Fick hjälp med att komma igång med mina boxar hemma. Kör NewCS på servern och mgcamd på klienterna och använder mig av Newcamd för att kommunicera mellan dessa.

Vill lära mig lite mer och har läst att många kör Oscam som server när de av någon anledning behöver ändra sin set-up när de har haft NewCS eftersom NewCS tydligen har slutat att utvecklas vidare. Och jag som trodde att allt som innehåller "..cam.." har med klienten att göra

Så, här kommer några frågor på dessa ämnen. Om någon har lite tid över kanske ni kan posta ett svar på någon av dem så kan jag bygga upp min kunskap

Vad är acamd, softcam, ccam och alla andra olika "...cam..." som dyker upp emellanåt? Har dessa med klienten att göra?

Är Newcamd det enda protokoll som används för att kommunicera mellan server och klient?

Ibland pratas det om emulatorer, och i Wikin på denna sida så benämns t.ex Newcs och Newcamd båda som emulatorer. Men de används väl för två olika syften, dvs server och för att kommunicera mellan server och klient?

Japp, de var väl det hela för nu. Postar säkert fler frågor när min hjärna blivit varm...