Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 52

Ämne: Köpt ny router och nu hittar inte längre serverboxen mina övriga dreamboxar

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger

    Unhappy Köpt ny router och nu hittar inte längre serverboxen mina övriga dreamboxar

    Mitt interna dreambox-nätverk har funkat fint hemma under flera år nu, men köpte under veckan ett nytt modem med inbyggd router, Netgear DGN2200v3, i st f min gamla Netgear router med separat modem - och nu hittar inte serverboxen, DM7020, mina övriga dreamboxar ...:-(

    När jag pingar boxarna från min huvuddator, så skickas paketen fint till samtliga boxar och jag har heller inget problem att nå serverboxen när jag telnetar.

    Tidigare hade jag boxarnas IP inom området .100 till .108, men nu delade min router via DHCP, ut adresser inom området .2 till .6
    Kan sånt ställa till det? Jag menar, måste mina boxar ha adresser inom området över .100?

    (Kan även nämna att jag använder mgcamd och newcs och har inte ändrat någonting i newcamblist och newcs, eftersom jag tar för givet att det här räcker med att det här står samma adresser på protokollet som servern skickar iväg och protokoll hos resp. klientbox.)

    Något annat jag bör kolla på?
    Senast redigerad av Hexantrop den 2013-06-17 klockan 22:44.
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Om "serverboxen" har bytt IP-adress så måste du ändra till den nya IP-adressen i newcamd.list filerna på de andra boxarna.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Stort tack atomized! Ska göra det i morgon.
    Kollade på protokollen tidigare idag och såg då inte IP-adresserna, bara mina egna benämningar . T ex box med IP-adressen 192.168.1.107 hade jag döpt till DM_107 i protokollet.
    Den box som nu har säg 192.168.1.6, ska jag alltså döpa om till DM_6 i newcs hos serverboxen och resp. newcamblist hos resp klientboxarna? Hoppas jag benämner det rätt nu ... Har kommit en bra bit uppe i åren, så minnet är numera "något" begränsat ...

    PS: Du har räddat mig förr atomized ... ;-)

    EDIT: När jag väl öppnade newcamd.list för en av boxarna så såg jag ...
    Senast redigerad av Hexantrop den 2013-06-18 klockan 06:48.
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Jag har nu fått igång mina två DM500 klienter, men har fortfarande svart ruta i min DM800SE. På motsvarande sätt som för DM500S-boxarna, ändrade jag till den nya IP-adressen i newcamb.list för DM800SE. La där in (bytte ut den gamla) newcamb.list under usr/keys. Men bilden förblir svart ... :-(

    Något extra som måste till här?
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    365
    Tackad
    6 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Hexantrop Visa inlägg
    ändrade jag till den nya IP-adressen i newcamb.list för DM800SE. La där in (bytte ut den gamla) newcamb.list under usr/keys. Men bilden förblir svart ... :-(

    Något extra som måste till här?
    Hoppas inte att du döpte filen till ovan namn.
    Ska ju vara; newcamd.list
    __________________________________________________ _________________________________________________
    Linux, Ubuntu 12.04, OSCam Build 6089
    DM800HDse/OpenPli 3, DM500HD Sim 2.1/PeterPan, DM500HD/Gemini2 5.1 -SkyboxS12 - Skybox F3 - MgCamd 1.35a

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Citat Ursprungligen postat av tobbe54 Visa inlägg
    Hoppas inte att du döpte filen till ovan namn.
    Ska ju vara; newcamd.list
    Nej, kollade nyss i notepad++, som jag fortfarande hade öppen, och jag hade döpt den till newcamd.list. Har haft en viss förmåga att åstadkomma stavfel här inne. Atomized minns säkert :-( Tyvärr är det något annat som är fel ...
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2003
    Inlägg
    909
    Tackad
    144 gånger
    Kolla så mgcamd startar auto. Sedan kan de vara så du har en newcamd.list i någon annan mapp i DM800se.

  8. #8
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Och vad händer när du startar camen från prompt i boxen ??
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Freelock Visa inlägg
    Kolla så mgcamd startar auto. Sedan kan de vara så du har en newcamd.list i någon annan mapp i DM800se.
    Kur kolla att mgcamd startar auto? Att sedan gå igenom alla mappar går ju, men det ginge såklart snabbare om jag visste vilka sökvägar som kan vara aktuella ...

    Nu är det riktigt länge sedan jag la in mgcamd i min DM800se, men har för mig att jag då gjorde det med en rätt stor fil som hette något åt tar.gz.
    I temp-mappen ligger nu också vissa mgcamd-filer, men ingen newcamd.list. Den filen har jag bara sett i var/keys, direkt eller som "hänvisningsfil".
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmmm.

    Och vad händer när du startar camen från prompt i boxen ??
    Och hur starta mgcamd från promt i boxen?
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-09-22, 09:27
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-10-12, 16:25
  3. Routern hittar inte mina dreamboxar
    Av Hexantrop i forum Dreambox
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2011-02-22, 13:28
  4. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-05-25, 05:07
  5. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 00:27

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss