Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Server och klient måste vara inställda på samma satellit ...

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger

    Server och klient måste vara inställda på samma satellit ...

    För några dagar sedan fick jag svart ruta på SVT1 och SVT 2 på en av klienterna. Eftersom den boxen inte hittade dessa kanaler så överförde jag med DreamEdit kanallista plus boquets från servern, DM7020, till den problemklienten, en DM 500S.

    Efter detta får jag in även SVT-kanalerna på den klienten! - men bara under förutsättning att både server och klient står inställda på samma satellit ... Kör med newcs + mgcamd.

    Någon av er som tror sig veta var felet eventuellt kan ligga?

    PS: Förde över kanallistor och boquets från DM7020, eftersom dessa var de senast uppdaterade. Funderar nu på om det kanske varit bättre att jag i stället fört över kanallistorna + boquets från min andra klient, som även den är en DM500S?
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    310
    Tackad
    13 gånger
    Kolla om mottagningen är dålig när du inte får in kanalen. Är det så så kanske det är fel på lnb:na eller switcharna. Jag körde med titanium smart och hade stora problem med just det du har.

    Konstatera iallafall först om det är ett mottagnings problem eller om det har med cammen att göra..

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Citat Ursprungligen postat av balob Visa inlägg
    Kolla om mottagningen är dålig när du inte får in kanalen. Är det så så kanske det är fel på lnb:na eller switcharna. Jag körde med titanium smart och hade stora problem med just det du har.

    Konstatera iallafall först om det är ett mottagnings problem eller om det har med cammen att göra..
    Tack balob! Har även själv varit inne på det. Det som fick mig at fundera på om det skulle kunna vara något annat, var att jag inte hade samma problem med min andra DM500S-klon, inköpt vid samma tillfälle. Men allmänt sett är det nog rätt dåliga tuner på dessa boxar. Den ena av mina är kanske lite extra dålig och kräver en mer optimal insignal? Har redan tidigare haft vissa mottagningsproblem med dessa kloner.

    Då kommer alltså frågan: Byta 4-vägsswitsch eller det quad-lnb för Thor? För lnb-byte måste jag betydligt högre upp på stegen vid en besvärlig slänt, men kan i så fall testa med att byta quad-LNB för Thor med det quad jag har för t ex Astra, Sirius eller Hotbird.
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    310
    Tackad
    13 gånger
    Eftersom jag hade samma problem som du så kan jag bara referera till det och i mitt fall så försökte jag med hur många olika switchar som helst men det hjälpte inte.
    Det verkade som om lnb:na släppte igenom signal mellan utgångarna och störde på ngt sett. Jag fick nya huvven men det hjälpte inte (av samma märke, titanium smart quad). När jag bytte till ett annat märke så fungerade det med engång.

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Citat Ursprungligen postat av balob Visa inlägg
    Eftersom jag hade samma problem som du så kan jag bara referera till det och i mitt fall så försökte jag med hur många olika switchar som helst men det hjälpte inte.
    Det verkade som om lnb:na släppte igenom signal mellan utgångarna och störde på ngt sett. Jag fick nya huvven men det hjälpte inte (av samma märke, titanium smart quad). När jag bytte till ett annat märke så fungerade det med engång.
    Du minns inte vilket quad-lnb som du bytte till, när du fick det att funka?

    Intressant. Annars, innan jag springer iväg och köper ett nytt quad-lnb, så ska jag nog testa att byta. Kanske något av de quad-lnb som jag nu har för Sirius, Hotbird och Astra funkar för Thor? Tror inte att Astra och Hotbird är lika kräsna på lnb? De lnb jag använder nu är Edison Quad, Alphs Quad och ett par Quad Universal TQD. Minns dock inte vilket för vilken satellit.
    Senast redigerad av Hexantrop den 2011-08-04 klockan 21:38.
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    310
    Tackad
    13 gånger
    inverto funkar för mig men det verkar skumt, du kanske skulle prova med en annan switch .,,,jag vet inte

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Citat Ursprungligen postat av balob Visa inlägg
    inverto funkar för mig men det verkar skumt, du kanske skulle prova med en annan switch .,,,jag vet inte
    Ja, jag börjar i alla fall med det.

    Är det Thor-lnb:t som är av sämre kvalitet, så borde samtliga boxar få svårt att ta in Thor. Nu är det i o f s boxen som ligger längst bort (20 m koaxialkabel) som krånglar medan den näst längst bort har ca 15 m och funkar. Men signalen försvagas ju för varje meter och vid en viss kabellängd börjar såklart problemet dyka upp ...

    Vet du annars om ditt fungerande inverto-lnb är något av dessa: http://www.hm-sat-shop.de/lnb-lnb-quad/
    Sorry, länken verkar inte funka :-(
    Senast redigerad av Hexantrop den 2011-08-05 klockan 15:05.
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    310
    Tackad
    13 gånger
    Har du provat att flytta boxarna och se om det följer boxen eller om det ligger kvar på en å samma kabel.

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Lät boxarna byta plats och jag fick nu, efter några minuters väntan, in SVT1 och SVT2 på båda!

    För att kolla om just avstängning hade inverkan, så stängde jag sedan av både server och klienter på baksidan.
    Väntade några minuter och satte på servern på en FTA-kanal på Astra, för att se om kanalen servern var inställd på ev. hade inverkan.
    När jag fått bild där satte jag på de båda klienterna igen - och efter ett antal minuter fick jag in SVT-kanalerna på båda boxarna.
    Så just nu funkar det igen. :-)

    Fel som kommer och går tillhör såklart de svåraste att komma till rätta med, men nu vet jag i alla fall att det ska gå att få bild igen på båda två klienterna. Det kan ju vara så att signalen ligger sådär lite på gränsen, p g a att lnb, switch eller en av boxarnas tuner är lite sisådär. Allt funkar när mottagningsförhållandena (vädret) är ok, men när signalen blir för låg, så hamnar det under något tröskelvärde och jag tappar SVT-kanalerna. Nu när allt funkar igen, gör jag såklart inget mer.

    Stort tack balob, för att din hjälp med olika förslag.

    PS:
    När jag nyss satte ena klientboxen i standby-läge, så fryste bilden på SVT 1 på den andra klientboxen! Sätter jag på den box som är i standby tillbaka, så får jag samtidigt tillbaka bild på den andra klientboxen, den där bilden fryste.

    Fråga till er som är Dreambox-experter:
    Kan fel i server - klient konfigurationen, eller annat inställningsfel, förorsaka den här typen av problem?
    Senast redigerad av Hexantrop den 2011-08-06 klockan 09:51. Anledning: Fått mer information ...
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    310
    Tackad
    13 gånger
    Men det är ganska enkelt att se....När bilden försvinner, se då om mottagnigen försvinner.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss