Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: AC3 dåligt ljud

  1. #1

    AC3 dåligt ljud

    Jag har kopplat min 800HD till förstärkaren via fiber men när jag tittar på en film på tex Canal + Action och väljer AC3 och nedmixning=av så får jag inget vidare ljud. Förstärkaren detekterar Dolby Digital och det låter i alla kanaler men det är väldigt lågt ljud och låter dessutom inget vidare. Ställer jag om boxen till Mpeg och låter förstärkaren köra virituell surround så låter det betydligt bättre, men så vill jag ju inte ha det, någon som kan förstå vad detta beror på?

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Inställningar på 800HD?
    På min AZBOX regleras även nivån på digitalljudet med fjärrens volymkontroll.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    Det är klockrent AC3 och DTS ljud från optiska utgången till mitt LG homesystem, inga inställningar behövs, med downmix på går det att reglera volymen från DB och hur är kvaliten med den på ? om ljudet är bra så borde AC3 dekodern va okay i DB, och felet ligga i förstärkarens AC3 dekoder

  4. #4
    Med downmix på låter det helt ok och precis som du säger så går det då att reglera volym men jag vill ju inte köra med den på. Jag hittar heller inga inställningar av värde i Dreamboxen. Skulle väl kunna vara något i förstärkaren, men jag tycker det verkar konstigt jag kör ju andra apparater DVD,TV,PS3 mm till den både via HDMI och fiber och då klarar den att koda av det mesta.
    Tacksam för fler ideer.

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Tror du är tvungen att köra upp volymen på max och sedan kan du ställa in 5.1 hur du vill.

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    Men dreamboxen gör ju nada bara passthrue till förstärkaren, när du slår av downmix och kör AC3 till TV med HDMI, hur låter det då
    Jag kör med dubbla optiska dreambox till Förstärkaren samt optisk mellan TV och förstärkare, tar på så vis ut AC3 från DB genom TV (hdmi) för att kunna köra bara DB och förstärkare (satradio)

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Wow! Dubbla optiska Dreambox!!

    Kör inte med Downmix, men har AZBOX och inte DB. 5.1-ljud skickas direkt till förstärkaren och kan inte påverkas av mottagaren, medan på 2.0-ljud från kanaler kan volymen ändras från AZBOXen.

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    nja skrev kanske konstigt dreambox optikal till förstärkare
    dreambox hdmi till tv-tv till förstärkare över optikal, så den senare en mix hdmi-optikal från DB

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Ja, jag antog det.

    Våffå har du inte anslutit HDMI direkt mellan DB och förstärkare?
    Antar att du vill ha TV-ljudet till förstärkaren när du tittar på kanaler som inte DBn kommer åt, men jag tror att det är bättre att hoppa över TVn i kopplingen och istället ansluta det analogt/digitalt/annan HDMI-kabel.

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    nja har en lg led tv och ett lg homemovie, finns ingen hdmi in ut på den, dom kopplas ihop med simplink så bara en fjärr, kan inte höra någon skillnad på ljudet över tv eller direkt, fortfarande digitalt vad jag kan förstå, och samma där bara passthrue genom tv

Liknande ämnen

  1. Får inget ljud från AC3
    Av j_runbert i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-10-24, 13:44
  2. AC3-ljud
    Av Muggesand i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-06, 15:02
  3. Dåligt ljud på analoga Kanal 1
    Av toks i forum Com Hem
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-11, 23:32
  4. AC3 Ljud DM500
    Av Stormis i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-02-24, 10:56
  5. digitalt ljud ac3
    Av cortex74 i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-18, 20:33

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss