Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 26

Ämne: Virtuell TV-Server med VMware och Canal Digital

  1. #1

    Virtuell TV-Server med VMware och Canal Digital

    Hej,

    Tänkte ta och påbörja ett litet projekt som går ut på att bygga en virtuell TV-Server, tanken är att strömma TV till XBMC (Openelec) klienter. Hårdvara har jag ingen koll på ännu men mjukvaran är tänkt att vara TVheadend, OScam och Ubuntu 12.04 som OS och XBMC på klienterna.

    När hårdvaran väl är på plats är tanken att installera VMware ESXi och sedan köra PCI passthrough som numer stöds av VMware. Detta är för att en virtuell gäst (TV-Servern) ska kunna adressera hårdvaran (TV-Kortet) direkt. Samma sak är tänkt att göras med kortläsaren för OScam fast med USB passthrough. I samma server kommer jag sedan ha andra Virtuella maskiner såsom filserver mm. men det spelar ingen större roll här. Anledningen till att köra virtuellt är att jag vill undvika att ha massa hårdvara som ska stå på 24/7, en maskin som gör nästan allt.

    I den virtuella TV-Servern tänkte jag sedan köra Ubuntu 12.04 därefter tänkte jag köra TVheadend och OScam.
    Jag har rätt bra koll på både VMware, Linux och nät så den biten är jag mer eller mindre klar med men resten är helt nytt för mig.

    Nu till frågebatteriet.
    Vad ska jag satsa på för TV-kort för att det ska funka bra med Linux och Canal Digital + HD vill gärna kunna köra tre klienter tittande samtidigt på olika program. Har kikat lite på följande.
    http://www.buydvb.net/tbs6985-pcie-d...linux_p84.html (TBS6985 PCIe DVB-S2 Quad Tuner Satellite TV Card) Vad säger erfarenheterna på forumet något att satsa på eller ska jag gå på något annat? Eller ska jag skaffa flera kort istället för Quad? Vad kör ni andra för kort som ni fått att fungera i Linux?

    Vilken kortläsare ska jag satsa på?
    Har sett en del rekommendera AD-Teknik, vart hittar man dessa? Finns det andra alternativ som fungerar?
    Har jag missat något eller någon komponent eller tänker jag helt fel?

    Detta ska självklart köras inom ett och samma hushåll.

  2. #2
    Halloj . Kört själv esxi5 men ett tbs 6981 i passrhrow . Funkar bra men det finns en problem med detta kort om man kör med båda tuners samtidigt

    https://tvheadend.org/boards/5/topic...7#message-8987


    Skulle behöva 2 st tuners nu. Och funderar också på att testa kortet du länkade till , men har inte sett någon som har kört med det i tvh än.


    Det rullar även en oscam med en ad-läsare på den virtuella servern.

    Andreas

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

  3. #3
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Som kortläsare rekommenderar jag en läsare av PC/SC typ, t.ex. http://www.dustinhome.se/product/501...dman-3021-usb/
    Dessa är billigare och minst lika bra som AD-teknik läsarna (AD-Teknik säljer förresten inte dessa längre).

    Du måste installera pcscd i Linux för läsaren.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #4
    Kul att det är någon som kör med samma koncept.

    Vad gäller TV-Kortet så säger iaf tillverkaren uttryckligen att det funkar med Linux så det bör funka. Och funkar det med linux så lär ju TVheadend snappa upp det också.

    Funkar det bra med den där smartcard läsaren från Dustin så blir det nog en sådan, var ju rätt bra pengar också. Tackar för tipset om pcscd.

  5. #5
    Hittade följande info på TVheadends sida. Verkar som man kanske ska avvakta med att köpa ett TBS kort tills problemen är lösta. Verkar iofs vara relaterat till 6981 och 6984 men sannolikt även att 6985 också är drabbat.
    https://tvheadend.org/news/57


    As a result of being rather fed up with the poor performance of his TBS6981, particularly since upgrading to TVH 3.4, Luis Alves decided to take it upon himself to investigate.

    He set about writing his own version of the drivers, based on analysis of the TBS drivers and using an existing OSS driver (with similar demod chip) as a reference. He has now completed this driver and the result of his analysis is that the TBS driver has some fundamental issues that make failures very likely.

    His driver is now complete and relatively easy to install (you do still need to extract firmware from the official drivers, but instructions to do this are provided). In addition to this he's also hoping to write a driver for the 6984 which shares the same demod chip. He also hopes to get the driver submitted upstream so that it becomes a standard part of the Linux kernel. See his github wiki.

    We would strongly recommend that all users of the 6980/1 switch to this driver ASAP.

    For those that are interested, we have been trying to have a dialog with TBS's driver maintainer, unfortunately the results so far have not been great. You can read the current state of things on the Tvheadend blog

    The Tvheadend Team

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2003
    Inlägg
    43
    Tackad
    1 gånger
    Tyvärr finns det väl ingen TV-servermjukvara för linux än som stöder SAT>IP men det är annars ett klockrent sätt att få DVB-S2 nätverkstuners, så slipper du förlita dig på pass-through. Finns quad SAT>IP-mottagare för 1500. Jag kör en nu med DVBLink och funkar hur bra som helst med snabba kanalbyten. Har förresten ett TBS 6984 som blev över efter SAT>IP köpet om du är sugen

  7. #7
    Det finns faktiskt ett program för SAT till IP MuMuDVB (Multi Multicast DVB) ,fungerar lika bra att köra med dom flesta tuners C/T bara dom stöds i Linux. Skicka ett pm till mig om ni vill ha mera information på hur det skall användas.

  8. #8
    Sådär nu är alla prylarna på plats. Vmware servern införskaffad och driftsatt blev ett Digital Devices Cine 6.5 S2 kort istället för TBS. Har precis fått kortet att fungera i den virtuella gästen med PCI passthru. Eller den hittas i TVheadend och kanallistan finns iaf. Nu till nästa utmaning få min Omnikey 3021 och PCSCd och Oscam, verkar inte vara helt simpelt.

  9. #9
    Sådär så var allt igång med Oscam också

    Har bara ett litet problem, får lite artifakter oavsett kanal. Har bra mottagning också. Däremot ser jag följande felmedelande i sysloggen på den VM som DVB kortet finns i. " Overflow dma 1" Dessa kommer alltid i loggen i samband med artifakterna. Har väldigt varierande tider i Oscam också allt från 280-1100ms. Någon som har något tips?

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    95
    Tackad
    7 gånger
    Hade samma problem med svarstider på 280-1100ms när jag körde i VMware Workstation eller i VMware ESXi. Så jag gav upp det hela och körde en gammal bärbar till ändamålet. Är ett par till här som testat men får samma problem med svarstiderna.
    Senast redigerad av Fraggler den 2013-10-22 klockan 18:57.
    OSCAM 1.20-unstable_svn build r8647
    CSP 0.9.0r228 - JVM: [Java HotSpot(TM) 64-Bit Server VM1.6.0_43-b01]
    OS: [Linux 3.2.0-4-amd64 (amd64)]
    Kortläsare: 2st Omnikey 3121

Liknande ämnen

  1. VMware ESXI
    Av Letalis i forum Mjukvara
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-01-08, 06:36
  2. canal digital autouppdate i oscam server?
    Av spamb i forum Canal Digital
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-08-09, 20:04
  3. Vilken server/client canal digital?
    Av nickz i forum Canal Digital
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-07-30, 23:39

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss