Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: DM800SE, ComHem, TV-bild mosaik, stream bra

  1. #1

    Question DM800SE, ComHem, TV-bild mosaik, stream bra

    Hej,

    har en DM800SE (clon) och bor i ett ComHem-hus. På både C More Live 3 och 4 (endast dem) så är bilden en blandning av frys och mosaik, men, när jag samtidigt kollar via stream till PC eller iPad, så är bilden alldeles utmärkt.

    Vad kan problemet vara? Om det skulle vara problem med HDMI-kabeln så borde det synas på alla kanaler väl?

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Bättre insignal krävs, byt antennsladden till en högkvalitativ.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Tror du det? Var kanske lite otydlig, men jag streamar från Dreamboxen på interna LAN:et. Borde inte den bilden också då vara mosaikig..?

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Det är som matkoh säger, det är sladden som är boven. Korta ner nån meter på sladden så kommer du att få in de kanalerna.
    Problemet med kablarna är impedansen inte håller sig till 75ohm och man får då en stående våg på signalen.
    Vissa frekvenser får då en utsläckning, därför fungerar vissa kanaler och vissa inte.
    Om man ändrar kabellängden, så flyttar man den frekvensen och stående vågen, då stämmer ju denna teorin.
    Så det bästa är att ha bättre kabel, samt eventuell någon förstärkare ifall du delar på signalen med en TV-splitter vid antennuttaget.
    Tänk på att du måste förstärka innan du splittar för att få någon effekt av förstärkaren.
    När du streamar på LAN så blir det inte på antennkabeln, utan i din internet kabel.

  5. #5
    Jag ska prova med en bättre och kortare sladd, så får vi se om det blir bättre.
    Men jag förstår fortfarande inte varför det bli bra bild om jag streamar från Dreamboxen. Signalen kommer ju först in till boxen och sen så skapar den en stream som jag kan ta upp i valfri device. Då borde bilden även i den valfria devicen vara mosaikig om det är antennkabeln som strular.

  6. #6
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Du har förståss testat med en bättre PSU ?
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  7. #7
    Nej, jag har inte testat med något alls ännu. Tror du PSUn kan vara för dålig?

  8. #8
    Seniormedlem Jicaralas avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    291
    Tackad
    24 gånger
    Som du själv påpekar så tror jag knappast att det är antennkabeln som är boven i dramat eftersom du har fin bild när du streamar. Ett annat enkelt test är ju att kolla upp dina SNR- och BER-värden på kanaler som fungerar fint respektive de som är mosaik på. Bra SNR och inga BER så kan vi väl nästan utesluta antennkabeln helt som felkälla?

    Påminner väldigt mycket om ett liknande problem jag hade, fast då med hackande ljud. Fungerade också bra vid streaming, men skit direkt från boxen:
    http://www.comhit.net/showthread.php...%A5-800HD-klon

    Detta visade sig vara ett värmeproblem, mer om det i den länkade tråden.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Ingen bild trots newcs mgcamd och comhem kort dm800se
    Av Joestrummer i forum Dreambox
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2014-04-14, 23:46
  2. Svar: 24
    Senaste inlägg: 2012-12-15, 21:08
  3. Ta emot http stream i dm800/dm800se
    Av calleboy i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-08-15, 15:59
  4. Dm800se Lila bild på hd kanaler
    Av p-c i forum Dreambox
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-06-13, 21:51
  5. dålig bild vid stream
    Av lovgrodan i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-08-28, 10:51

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss