Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: installera hdd på dm800hd

  1. #1

    Thumbs down installera hdd på dm800hd

    Halloj !

    Jag har installerat en hdd i min box men boxen verkar inte vilja hitta den. Kablarna sitter som dom ska och jag hör att den snurrar igång men hittar den ej under system som jag läste i manualen.

    Måste jag göra nått mer ?

    Har inte kollat om disken är partitionerad eller formaterad från leverantören iofs kom jag på nu.

    Kör på original imagen som kom med boxen. Gem 5,1 enigma 2 ? Tror den hette så :-) nybörjare :-)

    Mvh abbe

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    telnet till boxen och kolla ex. dmesg|grep sda, skapa filsystemet på disken (ext3) och sedan måste du skapa mappen movie på disken, det görs inte automagiskt.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Ok tack får testa det. Men enligt manualen skulle den hitta disken själv och sedan skulle man hitta den under system och sedan formatera den där. Men får testa telneta ikväll då så får vi se :-)

    Mvh Andreas

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Manualen ??? Vad är det för något, riktiga män läser inte sådant :-}
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    Nä gjorde inte det först heller :-) men då jag inte fick till det eller hittade nån info om det här så testade jag den :-)

  6. #6
    Man MÅSTE inte fippla med Linux-kommandon som Matkoh säger om man inte vill.

    Installera hårddisk går alldeles utmärkt att göra direkt i boxens menyer utan att du behöver kunna ett enda telnet-kommando.

    Nu kör jag inte själv Gemini men du får leta upp menyn "Device Manager" och formatera (initiera) disken därifrån. Minns dock inte om den ligger i "vanliga" menyn eller under Blue Panel.

  7. #7
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Dock måste man ändå skapa mappen "movie" på disken, den skapas INTE automatiskt i GP.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  8. #8
    Donator kermiths avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    377
    Tackad
    6 gånger
    Vilket märke och hur stor är Hårddisken?. Jag installerade själv en WD på 500 GB i min 800 och det funkade inte, men fick reda på att dessa hårddiskar inte är kompatibla med kerneln. Jag bytte hårddiskk och vips så funkade det.
    Vu+ Solo SE Version 2

  9. #9
    Är en wd 320 gb. Så med min tur är den väl inte kompatibel haha :-P

  10. #10
    Vet inte om detta hjälper dig men jag kör en "Device Model: WDC WD3200BEVE-00A0HT0" utan problem i min DM600PVR.

Liknande ämnen

  1. Dm800hd
    Av Panahitchi i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-18, 23:25
  2. Dm800hd pvr
    Av JOHAN63 i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-21, 19:35
  3. Dm800hd
    Av BengtFriberg i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-03, 08:59

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss