Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Dreambox 500hd vs Dreambox DM600 (Comhem lgh)

  1. #1

    Dreambox 500hd vs Dreambox DM600 (Comhem lgh)

    Hej är i valet och kvalet vilken box jag ska satsa på. Bor i en ComHem lgh vilket som jag förstått inte stödjer hd kanalerna. Fördelen med HD boxen är att jag får HDMI anslutning till tv:n vilket jag inte får med DM 600 endast scart.

    Hur mycket märker man av det? Har en 42" stor tv i dagsläget men kommer säkerligen ha en 52" inom 2 år. Summa av kardemumman är det värt att lägga 1600 kr till för att få HDMI utgång?

    Finns det någon annan skillnad mellan dessa två boxar?

    Mvh Emil

    En rookie på dreambox.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2008
    Inlägg
    48
    Tackad
    3 gånger
    Vet inte om det finns dm500hd som har cabel tuner.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Lucky64 Visa inlägg
    Vet inte om det finns dm500hd som har cabel tuner.
    Det finns:http://www.oc.nu/dreambox-dm500-hd-d...hd-hybrid.html

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jag skulle nog satsat på HD-boxen om du ska ha den till en så stor TV. Det blir bättre bild med en HD-box även på SD-kanaler, dessutom tror jag att SVT HD funkar med Dreambox och ComHem så någon HD-kanal får du nog att titta på.

    Fördelarna med en HD-box är att du får HDMI-utgång som sagt, hårdvaran är mer kraftfull och att boxen skalar upp SD-kanalerna så att de ser bättre ut på en stor TV.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Jag skulle nog satsat på HD-boxen om du ska ha den till en så stor TV. Det blir bättre bild med en HD-box även på SD-kanaler, dessutom tror jag att SVT HD funkar med Dreambox och ComHem så någon HD-kanal får du nog att titta på.

    Fördelarna med en HD-box är att du får HDMI-utgång som sagt, hårdvaran är mer kraftfull och att boxen skalar upp SD-kanalerna så att de ser bättre ut på en stor TV.
    Tack för ett enormt bra svar. Det du skriver angående att en HD box skalar upp SD kanalerna bättre, är detta pga HDMI anslutningen eller rent av att boxen är mer kraftfull?

    SD kanaler, exakt vad menas med det?=)

  6. #6
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    HD = High Definition
    SD = Standard Definition d.v.s. kanaler med standardupplösning, "vanliga" TV-kanaler som inte är HD.

    Att boxen skalar om bilden betyder att boxen tar en SD-bild och på konstgjord väg gör om den till en bild med HD-upplösning genom att försöka räkna ut hur de mellanliggande pixlarna bör se ut. Det gör att "taggigheten" minskar och bilden verkar skarpare än den egentligen är.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlägg
    431
    Tackad
    35 gånger
    600:an funkar bra med 50" plasma om man använder komponentutgången.

  8. #8
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av micklarn Visa inlägg
    600:an funkar bra med 50" plasma om man använder komponentutgången.
    Det blir bättre bild än komposit eller SCART på det sättet. Men inte lika bra bild som från en HD-box.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    HD = High Definition
    SD = Standard Definition d.v.s. kanaler med standardupplösning, "vanliga" TV-kanaler som inte är HD.

    Att boxen skalar om bilden betyder att boxen tar en SD-bild och på konstgjord väg gör om den till en bild med HD-upplösning genom att försöka räkna ut hur de mellanliggande pixlarna bör se ut. Det gör att "taggigheten" minskar och bilden verkar skarpare än den egentligen är.
    Låter vettigt! Med andra ord vore det dumt att inte satsa på en HD-box direkt. Blir denna box då:
    http://www.oc.nu/dreambox-dm500-hd-d...hd-hybrid.html

    Något annat som det är värt att tänka på? Annars får tacka för bra support.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    HD = High Definition
    SD = Standard Definition d.v.s. kanaler med standardupplösning, "vanliga" TV-kanaler som inte är HD.

    Att boxen skalar om bilden betyder att boxen tar en SD-bild och på konstgjord väg gör om den till en bild med HD-upplösning genom att försöka räkna ut hur de mellanliggande pixlarna bör se ut. Det gör att "taggigheten" minskar och bilden verkar skarpare än den egentligen är.
    En till fråga av rent intresse, det du skriver att HD boxen skalar om bilden. Är det pga HMDI anslutningen eller pga att HD boxen helt enkelt är bättre?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss