Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Dreambox 500S med SELFSAT-H21D. Hittar ingenting

  1. #1

    Dreambox 500S med SELFSAT-H21D. Hittar ingenting

    Hej gänget,


    Jag har en fråga, jag har precis köpt utrustningen i rubriken och gjort en fabriksåterställning på boxen.
    Dessvärre när jag väljer Thor2/3/Intelsat10-02 (1.0W) så hittar den ingenting.
    Jag har upptäckt att SNR står på 63% oavsett om antennkabeln är i eller ej, så jag börjar fundera på om det kan vara så att min parabol kanske inte lever upp till vad jag hade hoppats på att den skulle göra.


    Är det någon som har erfarenhet av detta och kan ge mig råd på vad tusan jag ska hitta på, den hittar inte ens de fria kanalerna.

  2. #2
    Tilläggas kan att jag kör med Signal Meter och vrider och vänder på "parabolen" men SNR står fortfarande bara på 63% och AGR hoppa lite upp och ner men inte mycket mer.
    Ska man ta in någon annan transponder för Canal digital?

  3. #3
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    Satfinder i boxen är inte att lita på, mina 500 beter sig exakt likadant oavsett om antennkabel sitter i eller ej. Du borde införskaffa en satfinder som fungerar om du inte har tillgång till någon ex. orginalbox, deras brukar fungera betydligt bättre än dreamboxens egen
    Multitasking means screwing up several things at once.


  4. #4
    Hej igen,
    Ok tack, får hem en sådan om 30 min så skall jag prova.
    Men skall man behöva någon mer utrustning för att få in Canal digital? Jag funderar vad DISEqC-switch egentligen gör i detta sammanhang, men det är väl bara om man skall ha in flera sateliter samtidigt?

    Så, från det att jag får in en bra signal ifrån parabolen så skall jag bara köra en auto transponder scan mot 0.8W och därefter skall den hitta alla kanaler? är det rätt uppfattat?

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Det är AGR som är viktig. Du har ingen signal in till boxen, bara brus. Antennen behöver ställas in mot THOR eller så har koaxialkabeln hoppat av någonstans.

  6. #6
    Hej igen,
    Nu har jag provat med en Satelite Beeper,
    Får ingen som helst signal eller likande via den, den är tyst som i graven.
    Något galet med kablarna tro?

  7. #7
    Uppdatering: Har nu köpt antennkabel för 300:- (Ska vara bland det bästa)
    Samt en annan 600:- satelit finder för 600:- dessutom har jag lånat en till digitalbox (Viasat orginal HD box)

    Totalt knäpptyst i satelit findern, när jag kopplar in den i orginal boxen så står den på max hela tiden, i ca 10 sekunder sedan blir den också totalt knäpptyst och gör inte ett ljud av sig.

    Snälla, jag börjar bli desperat, va i h*lvete är det för fel på dessa saker?

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Låter som om det inte är kontakt hela vägen från LNB till mottagare. Kolla dina kablar så att ledaren inte ligger emot jorde och att ledaren fortfarande är rak när du drar ut kontakten från anslutningen.

  9. #9
    Dessvärre ligger den inte mot jord och kablarna (både stifen och själva kablarna) är raka.
    Det som förbryllar mig är att den bara låter i ca 10 sec, det är precis som det bara är under den perioden den försöker ta in signalen över huvudtaget.

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Om du har en analog mottagare liggande kan du göra följande experiment.

    Anslut mottagaren och ställ in en frekvens på ASTRA 19 där det finns en analog sändning (www.lyngsat.com). Vifta sedan runt med antennen tills du får en bild eller ljud. Anslut sedan mätaren och rör antennen lite fram och tillbaka. Får du att signalstyrkan ändras med hur du rär antennen är allt ok. (Grundsignalnivån skall också vara högre än vad du får nu) (Anledning till ASTRA19 är att det är den starkaste satelliten (egentligen satelliterna) där ute och att med analog mottagning behöver man inte vara exakt rätt med parabolen för att få någon slags signal.

    Funkar det så kan du byta tillbaka till din vanliga mottagare och börja leta efter ASTRA4 och/eller THOR.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss