Min plan var att ta en gammal dm500 s och installera oscam på den och sätta i mitt helt nya viasatkort i den. Har läst, testat, labbat, läst, googlat, provat osv. Har nu fått reda på att dreambox egen kortläsae är kass. Förslagen är en extern läsare. Jag har ingen usb på min box. Så nu har jag tänkt köpa en extern läsare och sätta upp en pc för ändamålet.

Vad föreslår ni?
En pc med linux installerat?
En pc med windows?
Jag vet att ni är linux fantaster här och säger linux. Nu är det så att jag inte kan linux men detta kanske är ett bra sätt att lära sig. Windows kan jag därimot utan och innan. Funkar oscam lika bra i windows som linux/dreambox?

1. Om jag nu har en pc måste den då ha kontakt med parabolen på nåt vis? Dom andra boxarna i huset (4 st) kommer ju vara kopplade till parabol. Eller får jag ta ur kortet ibland och sätta i det i originalboxen?
2. Nån som har en länk till en kortläsare som ni vet funkar bra med ett helt splitternytt viasat kort?
3. Någon sa att kortet låser sig till originalboxen om man stoppar in det där. Jag har inte gjort det ännu. Någon risk att göra det? Eller måste jag det för det ska ”starta upp” liksom?
4. Funkar oscam lika bra i windows som linux/dreambox?