Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Problem med Signalstyrka efter kanalomläggningen!

  1. #1

    Problem med Signalstyrka efter kanalomläggningen!

    Hej! Bor i Skövde och har efter kanalomläggningen problem med på vissa kanaler. Vid kanalomläggningen så uppdaterade jag cables.xml (hittade en ny på nätet nånstans) och hittade alla kanaler igen och trodde att allt var frid och fröjd.

    Uppgifter om utrustning:
    DM500C (Clone)
    Gemini 4.20
    uppdaterad cables.xml

    Nu till problemet:
    Plötsligt (efter ca 30 minuters tittande) får jag högt BER-värde och sen tappar man helt signalen. Detta problemet fanns inte innan omläggningen. Det räcker med att byta kanal och sedan tillbaka så funkar de igen. Ett tag iaf (15-30 minuter), sen blir det samma sak igen.
    Det är endast vissa kanaler detta händer på: Kanal5, TV4 Fakta & TV11 +några till. Resten av kanalerna funkar felfritt som precis före kanalomläggningen.
    Ligger dessa kanaler är på samma frekvens eller?

    Kan dreamboxen (DM500C) vara speciellt känsligt på den/de frekvenser som just dessa kanaler ligger på?

    Kan det vara fel frekvenser i cables.xml? .. men då borde jag ju inte hittat kanalerna igen eller?

    Kan det hjälpa att byta till en annan image, t.ex. PLI?

    Jag köpte en antennförstärkare på ClasOhlsson men har fortfarande samma problem. Dock kan det räcka att jag pillar till db-skruven på förstärkaren så kommer kanalen tillbaka.
    Ibland hoppar det även igång helt av sig själv efter nån minut utan att jag gjort nåt.

    Jag vet fler med likadan box här i skövde som har samma problem, och de verkar få det exakt samtidigt som jag får det (tjötade i telefon med en av dem när det hände)

    Någon som har något tips eller vet vad jag kan göra åt saken?

    Tacksam för kreativa svar!
    Senast redigerad av bjornjon den 2012-02-25 klockan 12:16.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2003
    Inlägg
    103
    Tackad
    10 gånger
    Citat Ursprungligen postat av bjornjon Visa inlägg
    Hej! Bor i Skövde och har efter kanalomläggningen problem med på vissa kanaler. Vid kanalomläggningen så uppdaterade jag cables.xml (hittade en ny på nätet nånstans) och hittade alla kanaler igen och trodde att allt var frid och fröjd.

    Uppgifter om utrustning:
    DM500C
    Gemini 4.20
    uppdaterad cables.xml

    Nu till problemet:
    Plötsligt (efter ca 30 minuters tittande) får jag högt BER-värde och sen tappar man helt signalen. Detta problemet fanns inte innan omläggningen. Det räcker med att byta kanal och sedan tillbaka så funkar de igen. Ett tag iaf (15-30 minuter), sen blir det samma sak igen.
    Det är endast vissa kanaler detta händer på: Kanal5, TV4 Fakta & TV11 +några till. Resten av kanalerna funkar felfritt som precis före kanalomläggningen.
    Ligger dessa kanaler är på samma frekvens eller?

    Kan dreamboxen (DM500C) vara speciellt känsligt på den/de frekvenser som just dessa kanaler ligger på?

    Kan det vara fel frekvenser i cables.xml? .. men då borde jag ju inte hittat kanalerna igen eller?

    Kan det hjälpa att byta till en annan image, t.ex. PLI?

    Jag köpte en antennförstärkare på ClasOhlsson men har fortfarande samma problem. Dock kan det räcka att jag pillar till db-skruven på förstärkaren så kommer kanalen tillbaka.
    Ibland hoppar det även igång helt av sig själv efter nån minut utan att jag gjort nåt.

    Jag vet fler med likadan box här i skövde som har samma problem, och de verkar få det exakt samtidigt som jag får det (tjötade i telefon med en av dem när det hände)

    Någon som har något tips eller vet vad jag kan göra åt saken?

    Tacksam för kreativa svar!
    Jag bor i skövde har en dm500c Clone med pli image och cables.xml som ligger i den andra tråden och jag har aldrig stött på ngt problem med br elelr liknande. Allt funkar helt utan problem

  3. #3

    Samma frekvens...

    De kanaler du nämner ligger nog på samma frekvens, för just de kanalerna är de enda jag inte får in efter omläggningen här i Karlskrona... Kan du eller någon annan se vilken frekvens kanal 5 och tv11 ligger på, så jag kan göra en manuell sökning på den frekvensen?

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av pelle1000 Visa inlägg
    De kanaler du nämner ligger nog på samma frekvens, för just de kanalerna är de enda jag inte får in efter omläggningen här i Karlskrona... Kan du eller någon annan se vilken frekvens kanal 5 och tv11 ligger på, så jag kan göra en manuell sökning på den frekvensen?
    testa sök på 378Mhz eller 386Mhz 256QAM

  5. #5
    Hej igen... har nu testat med en ny koaxialkabel. 110db köpt på Mediamarkt med positivt resultat.. så nu tror jag det funkar!

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    39
    Tackad
    1 gånger
    bjornjon om det var fel på kabeln hos dig, vad var det för fel hos de andra som du känner med samma problem?

Liknande ämnen

  1. Problem efter "skinbyte
    Av Rolv i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-07-26, 12:13
  2. Problem med EPG efter vintertid
    Av karlan i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-12, 13:28
  3. Problem med signalstyrka
    Av Snouser i forum Canal Digital
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-05-26, 11:02

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss