Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Sätta upp helt ny lösning, lite kom-igång hjälp för C0mhem

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Cool Sätta upp helt ny lösning, lite kom-igång hjälp för C0mhem

    Tjenare!

    Är helt ny på detta. Men nu har jag läst, läst och läst. Känner nu att det är dags att presentera ett tilltänkt upplägg här som ni kan komma med synpunkter på. Argumentera gärna för och emot hur jag tänk. Snåla inte på det tekniska, även om jag är aldrig pysslat med just detta så har jag över 10 års yrkeserfarenhet som it-arkitekt/konsult i alla tänkbara miljöer.

    1. Card-Server
    Min tanke är att köra fristående server, förmodligen en HP-Microserver alt. en random nettop. Detta kommer bero lite på vad jag kommer "samköra" på kort-servern. Anledningen till att jag vill köra det på en fristående maskin är att jag vill kunna välja vad jag vill ha på den, mer än bara card-servern. även möjligheten att lägga in stöd i kärnan för vad jag nu önskar.
    En annan anledning är fri-stående server kommer bli mer driftsäkert, eftersom jag förmodligen inte kommer "mecka" så mycket med den efter att den är uppe. Vill inte vara beroende av en "huvudbox"..
    Fråga: Något speciellt att tänka på här? linux-dist att föredra?

    2. Card-server mjukvara.
    Här är jag lite osäker. Har sätt att många guider osv kör NewCS, samtidigt har jag läst att oscam är "de senaste" som alla verkar byta till.
    Fråga: Tankar här? NewCS eller oscam?

    3. Card-reader
    Även här är jag lite osäker. Har sätt att många föredrar USB Phoenix. Men det kanske samtidigt beror på valet av card-server?
    Fråga: Tips?

    4. Mellanmodul/Plugins?
    Har sätt att folk köra andra typer av mjukvaror/plugins mellan card-servern och boxen. Eller är det jag som missförstår det?
    Fråga: Behövs det något mer? Eller snackar boxen rakt av med card-server mjukvaran (NewCS/oscam) eller behövs det någon plugin?

    5. Boxen/Boxar (scart vs hdmi?)
    Har kikat lite på DBs utbut. DM500c verkar ju vara en poppis modell som jag förstår det. Samtidigt hade det varit gött att få HDMI anslutning då det känns som man får viss förlust av scart? Samtidigt som jag förstått att jag endå inte kan köra HD-kanalerna på D-boxarna.. då känns HD-Boxarna lite dyra för att "bara få hdmi" för sakens skull?
    Fråga: Hur tänker ni här? Billigt scart-box eller dyr hdmi-box utan hd-kanaler?

    6. Övrigt
    Är DreamBox att föredra? Har sneglat lite på Miraclebox också (billig, många funktioner och HDMI!)

    Något jag missat eller verkar jag vara på rätt spår?
    Senast redigerad av pocket den 2012-04-01 klockan 19:52.

Liknande ämnen

  1. helt ny, behöver hjälp.
    Av kaninballen i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-07-15, 00:49
  2. Hjälp Någon. Helt Svart bild.
    Av Furstenberg i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-23, 22:22
  3. Helt grön, behöver hjälp!
    Av Stanislav i forum Canal Digital
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-01-20, 12:10
  4. [LÖST] Helt GRÖN!!!! HJÄLP!!!
    Av klasse31 i forum Viasat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-10-19, 12:20

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss