Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Tunerkvalitet?

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger

    Tunerkvalitet?

    Hej!

    Någon som har kunnat jämföra en "äldre" tuner med en "nyare"?
    Har det varit samma utveckling på tuner som för LNB? (Att de har blivit känsligare)

    Skulle jag kunna få bättre dåligtvädersäkerhet om jag byter till en maskin av idag än om jag håller fast vid min fyra år gamla AZBOX?
    /I

  2. #2
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Skulle nog inte tro det gör så stor skillnad, det man tjänar mest på är större och bättre kvalitets parabol, samt en bra LNB och bra kabel (om man råkar ha t.ex 0.8 kabel och den är lång). Jag märkte själv när jag körde med nokia plastparabol och en 0.3db triax LNB att jag fick ut runt 70-75db på viasat, sedan bytte till triax 120cm TDE, och då gick signalen upp över 100db, samma sak för CD, det blev bättre.

    Även olika värden BER, C/N och konstallations visningen gav mycket bättre träffar (mindre spridning) pga bättre arm som håller LNBn mer rätt än vad den gjorde på den billigare sketna parabolen. Nu har jag iofs andra problem, mätte förut då boxen ibland ger pixlig bild, visade sig att jag bara har knappt 40db kvar vid boxen. Då har jag bara en splitter för att mixa in DVB-T på vinden och en tre-vägs splitter vid boxen för att kunna koppla in DVB-T matning. Helt sjukt att det försvinner så mycket och min 1.1 kabel är bara cirka 15-20 meter lång, max. Och vid parabolen så har jag (om jag inte minns fel) 75-80 från CD. Har inte orkat mäta upp än vart signalen försvinner men något sjukt är det, inte så kul sitta på en iskall vind, eller att försöka gå upp på taket när det är snö, väntar på varmare väder.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    D-O: Min fråga är om tunern.
    På en fem sex år har vi gått från (låtsassiffror) på 0,6dB till 0,1 dB. Då dB är en logaritmisk skala är det en väldigt stor förbättring även om bara hälften av förbättringen verkligen har skett.

    Någon förbättring i känslighet i tunern borde också ha skett, även om den kamske har motverkats av att tillverkarna då har kunnat byta till billigare komponenter i den istället.

    Det är inte nödvändigt att ha parabolerna på taket. Mina sitter undangömda i trädgården; lite ovanför marken så att de inte får reflektioner från marken och är oftast ovanför snön.

  4. #4
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Schwede30, absolut. Du kan ha parabolen på marken, det viktiga är bara att det är så mycket fri sikt som möjligt, och att man inte står precis framför den, vinkeln till satelliterna är ju cirka 20 grader (eller något sådant, minns inte så noga). Jag vill påstå det är en fördel att ha parabolen montera i marknivå, då man lättar kan komma åt den. Sedan tror jag inte man ska bry sig så mycket om mätvärdena, kan inte tänka mig elektronik, tuner kan bli bättre med tiden, men sådant vet jag inget om. Däremot kan det vara så att mottagningen kan ha blivit bättre med tiden och då speglar boxen det, t.ex. så bytta ju viasat ut satelliten för ett tag sedan och ökade styrkan på signalen. Om du nu råkar ha viasat, det påverkar ju mottagning. Fast det är ju inget man märker i själva sändningarna osv om du redan hade bra mottagning från början.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss