Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Två Dreamboxar på ett kort inom hemmet med korsad nätverkskabel

  1. #1

    Två Dreamboxar på ett kort inom hemmet med korsad nätverkskabel

    Undrar om det går att köra en DM800 och en DM600 på ett abbonentkort via en korsad nätverkskabel inom hemmet. Alltså inte genom en router utan direktkopplat box till box. Kortet ska sitta i DM800. CCCAM 2.2.1 och config-filen är installerat på bägge boxarna, samt konfigurerade enligt guider. Får det trots det inte att fungera. Boxarna fungerar var för sig när jag sätter kortet i dem. På DM800 har jag installerat Enigma 2 och på DM600 OpenPli.

    Jag har i snart två veckor försökt att få det att fungera med en D-Link router men inte lyckats, så vill felsöka och därför börja med att prova med boxarna direktkopplade till varandra med korsad nätverkskabel.

    Tacksam för all hjälp jag kan få.

  2. #2
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Använder du en router i mellan så ska du inte använda en korsad nätverks kabel.

    Du använder enbart en korsad nätverksabel om du ska dra en nätverks kabel mellan boxarna.
    dock för att det ska fungera så måste du sätta fasta ip adresser på boxarna.
    Ex:
    DM800 ip 192.168.0.10 <-------------> DM600 ip 192.168.0.20

    Netmask sätter du till 255.255.255.0
    Strunta i gateway och dns.

    Glöm inte sätta rätt ip-adressr i cccam.cfg för båda boxarna
    Senast redigerad av Minime den 2011-06-02 klockan 21:31.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  3. #3
    Tack för det snabba svaret Minime.

    När jag testade med routern så använde jag en rak nätverkskabel o fast ip. Box 1: 192.168.0.11 - Box 2: 192.168.0.12 samt nätmask 255.255.255.0 i bägge boxarna. Rätt ip-adresser är satta i cccam.cfg i bägge boxarna. Fick det inte att fungera, så för att börja min felsökning någonstans så ville jag utesluta routern o testa utan den och då använder jag en korsad nätverkskabel istället som kopplas direkt mellan boxarna. Fick dock ingen bild på klienten och blev då osäker på om det gick att koppla samman dem "direktkopplat". Så min enkla fråga är, ska det fungera att göra så? Får jag väl bild genom detta sättet, så borde felet ligga i routern i så fall antar jag.

    Tacksam för mer hjälp.

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det skall inte vara några problem att koppla ihop två Dreambox med korsad kabel och få ett fungerande nätverk dem emellan.

    Cccam eller andra cs-protokoll skiter i hur nätverket ser ut bara det finns ett fungerande IP-nätverk. Router eller inte ska inte spela någon roll förutsatt att nätverket är korrekt uppsatt. Vad det verkar på dina uppgifter så borde nätverket vara ok.

    Kan du pinga mellan boxarna? Om du kan det så är problemet med all sannolikhet i din cccam konfiguration och inte i nätverket.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #5
    Tack "atomized" för ditt snabba svar.

    Aha ok, det var bra o få veta att det ska gå fint att koppla ihop dem med korsad nätverkskabel. Då är felsökning på gång igen
    Vet dock inte hur man går tillväga för att pinga i dreamboxen. Jag har bara pingat ifrån kommandotolken i datorn tidigare. Något plugin som måste laddas ner till boxen för att kunna pinga eller finns funktionen inlagd i mjukvaran från början?
    DM800HD-S
    DM600S

  6. #6
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Den funktionen finns i Linux-operativet i boxen. Om du loggar in på boxen så du får en kommandopromt att skriva kommandon vid så kan du använda ping m.fl. kommandon.

    Inser dock plötsligt att det kan bli svårt att logga in på någon av boxarna från en dator om du bara har två boxar ihopkopplade med korsad kabel...

    Mitt förslag är att du skippar idén med korsad kabel och istället kopplar ihop boxarna via en switch eller LAN-portarna på en router. Då kan du också koppla in datorn på samma nät så du kommer åt att logga in på boxarna.

    Loggar in gör du med telnet. I sin enklaste form kan du bara skriva:
    telnet <box-ipadress>
    i kommandofönstret i Windows. Logga sedan in med root/dreambox.

    Vill du ha en bättre telnet-klient googlar du på PuTTY och laddar ner den.

    Sedan när allt är färdigkonfigurerat och fungerar så kan du gå tillbaka till den korsade kabeln om du vill. Rekommenderar dock att ha boxarna på samma nät som din dator så att du lätt kan logga in och kolla saker. Det finns också ett web-interface så att man kan surfa till boxarna och kolla vissa saker.
    Senast redigerad av atomized den 2011-06-02 klockan 23:53.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss