Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Snickra ihop egen parabollösning, möjligt eller bara dumt?

  1. #1

    Snickra ihop egen parabollösning, möjligt eller bara dumt?

    Veckans dreamboxproblem fick mig att börja ta tag i husets stora skamfläck, min parabolinstallation.
    Kör både viasat och canal digital och har därmed fått parabolpaket från båda leverantörerna. Huset hade dock två paraboler installerade när vi flyttade in så jag har aldrig behövt montera dem (3st, 2 canal digital och 1 viasat).

    Frågan är, kan man använda sig av den parabol som levererades med canal digital (60cm?) + ett duofäste (6 grader?) som jag redan äger och kombinera de olika quad-lnb huvuden som man själv behagar eller kommer det inte funka?
    Till viasat fick jag ex. ett Samsung quad-huvud som bara ligger och skräpar. De LNB jag använder just nu fungerar utmärkt men kommer de inte funka ihop?

    Tacksam för lite synpunkter, är högst osugen att lägga pengar på en "ny" parabol när 3st ligger och skräpar i garaget. Frugan kommer bli vansinnig annars. Att jag inte kan använda den lilla viasatparabolen förstår jag...

    Kom med synpunkter och ideer!

    P.S Bor i södra Skåne så signalerna är väl rätt så starka.
    Senast redigerad av chester11 den 2012-08-04 klockan 21:12.

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det ska gå bra att göra som du tänkt.
    Det enda som skulle kunna ställa till problem är om något av LNB:na du fått från Viasat eller CD är av typen SatCR eller Unicable. Då går de inte att kombinera med vanliga switchar och mottagare.

    Så kolla om det står SatCR eller Unicable nånstans på dem. Annars är det bara att köra.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Perfekt, står det SatCR eller Unicable får jag helt enkelt använda dem jag använder idag.
    Tack för svar. Får bli nästa veckas projekt.

  4. #4
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av chester11 Visa inlägg
    Veckans dreamboxproblem fick mig att börja ta tag i husets stora skamfläck, min parabolinstallation.
    Kör både viasat och canal digital och har därmed fått parabolpaket från båda leverantörerna. Huset hade dock två paraboler installerade när vi flyttade in så jag har aldrig behövt montera dem (3st, 2 canal digital och 1 viasat).

    Frågan är, kan man använda sig av den parabol som levererades med canal digital (78cm?) + ett duofäste (6 grader?) som jag redan äger och kombinera de olika quad-lnb huvuden som man själv behagar eller kommer det inte funka?
    Till viasat fick jag ex. ett Samsung quad-huvud som bara ligger och skräpar. De LNB jag använder just nu fungerar utmärkt men kommer de inte funka ihop?

    Tacksam för lite synpunkter, är högst osugen att lägga pengar på en "ny" parabol när 3st ligger och skräpar i garaget. Frugan kommer bli vansinnig annars. Att jag inte kan använda den lilla viasatparabolen förstår jag...

    Kom med synpunkter och ideer!

    P.S Bor i södra Skåne så signalerna är väl rätt så starka.
    Använd triax duobloc med 3 grader så funkar det bäst med din parabol. Fästet kostar dryga hundringen hos din handlare.

  5. #5
    Hmm, 3 grader? Hur kommer det sig?
    Har installerat den nu och allt flyter på bra. Blev bra mkt snyggare än den katastroflösningen jag hade tidigare.

    Signalen försvann dock när himlen öppnade sig tidigare idag men det var extremregn. Kan behöva finjustera den lite.

  6. #6
    Efter tweekat lite med parabolinställningen så som elevationsvikel, skew etc så har jag nu på min 500hd, 89% på thor och 73% på Sirius (predefined transponder). Bör jag vara nöjd med detta?
    Har canal digital standard parabol (60cm) med duofäste för 2 LNB. Boendes i södra Skåne. 25m kabel efter diseqc.

    Får inte till det bättre utan instrument.
    Utgår från att det kan vara bättre om ett proffs hade ställt in den. Fästet är enligt vattenpasset lodrätt även om "canal digital loggan" känns sne. Kan vara en synvilla såklart men ändå.
    Senast redigerad av chester11 den 2012-08-04 klockan 20:53.

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-07-19, 10:14
  2. är det svart hos er eller bara här
    Av 1000foting i forum Canal Digital
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-12-16, 20:51
  3. hmm bara jag eller?
    Av zadom i forum Canal Digital
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2004-11-16, 14:47
  4. Är det dumt att uppdatera boxen...
    Av GurraG i forum Boxer
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-08-30, 07:49
  5. [LÖST] Är jag bara dum eller?
    Av Twan i forum Com Hem
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-01-12, 13:42

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss