Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 23

Ämne: Parabol monoblock dreambox...

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2011
    Inlägg
    79
    Tackad
    1 gånger

    Parabol monoblock dreambox...

    tänker efter löning inskaffa en parabol... har dreambox redan och som stödjer satellit.
    dock har jag läst lite om dreambox och diesqc...
    tänkte skaffa mig en monoblock med två utgångar. vilken monoblock är bäst/prisvärd för att få in Thor+sirius/astra...?
    Parabolen komer att vara en nordenparabol. 80cm....

    tacksam för förslag...

    //M

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    445
    Tackad
    34 gånger
    Ta en nordenparabol istället det kommer bli bättre och kostnaden är den samma typ kolla på tex digitalboxen efter en lämplig sådan. De är bäst enl mitt tycke. Jag själv kör motor idag för mitt utbud Canal Digital, Viasat och Sky digital (UK satelitutbud) någon gång då och då kör jag över på Tysklands system också de har hyfsade kanaler dock har jag inte kort för det än men funderar på det.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Du menar att ha en utgång per satellit och sedan en extern switch? Glöm det.... Jag tror inte att det finns några sådan monoblock.
    Menar du att du vill ha ett monoblock med två utgångar och att du befinner dig inte alltför högt upp i landet. Då spelar det inte någon roll vilken du skaffar dig. Jag vet att externa DISEqC-switchar kan krångla, men jag har inte hört talas om att monoblock skulle göra det.
    MEN, vill du vara hyfsat säker så köp ett av de dyrare.

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    tjohoo vill ha ett monoblock av Twin-modellen dvs. för att koppla in till 2 boxar, då behövs det ingen switch öht.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2011
    Inlägg
    79
    Tackad
    1 gånger
    Ja precis matkoh. lite så jag menade... har man monoblock av twin utgångar så behövs väl ingen diesqc-switch??
    och vad jag har läst runt lite så funkar vissa diesqc switchar med dreambox och vissa inte...
    Undrade lite med monoblock om den inbyggda diesqcswitchen funkar med dreambox...
    Ja nordenpaket kommer det nog bli ifrån digitalboxen.com...

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    ÖÖöööhhhh....
    Och switchen som är inbyggd i LNBt då.

  7. #7
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    @Schwede30 du har nog inte riktigt hajat vad ett monoblock är för något, men det är helt enkelt 2 st LNB monterade med 6 grader emellan, så att man enkelt kan ta in ex. Sirius + Thor eller Astra + Hotbird, dessutom är diseqc oxå inbyggd i paketet. Så du kan enkelt montera den på en parabol med singelLNB-fäste. Här är en länk på ett bra TWIN monoblock. Se: http://www.satpro.se/default.asp?id=96001&art_nr=4861&cat_nr=104&ucat_n r=114
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Sluta idiotförklara alla andra Matkoh, Jag vet vad ett monoblock är.

    Med risk för att bli slaktad igen så tycker jag fortfarande att det är intressant att de lyckas med att implementera DISEqC-funktionen i ett monoblock och det fungerar (även om att det inte går att anluta någonannnan LNB till den inbyggda switchen i monoblocket, men så fort en DISEqC-switch används som en självständig enhet (alltså med vanliga LNB( får man vara glad om switchen håller mer än två år.

    Vill du först bara kolla att det fungerar så börja med ett billigt och kör det tills det dör och skaffa ett bra då alternativt köp ett bra från början enligt Matkohs råd.

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    @schwede30, jag har jobbat ca: 10 år med skiten, och dom diseqc fel som varit är fukt i diseqc, default leverans av CD och VIA, skulle tro att den ingjutna har 10ggr längre livstid

  10. #10
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Håller med crille44, det är fukt & vatten som dödar switchen. Jag har börjat köpa epoxigjutna switchar, och de som har haft problem med switcharna förut, har inga problem längre. Köper "billiga" (typ: 60:-/st) switchar via Ebay, och de funkar klockrent, åtminstone de senaste 4-5 åren.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

Liknande ämnen

  1. En parabol, 2 Dreambox > två tv
    Av Legende i forum Dreambox
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-04-27, 22:44
  2. Ny installation av parabol / dreambox
    Av JockeK i forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-11-29, 16:21
  3. Monoblock
    Av Hassan12 i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-10, 13:00
  4. dreambox+parabol
    Av Cullun i forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-04, 15:41
  5. Dreambox med norden parabol.
    Av taco i forum Övriga mottagare
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-04-18, 15:37

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss