Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Sunray DM 800 HD

  1. #1

    Sunray DM 800 HD

    Hej!

    Är absolut inte datorkunnig och har precis haft en vanlig Dreambox som fungerat bra.
    Men i dagarna köpte jag en Sunray DM800 HD-box ( som enligt killen som skickar ut signalerna ), skall vara jättebra.
    Killen som skickar ut signalerna hjälper tyvärr inte till med tekniska frågor, utan hänvisar till internet vid felsökning...

    Mitt problem är som följande. ( han har kodat boxen och jag betalade 500 kr till honom )

    När jag kopplat in boxen till internet via nätverkskabel samt till TV:n och parabolen och sökt efter kanalerna hittar jag dom, men när jag väljer en kanal så blir det bara svart. Alltså ingen bild. Vad kan vara fel?
    (har kopplat upp mig mot sirius samt thor )

    Mycket tacksam för svar, blir trist att inte ha TV i helgen...

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Fillens Visa inlägg
    Killen som skickar ut signalerna hjälper tyvärr inte till med tekniska frågor, utan hänvisar till internet vid felsökning...

    Mitt problem är som följande. ( han har kodat boxen och jag betalade 500 kr till honom )
    Här i forumet supportar vi inte olaglig kortdelning...
    Se reglerna § 7.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Hmm... hur ser tv-operatörerna på att man delar programkort inom det egna hemmet? Ser de det som lagligt eller olagligt? Jag är bara nyfiken... det verkar vara en gråzon det här. Det är väl klart att de går ju miste om stora summor pengar. De skulle annars kunna ta dubbelt eller till och med trippelt betalt för s.k. syskonabonnemang och tvillingkort och dubbel eller trippel debitering för kodning av dessa. Varför skulle de nöja sig med något annat, mindre debitering?...

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Enligt det finstilta i de flesta operatörernas avtal är det inte tillåtet att stoppa programkortet i någon annan utrustning än deras egna godkända boxar...

    Sedan får man skilja på vad som är olagligt enligt svensk lag, och vad som inte är tillåtet enl. operatörernas avtalstexter, det är två olika saker. Ett brott mot svensk lag är ett lagbrott (olagligt) och kan behandlas som ett brottsmål. Ett avtalsbrott däremot behöver inte innebära att någon olaglig handling begåtts och det behandlas i marknadsdomstolen.

    Kortdelning inom hemmet är en gråzon som inte direkt är olaglig, men som oftast bryter mot det avtal man skrivit under när man tecknade abonnemanget.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #5
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Här är ett exempel på avtalstext hämtat från Canal Digitals allmänna villkor:

    11. OTILLÅTEN ANVÄNDNING
    Kunden får inte utan skriftligt godkännande från CD använda Kortet i eller tillsammans med utrustning som inte är godkänd av CD eller som möjliggör eller underlättar avkodning av signaler, utnyttjande av abonnemangsinformation på mer än en digitalbox åt gången eller mångfaldigande av sådan information. Kunden får inte vidaresända eller på annat sätt göra det möjligt för honom/henne eller annan att få tillgång till Tjänsterna eller Tilläggstjänsterna via annan utrustning i Kundens hushåll. Kunden får inte heller vidaresända eller på annat sätt göra det möjligt för annan person utanför Kundens hushåll att använda Tjänsterna eller Tilläggstjänsterna. Kunden ansvarar för att varken Kunden eller annan använder Tjänsterna och Tilläggstjänsterna i strid med dessa allmänna villkor eller upphovsrättslig eller annan lagstiftning samt att de endast används för privata ändamål. Brott mot denna bestämmelse ska alltid anses som ett väsentligt avtalsbrott och gör att CD får göra Kortet oanvändbart eller på annat sätt hindra att den otillåtna användningen fortsätter. Vid överträdelse av denna bestämmelse har CD rätt att utan förvarning säga upp Avtalet. Kunden kan även bli skyldig att betala skadestånd till CD.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Alltså operatörerna kan inte se överhuvudtaget att kortdelning sker då trafiken är enkelriktad.
    Tekniskt sett skulle det gå installera mjukvara i själva korten som skulle kunna hålla koll på onormalt mycket förfrågningar men vad jag vet förekommer inte nåt sånt i Sverige iaf.
    Sen som andra säger det bryter mot avtalen oasvett om det är inom eller utanför hemmet även om jag kan försvara åtminstone användning inom hemmet. Tycker det är orimligt att betala 5 ggr för att man har 5 TV apparater och många operatörer har inte ens tvillingkort för så många TV apparater så man är tvungen ta ett till huvudabbonemang då. Ett problem som operatörerna måste inse snart.
    Sen så är det iofs inget brott mot avtalet att använda Dreambox eller liknande boxar sålänge man använder sig av en godkänd CA modul för det räknas som godkänd utrustning sen i vad CA modulen sitter i spelar ingen roll.
    Det är användningen av softcam som däremot är ett brott mot avtalet men det är ju inget som dom skulle lägga ner energi på jaga folk för.
    Där är det mera utvecklarna till dom istället som dom lägger ner energi på få bort.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

Liknande ämnen

  1. Sunray Sr4
    Av jonas36 i forum Övriga mottagare
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2015-07-09, 20:14
  2. [LÖST] Sunray 800se sr4
    Av honken08 i forum Dreambox
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-03-15, 06:42
  3. Sunray sr4 dvb-c(comh_m)
    Av Rymmarn i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-25, 18:57

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss