Har precis flyttat till nytt hus och ska slänga upp min parabol på taket.

För att slippa klättra upp på tak och vind flera gånger helt i onödan, så tänkte jag fråga expertisen här innan jag kör igång.

Nu ska jag förklara så ni förstår:

Jag har två satellit-mottagare som ska vara på varsitt plan i huset. På dessa ska jag få in både viasat och canal digital.
Jag har 2st twin lnb och en tallrik.
På taket sitter nu endast en vanlig "boxer"-antenn som har en kabel dragen ner till mitt vardagsrum. Där sitter en Televes 550401 som kabeln från antennen är kopplad till. Därifrån är det en kabel som ligger löst för inkoppling för tv i vardagsrummet och en kabel som går från televes:n ner till källaren (i väggen). I källaren är den kopplad till ett "vanligt" fastmonterat uttag i väggen för inkoppling till tv.

Om jag nu använder befintliga kablar och bara kopplar på parabolen(med 2-1switch från två lnb till en kabel ner till vardagsrummet), fungerar televes:n som en switch så jag kan kolla på cd i källaren och via i vardagsrummet samtidigt?
Eller åker jag på att dra två kablar från taket ner till vardagsrummet och sen gå vidare med en av dessa kablarna till källaren?
Har ingen aning om hur man kan koppla en televes 550401 så detta ska fungera smidigt. För OM jag måste dra dubbla kablar från parabolen ner till vardagsrummet, så är ju televes:n rätt överflödig? Vad har den för funktion?

Tacksam för svar från en som har noll koll vad gäller televesar

/Applo