Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Från Comhem till Canal Digital(kabel)

  1. #1

    Från Comhem till Canal Digital(kabel)

    Hej,

    Hittade några trådar men dom var från 2008 senaste så jag tänkte ställe fråga i en separat tråd.

    Just nu har jag en dreambox 800 hd se och kör comhem på den och det fungerar felfritt. dock så kommer jag att flytta inom den närmaste tiden
    och då till ett hus som har antingen iptv(ingen cs möjlig som jag förstår det) men det finns även canal digital som kabel leverantör.

    Så min fråga är ett om det är möjligt att bara koppla in min box via conaxia som vanligt och göra en sökning för att hitta kanalerna?

    fråga två, är cs möjligt(nom hushållet)

    det går bra att svara via pm om så önskas.

    och om någon hittar en lämplig tråd som täcker detta så får ni gärna tipsa mig.

  2. #2
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Ja, Canal Digitals kabel-TV använder sig av smartcard vad jag vet, men det kräver att man kan ta emot det, och då är det via fiber-kabel vad jag vet, och i vissa fall koaxialkabel, ungefär som med Comhem. Men CD har också IPTV och en del platser, stadsnät osv, har bara IPTV från olika leverantörer och inte kabel-TV varianten. Om IPTV använder sig av smartcards vet jag inte.

    Telia kör t.ex. inte med smartcards utan någon form av softcam, misstänker att CD samt Viasat (IPTV) kanske gör samma sak, men det vet jag inte.

    Är det vanlig CD via hederlig kabel-TV (ingen IPTV) ja då ska du kunna fortsätta använda din box. Kortdelning borde fungera.

  3. #3
    Som jag förstår det så erbjuder dom både via IpTV, men enligt vad jag har läst mig till så har dom tagit över kabeln och kommer leverera även genom den. så då borde det ju fungera.

    Tack så mycket för svaret.

  4. #4
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    fisken86, ja då ska det fungera, det är alltså vanlig CD kabel-tv som gör att man kan använda boxen. Det är möjligt det finns IPTV boxar där man använder kort men jag tror inte det är så vanligt förekommande. Billigare för leverantörerna att köra med typ softcam (eller vad det heter) och skippa hela kortbiten. Lär säkerligen bli så längre in i framtiden om det nu finns IPTV där man måste ha kort.

  5. #5
    det tror jag också, Iptv kör dom ju redan utan kort som jag förstår det, men för att täck upp kort kostnaden så har dom lagt till en "krypteringsavgift", som jag antar rakt av ersätter "kortavgiften" som dom tidigare hade.

Liknande ämnen

  1. Byta från Boxer till Canal Digital?
    Av Robban 1881 i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-06, 14:45
  2. Canal-digital via kabel-tv
    Av Ballatin i forum Canal Digital
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-02, 17:18
  3. Canal Digital Kabel-TV
    Av janbananfan i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-30, 17:30
  4. Canal Digital kabel-TV box
    Av ronnyP i forum Övriga mottagare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-10-26, 20:17
  5. Canal digital kabel TV
    Av pstar i forum Canal Digital
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-04-16, 13:56

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss