Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Trasig tuner 500hd?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2010
    Inlägg
    33
    Tackad
    1 gånger

    Trasig tuner 500hd?

    Hejsan!

    En av mina 500hd boxar har gett upp som det ser ut...
    Från ena dagen till den andra så får jag inte in signal överhuvudtaget, men allt annat fungerar precis som vanligt i övrigt, men alltså 0% signal från båda lnb.
    Jag har kopplat in den trasiga boxen i ett annat rum där jag har min andra 500hd och får den inte att fungera där heller, så det är inte diseq eller lnb som är felande, har tom tagit den till en kompis och pluggat in den utan framgång (även använt 3 olika ström adaptrar som funkar på andra boxar)
    Så min fundering, är det fel på tunern?
    Enligt stället jag köpte boxen på går det inte att byta tuner på 500hd...
    Eller kan det vara nätagget på boxen som ballat ur? fast allt annat funkar som det ska.

    En annan konstig sak jag såg på just den boxen är att den är mycket segare att begära "koder" från servern, mina andra boxar har 250-400ms på sina requests och den ej fungerande har 700-750ms

    Tack på förhand

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    490
    Tackad
    57 gånger
    Om du har uteslutit lnb, kablar, PSU, switch o.s.v kan det vara ide att flasha om boxen. Ifall det nu hänt något med mjukvaran.
    DM800HDse Klon, DM500HD, Wievsonic Vot120

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2010
    Inlägg
    33
    Tackad
    1 gånger
    glömde säga att jag har provat omflashning, och med PSU menar du "klumpen" som man stoppar i vägguttaget va?
    eller själva delen där den går in i boxen?

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Den borde inte fråga efter koder från servern överhuvudtaget om den inte får in kanalerna?
    Kan du ta in några kanaler överhuvudtaget? Provat med någon okodad kanal?
    Försök att beskriva felet lite noggrannare.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    490
    Tackad
    57 gånger
    Citat Ursprungligen postat av rippeman Visa inlägg
    glömde säga att jag har provat omflashning, och med PSU menar du "klumpen" som man stoppar i vägguttaget va?
    eller själva delen där den går in i boxen?
    Klumpen...
    DM800HDse Klon, DM500HD, Wievsonic Vot120

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2010
    Inlägg
    33
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Den borde inte fråga efter koder från servern överhuvudtaget om den inte får in kanalerna?
    Kan du ta in några kanaler överhuvudtaget? Provat med någon okodad kanal?
    Försök att beskriva felet lite noggrannare.
    Hm, ja bra fråga, begär den inte koder ändå?
    Detta var innan omflashingen, medans jag hoppade runt i boques.
    Ja jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det noggrannare..
    Satfinder visar 0% snr signalen på kanaler i fav listorna likaså, och 2 andra boxar fungerar på den defektas plats, och en omflashing hjälpte inte..
    Känns spontant som en trasig tuner, och det finns inga tuners att köpa...

  7. #7
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm

    Men har du provat med en annan PSU (=nätagg,strömadapter, 12voltdel, klumpen .....)
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  8. #8
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av rippeman Visa inlägg
    Hm, ja bra fråga, begär den inte koder ändå?
    Detta var innan omflashingen, medans jag hoppade runt i boques.
    Ja jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det noggrannare..
    Satfinder visar 0% snr signalen på kanaler i fav listorna likaså, och 2 andra boxar fungerar på den defektas plats, och en omflashing hjälpte inte..
    Känns spontant som en trasig tuner, och det finns inga tuners att köpa...
    Nej, mottagaren frågar inte efter några koder om den inte får in kanalen. Den kan logga in på servern, men ECM-förfrågningar fram och tillbaka förutsätter att den kan få antennsignal på den aktuella kanalen. Eftersom nycklarna ligger med i bilddatat i krypterad form så får den ingen bilddata så får den inga krypterade nycklar att skicka till kortet.

    Om du verkligen ser att det går ECM fram och tillbaka så indikerar det att tunern är inställd på en kanal och tar emot den.

    Om man vill ha hjälp med felsökning är det bra om man svarar på de frågor som ställs... Jag frågade om du kan få in någon okodad kanal, detta för att avgränsa om det är fel på mottagningen eller avkodningen.

    Ett annat prov du kan göra om du verkligen ser att det går ECM fram och tillbaka från servern till den klienten är att dra ur antennkabeln på den klienten. ECM:erna borde då upphöra.

    Jag håller med om att det verkar som om tunern är felaktig, men det går inte ihop med att den skickar ECM-frågor till servern...
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2010
    Inlägg
    33
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmmm

    Men har du provat med en annan PSU (=nätagg,strömadapter, 12voltdel, klumpen .....)
    3st olika




    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Nej, mottagaren frågar inte efter några koder om den inte får in kanalen. Den kan logga in på servern, men ECM-förfrågningar fram och tillbaka förutsätter att den kan få antennsignal på den aktuella kanalen. Eftersom nycklarna ligger med i bilddatat i krypterad form så får den ingen bilddata så får den inga krypterade nycklar att skicka till kortet.

    Om du verkligen ser att det går ECM fram och tillbaka så indikerar det att tunern är inställd på en kanal och tar emot den.

    Om man vill ha hjälp med felsökning är det bra om man svarar på de frågor som ställs... Jag frågade om du kan få in någon okodad kanal, detta för att avgränsa om det är fel på mottagningen eller avkodningen.

    Ett annat prov du kan göra om du verkligen ser att det går ECM fram och tillbaka från servern till den klienten är att dra ur antennkabeln på den klienten. ECM:erna borde då upphöra.

    Jag håller med om att det verkar som om tunern är felaktig, men det går inte ihop med att den skickar ECM-frågor till servern...
    Ah glömde helt bort den biten, som synes var det rätt sent och man var väldigt trött :P
    Jag ska kolla om gratis kanalerna fungerar så fort jag kan, jobbar för tillfället, återkommer efter jag provat!

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    223
    Tackad
    2 gånger
    Hade lite märkliga problem med min dm500hd....... allt funkade med en dm800se
    men när jag kopplade in 500hd så va det dött.... visade sig att den va väldigt kännslig på kontakten och längden
    på kopparträden....

Liknande ämnen

  1. Trasig Tuner
    Av CruZer i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-11-01, 20:02
  2. Svar: 27
    Senaste inlägg: 2011-10-14, 16:46
  3. trasig tuner?
    Av MrStek i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-09, 19:03
  4. DM500s trasig tuner eller trasigt nätverkskort?
    Av CharlieX77 i forum Dreambox
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-08-02, 18:43

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss