Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Problem att uppdatera DM500HD GP2 till GP3

  1. #1

    Problem att uppdatera DM500HD GP2 till GP3

    Tja!

    Har läst en massa olika inlägg om liknande problem men hittar inget trick som löser just mina.

    Dreambox DM500HD

    Kernel: Linux 2.6.18-7.3-dm500hd
    Booloader version: Dreambox Second Stage Loader BUILD #79, built 20100605
    Image: 07.21.2010
    Gemini Project2 5.0 eller 5.1 minns inte vilken jag lade in och kan inte hitta vilken som används.


    Tydligen så är det GP3 som gäller nu och jag förstår att jag måste lägga in någon typ av CVS, t.ex iCVS.

    Jag stänger av Dreamboxen med strömbrytaren på baksidan.
    Trycker in och håller kvar startknappen på framsidan och slår sen på strömbrytaren på baksidan igen.
    Loggar in på Dreamboxens IP-adress. I mitt fall 192.168.1.2.
    Jag kommer in på Webinterfacet och väljer: Firmware Upgrade
    Väljer filen: iCVS-Image-dm500hd-20110324162215.nfi (Jag har valt denna eftersom jag tydligen inte kan lägga in en senare utan att uppdatera Second Stage Bootloadern först. Men ska kunna göra det via någon typ av Online-funktion efter att jag fått in denna.)
    När jag klickar på: Flash... så händer absolut ingenting!?

    Jag har alltid flashat via webinterfacet förut, men nu vill det inte alls. Har gjort om detta ett 20-tal gånger nu utan något som helst resultat. Det är inte så att det hänger sig heller. Jag kan klicka på Browse file utan problem och välja en annan nfi-fil. Jag kan backa och gå framåt på de få sidorna som finns i webinterfacet. Men Flash knappen gör ingenting.
    Webläsare är Firefox 8.0.

    Gav upp detta och försökte istället uppdatera Second Stage Loadern till version 84 för att senare flasha in iCVS.
    För detta rekommenderas att jag kör DreamUP 1.3.3.9 vilket jag tagit ner och försökt med. Men får det inte att funka heller.

    Skriver i IP-adresserna och klickar på Connect. DreamUP säger: Connection prepared, now switch on the dreambox!
    Men dreamboxen startar bara och börjar visa en kanal. DreamUP står där handfallen och gör ingenting, får ingen kontakt med boxen. Provade även med DreamUP 1.3.3.6 utan resultat.

    Räcker det inte enbart med Ethernet-kabel till DreamUP? Krävs det en USB->Serial kabel för att det ska fungera överhuvudtaget eller? Jag har ingen sådan kabel och kan inte enkelt skaffa någon heller för tillfället. Dessutom har jag ingen dator med Serial-uttag så det blir jäkligt svårt faktiskt.


    Provade då istället att FTP´a över boot loader 83 som jag hade som .ipk-fil till /tmp mappen på Dreamboxen och gick sedan via Blue - Panel / File Manager och försökte installera.
    Den extraktar filen och ger:

    Upgrading dreambox-secondstage on root from 79.r1 to 83-r0...
    Upgrading dreambox-secondstage on root from 79.r1 to 83-r0...
    Upgrading dreambox-secondstage on root from 79.r1 to 83-r0...
    Collected errors:
    *ERROR: Cannot satisfy the following dependencies for dreambox-secondstage:
    *dreambox-bootlogo (>=7.0)*
    *Cannot find package dreambox-secondstage.
    Execution finished!!

    Boot loadern är fortfarande BUILD #79, built 20100605 när jag startat om och kollar.

    Alltså dreamboxen funkar, alla kanaler funkar trots dessa försök. Trodde ändå att jag skulle lyckas korrupta mjukvaran eller boot loadern på något sätt med det jag försökt, men inte ens det händer.

    ... hjälp?! Är min enda väg framåt att skaffa en USB->Serial kabel OCH en annan dator med serial-uttag och försöka med DreamUP eller finns det något annat sätt att komma framåt?

    Tacksam för all hjälp!

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Byt webbläsare, FF funkar inte. Opera & Chrome funkar.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Men über LOL på den. Står ju att det ska funka med Firefox.
    Jaja, en annan dator med IE 7.0 och det funkar plötsligt att flasha via webinterface.

    Haha, tack så mkt för den!

Liknande ämnen

  1. Problem att flasha DM500HD
    Av tracheid i forum Dreambox
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2016-01-06, 17:18
  2. ICVS till min DM500HD samt GP3
    Av von_skunck i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-14, 16:11
  3. Problem att uppdatera till NDS
    Av BenkeBus i forum Viasat
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-09-17, 10:54
  4. Problem att uppdatera GK i Nokia MM 9780s!
    Av Tra11an i forum Viasat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-09-04, 16:07

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss