Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: Dreambox 800hd SE clone problem att få in astra och thor samtidigt

  1. #1

    Dreambox 800hd SE clone problem att få in astra och thor samtidigt

    Hej allesammans!

    Jag är rätt ny på detta med Satelliter och DB. Problemet är att jag har nyligen flyttat och satte upp min gamla parabol (som funkat utmärkt) på nya taket och har stött på problem. Parabolen har två lnb kopplat till en switch som går till en enda mottagare en clon DM800HD SE.

    Jag fick hjälp vid min förra adress att installera allt men nu försöker jag göra detta själv.

    Vid första försöket på vår nya adress så lyckades jag få allting att funka. Både Thor och Astra funkade. Men ett par dagar senare så var plötsligt Thor borta vilket var efter att jag dragit en ny längre kabel till källaren vilken är den nya tv platsen.

    Sedan dess har jag försökt att få igång båda samtidigt igen utan lycka. Det konstiga är nu att jag får in både Thor och Astra på samma lnb?! men genom att vrida parabolen. Jag får in Astra tex och försöker på men armen lokalisera Thor men det är omöjligt. Vrider jag dock parabolen ett par grader åt sidan så funkar Thor men på samma LNB.

    Jag har testat att byta alla kablar, den förra kortare koaxialkabeln, Disecq (till biltemas variant), ett annat lnb men får samma resultat hela tiden. Växlat att LNB och alla funkar. Endast den ena satelliten funkar med väldigt bra mottagning och det blir då från samma LNB märkligt nog?!

    Min konfiguration är följande:

    Diseqc 2/1 A/B
    Enkel
    A: Thor
    B: Astra

    Kablaget är kopplat likadant. A port - Thor. B port till Astra.

    Håller på bli fullständigt galen på detta. Tacksam för all hjälp!!

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det är inte så konstigt att du kan få in både Thor och Astra på samma LNB om du vrider parabolen. Det är precis så det ska vara. Enda skillnaden mellan Thor och Astra är att de ligger med en 6 graders skillnad. Så tar du in den ena och sedan vrider parabolen 6 grader så ska du få in den andra.

    Jag föreslår att du försöker hitta en inställning på parabolen där du (utan att vrida parabolen) kan få in både Thor och Astra genom att flytta kabeln från mottagaren mellan de två LNB:na. Du hoppar alltså över DiseqC-switchen tills vidare. Lyckas du ställa in parabolen så att det ena LNB pekar mot Astra och det andra mot Thor och så att du kan växla mellan dem genom att manuellt flytta kabeln från det ena LNB till det andra så är parabolen riktigt inställd och du kan glömma den biten för att sedan gå vidare och reda ut om det är något fel i din DiseqC-switch eller i dina inställningar i mottagaren.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Tack för snabbt svar.

    Om jag tar ur sladden ur diseq:en. Måste jag då ändra mina settings i Tuner konfigurationen?

    Vidare, när jag använder Satfinder i Dreambox, ska jag gå efter manuell eller fördefinierad transponder?

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Nej, du ska inte behöva ändra dina settings.

    Om du får signal på den fördefinierade transpondern så kan du köra på den. Annars får du byta till en transponder där du har signal.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #5
    Tack för svaret.

    Jag testade som du föreslog. Tog bort switchen och kopplade direkt på vardera LNB.

    Körde med fördefinierad transponder och lyckades som bäst få 40 % på det andra LNB när jag hade lock på det första LNB:et. Vid manuell transponder, vilka uppgifter ska man lägga in för respektive satellit?

    Det verkar helt hopplöst detta. Antar att enda alternativet nu är att skaffa en till parabol för att köra dem separat?

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2004
    Inlägg
    469
    Tackad
    28 gånger
    Citat Ursprungligen postat av tyreso1 Visa inlägg
    Antar att enda alternativet nu är att skaffa en till parabol för att köra dem separat?
    Ett annat alternativ är att anlita ett proffs som kan det där med injustering, det brukar jag göra då jag avskyr den biten.

  7. #7
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Tar du emot rätt satellit på rätt LNB?
    Om du står bakom parabolen ska du ha Thor på det vänstra LNB och Astra4.8E på det högra.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #8
    Ja, Thor är på vänster sida och Astra på högra sidan.

    Anlita ett proffs, visst, det är ju en ide också så klart. Man tycker ju dock att det ska gå att få in dem samtidigt själv när det så enkelt att få dem var sig.

    En fundering jag har är om man kan lita på Satfinder? Vid användning av fördefinerad transponder så verkar det stört omöjligt att kunna få lock på båda samtidigt. Finns det inget verktyg att kunna se signalen på båda satelliterna?

    Vid manuell transponder, vilka uppgifter ska man lägga in för respektive satellit?

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    490
    Tackad
    57 gånger
    Satfinder på Dreambox brukar vara lite lotteri.

    Ställ in Thor på vänstra LNB, har du ett 6graders fäste för LNB och lodrätt väggfäste/maströr har du astra4,8 automatiskt. Svårare än så är det inte.
    DM800HDse Klon, DM500HD, Wievsonic Vot120

  10. #10
    Seniormedlem MrPotatoHeads avatar
    Reg.datum
    Jul 2013
    Inlägg
    372
    Tackad
    51 gånger
    Citat Ursprungligen postat av LumberJack Visa inlägg
    har du ett 6graders fäste för LNB och lodrätt väggfäste/maströr har du astra4,8 automatiskt. Svårare än så är det inte.
    Är en sidmatningsarm för 6° samma oavsett storlek på parabolen? Har fått lite olika besked om detta. Hur räknar man annars ut avståndet mellan LNB?

Liknande ämnen

  1. Original 800HD eller Clone 800HD SE
    Av mrmomeni i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-08-06, 13:07
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-09-05, 07:58
  3. 100% Thor, 0% Astra...Dreambox 800 HD
    Av Alelalen i forum Dreambox
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2012-05-30, 15:58
  4. Om simkortet (Dreambox 800HD clone)
    Av Eduardo i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-08-30, 10:44
  5. (thor) (sirius) (astra) (hotbird)
    Av Smergo i forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-16, 06:53

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss