Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Inget liv i min satfinder

  1. #1

    Inget liv i min satfinder

    Hej!

    Som nybliven parabolägare skriver jag mitt första inlägg här och jag hoppas någon kan hjälpa mig.

    Det är så att jag satt upp parabolen och kopplat allt helt enligt instruktionsboken (hoppas jag).

    Glad i hågen kopplar jag min satfinder mellan kabeln från lnb:n och min dreambox800. Problemet är att det är helt dött, tydligen ska den börja lysa eller åtminstone borde nålen på skalan visa nånting men det är som sagt helt dött.

    Har provat göra om kontakten på kabeln några ggr men det har inte hjälpt. Så gott folk, var ska jag börja felsöka, jag tänker att det måste vara kabeln det är fel på men tar gärna emot andra förslag som jag kan kolla upp.

    Trevlig helg!

  2. #2
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av LebaKim Visa inlägg
    Hej!

    Som nybliven parabolägare skriver jag mitt första inlägg här och jag hoppas någon kan hjälpa mig.

    Det är så att jag satt upp parabolen och kopplat allt helt enligt instruktionsboken (hoppas jag).

    Glad i hågen kopplar jag min satfinder mellan kabeln från lnb:n och min dreambox800. Problemet är att det är helt dött, tydligen ska den börja lysa eller åtminstone borde nålen på skalan visa nånting men det är som sagt helt dött.

    Har provat göra om kontakten på kabeln några ggr men det har inte hjälpt. Så gott folk, var ska jag börja felsöka, jag tänker att det måste vara kabeln det är fel på men tar gärna emot andra förslag som jag kan kolla upp.

    Trevlig helg!
    Har du kollat in www.dishpointer.com ?

  3. #3
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Kabel, kontakter, instrument, LNB, tunern ...... Mät om tunern skickar ut 13 / 18 volt obelastad
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    104
    Tackad
    5 gånger
    slå på en satellitsökning när du har den ikopplad, du har nog ingen strömmatning utåt annars.

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    158
    Tackad
    1 gånger
    jag hade samma problem, men fick ställa mig på en frekvens/transponder som jag vet sänder ut signal.. och starta satfinder i dreamboxen. Då började det tjuta i satfindern...

  6. #6
    Jag har nästan samma problem, Jag förstår dock inte hur själva satfindern fungerar. Är det meningen att man skall ha på högsta känslighet först för att sedan stega ner gradvis med känsligheten? Försöker ställa in min parabol mot astra 28,2 E.

  7. #7
    Seniormedlem wbas avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    251
    Tackad
    2 gånger
    Ställ den så att den slår i botten när du vrider parabolen. Ställ ner känsligheten och vrid parabolen så att mätaren går så högt som möjligt. Ställ ner känsligheten igen och fortsätt att finjustera. Du måste ha igång mottagaren och ställa den på en kanal på astra 28,2.
    Viktigt!! Stäng av allt innan du kopplar in satfindern jag har hört talas om dekodrar där mottagaren gått sönder när man kopplar in satfindern med spänningen på.
    Dreambox 7020 newcs_1.50 mgcamd_1.28

  8. #8
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av wba Visa inlägg
    Viktigt!! Stäng av allt innan du kopplar in satfindern jag har hört talas om dekodrar där mottagaren gått sönder när man kopplar in satfindern med spänningen på.
    Kan vara värt att påpeka att man aldrig någonsin skall ansluta något till coaxialkabeln oavsett vad det rör sig om när mottagaren är strömsatt.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av wba Visa inlägg
    Ställ den så att den slår i botten när du vrider parabolen. Ställ ner känsligheten och vrid parabolen så att mätaren går så högt som möjligt. Ställ ner känsligheten igen och fortsätt att finjustera. Du måste ha igång mottagaren och ställa den på en kanal på astra 28,2.
    Viktigt!! Stäng av allt innan du kopplar in satfindern jag har hört talas om dekodrar där mottagaren gått sönder när man kopplar in satfindern med spänningen på.
    Antar att du menar att satfindern skall slå i toppen, vilket min gör. Dock är dreamboxen så jäkla seg, Jag har ju inga kanaler alls inställda att ställa mig på för att förenkla sökning, eftersom att jag inte har hittat sateliten ännu. SNR står på 63 procent när jag ställer in den på 28,2 E. Men lyckas aldrig få den att låsa sig, Några tips man ska tänka på eller är det bara att fortsätta vrida på parabolen och hopppas att man får lock? (ber ligger inte på 0 heller för den delen)

    Citat Ursprungligen postat av sleddog Visa inlägg
    Kan vara värt att påpeka att man aldrig någonsin skall ansluta något till coaxialkabeln oavsett vad det rör sig om när mottagaren är strömsatt.
    Aha, jag matar strömmen via boxen till satfindern, Är det fortfarande skadligt?

  10. #10
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av clooak Visa inlägg
    Antar att du menar att satfindern skall slå i toppen, vilket min gör. Dock är dreamboxen så jäkla seg, Jag har ju inga kanaler alls inställda att ställa mig på för att förenkla sökning, eftersom att jag inte har hittat sateliten ännu. SNR står på 63 procent när jag ställer in den på 28,2 E. Men lyckas aldrig få den att låsa sig, Några tips man ska tänka på eller är det bara att fortsätta vrida på parabolen och hopppas att man får lock? (ber ligger inte på 0 heller för den delen)
    63% visar att du har noll i signal på dreambox, finns stor hjälp på dishpointer.com att finna då det gäller att justera pottan.
    Citat Ursprungligen postat av clooak Visa inlägg

    Aha, jag matar strömmen via boxen till satfindern, Är det fortfarande skadligt?
    Så länge som du stängde av boxen då du kopplade på satfindern så är det grönt.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss