-kanalerna och de andra som ligger på den satelliten..

    Rattade även in en annan parabol idag hemma hos en kompis och det fungerade alldeles utmärkt...CanalDIgital

    Är en dm800

    Några tips?

    Tack på förhand
    Kolla på www.dishpointer.com

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    158
    Tackad
    1 gånger
    @sleddog - yes, har använt mig av den.

    @atomized - det är gamla grejjer han har. flera år. ska upp på taket snart och se efter, har med mig ett annat lnb om inte annat.

    edit - gjorde en ny kanalsökning igår väntade hela biten, när den kommit upp till ca 51% börjar den hitta kanaler. dock hittar den inga från telenor, enbart från upc och någon annan leverantör..och givetvis fta-kanalerna.

  5. #5
    UPC har en hel del kanaler på 19ö. Vilka FTA har du fått in?

  6. #6
    UPC Direct finns faktiskt på Thor också http://en.kingofsat.net/pack-upc.php

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    158
    Tackad
    1 gånger
    Update:

    Nu fungerar det! Jag bytte LNB! Helt sonika tog jag en LNB från claes olssons nordenparabolpaket och satte dit. Gick in och gjorde en ny kanalsökning och vips dök alla kanaler upp.

    Tack för all hjälp och till er där ute som kanske stöter på samma problem:
    Märket av icke fungerande LNB mot Thor (Telenor/CanalDigital)
    "microelectronics inc" AP8-T2, 10.7-12.75 Ghz, Universal golden single 40mm 0.6db

    /J

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    158
    Tackad
    1 gånger
    Ah en sak till, är det någon som förstår varför Sirius (viasat) är den enda satelliten det går att söka på via Satfinder i Dreamboxen? Det är den enda som ger utslag...

    Söker man på Thor (0.8W) får man går enbart på satbeepern eller AGC-raten i satfinder i boxen.

  9. #9
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jhunden Visa inlägg
    Ah en sak till, är det någon som förstår varför Sirius (viasat) är den enda satelliten det går att söka på via Satfinder i Dreamboxen? Det är den enda som ger utslag...

    Söker man på Thor (0.8W) får man går enbart på satbeepern eller AGC-raten i satfinder i boxen.
    Nu har jag ingen Dreambox men är det inte så att du kan ställa in vilken transponder Satfinder ska mäta på? Så har det varit i en del andra boxar jag sett. Om det nu finns en inställning för att välja vilken transponder Satfindern ska mäta på så måste den stå på en transponder som verkligen sänder ut signal. Annars blir det inget utslag.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  10. #10
    Jo, precis så är det!

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss