Sidan 60 av 82 FörstaFörsta ... 1050585960616270 ... SistaSista
Resultat 591 till 600 av 820

Ämne: Artikel: Oscam (och CSP) på Raspberry Pi för nybörjare

  1. #591
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av segepe Visa inlägg
    Hej på er

    Har plötsligt fått problem med oscam.srvid, visar ingen kanal längre.
    Har jag missat ngt i utvecklingen ?

    Tackar på förhand
    Har du en oscam.srvid2 fil? Radera den i så fall.
    Det verkar som att när man först startar upp oscam bildas det en tom oscam.srvid2 fil. Så länge den filen finns verkar den blockera ev. oscam.srvid fil som kan finnas där också. Om man raderar den tomma oscam.srvid2 filen så brukar det funka att läsa kanalnamnen ifrån oscam.srvid filen igen.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  2. #592
    Tackar, har en srvid2 fil.
    Du brukar ha rätt

    Annars återkommer jag
    Tack igen

  3. #593
    Kunde inte logga in som "root" med "putty" (Raspbian Jessie) men hittade en lösning då säkerheten är ställd som "high by default" i "/etc/ssh/sshd_config" : http://raspberrypi.stackexchange.com...aspbian-jessie

  4. #594
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av satnisse Visa inlägg
    Kunde inte logga in som "root" med "putty" (Raspbian Jessie) men hittade en lösning då säkerheten är ställd som "high by default" i "/etc/ssh/sshd_config" : http://raspberrypi.stackexchange.com...aspbian-jessie
    Det "ska vara så". Har varit så länge i de flesta Linux-distar att man inte tillåter root att logga in direkt. Anledningen är att man då inte vet vem som har loggat in som root. Du ska göra som det står i guiden och logga in som en vanlig användare först och sedan göra su till root. Då ser man i loggarna vilken användare som loggat in som root. Således säkrare.

    Du kan naturligtvis sänka säkerheten om du vill, men det är inget jag rekommenderar och inget jag tänker ta med i guiden.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #595

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Det "ska vara så". Har varit så länge i de flesta Linux-distar att man inte tillåter root att logga in direkt. Anledningen är att man då inte vet vem som har loggat in som root. Du ska göra som det står i guiden och logga in som en vanlig användare först och sedan göra su till root. Då ser man i loggarna vilken användare som loggat in som root. Således säkrare.

    Du kan naturligtvis sänka säkerheten om du vill, men det är inget jag rekommenderar och inget jag tänker ta med i guiden.
    OK, jag är helt "nollad" på linux, men med en sådan bra guide så behöver man inte kunna linux. Tack för en superbra guide!! Har följt guiden och installerat både Oscam och CSP och det funkar "Seiko"!!

  6. #596
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av satnisse Visa inlägg
    OK, jag är helt "nollad" på linux, men med en sådan bra guide så behöver man inte kunna linux. Tack för en superbra guide!! Har följt guiden och installerat både Oscam och CSP och det funkar "Seiko"!!
    Tack! Och kul att det funkar bra för dig!
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #597
    Hej.

    Hade strömavbrott nu ikväll och nu startar inte oscam längre.

    Raspberryn startar som vanligt. Och när jag loggar in och ska kolla (var/log) log filen för oscam hänger sig konsolen även när jag kör (etc/init.d) sudo oscam start / restart eller stop.
    Någon som kan veta vad som hänt eller har haft samma problem?

    Har rullat på i 1 år utan problem. förutom att jag får flytta kortet till orginalboxen en gång i månaden typ

    Mvh

  8. #598
    SD-kortet kan ha blivit korrupt, raspberryn har varit lite känslig för det historiskt.

    Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  9. #599
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Doos Visa inlägg
    Hej.

    Hade strömavbrott nu ikväll och nu startar inte oscam längre.

    Raspberryn startar som vanligt. Och när jag loggar in och ska kolla (var/log) log filen för oscam hänger sig konsolen även när jag kör (etc/init.d) sudo oscam start / restart eller stop.
    Någon som kan veta vad som hänt eller har haft samma problem?

    Har rullat på i 1 år utan problem. förutom att jag får flytta kortet till orginalboxen en gång i månaden typ

    Mvh
    Nja, svårt att gissa exakt vad som är problemet här.
    Mitt tips är att det antagligen går fortare att installera om på ett nytt minneskort än att försöka reda ut problemet. Passa på att ta backup av dina config-filer från det gamla minneskortet om du inte redan har gjort det. Sedan går det ganska fort att installera om som sagt.

    Genom att installera om på ett nytt minneskort så kan du behålla det gamla som backup och att ha att kolla saker på om det blir problem. Har du kört det gamla minneskortet i ett år kan det också vara idé att installera om på ett nytt hellre än att installera om på det gamla. Minneskort har en begränsad livslängd och förr eller senare ger de upp.

    Vill du ändå försöka fixa det gamla så kolla att kortet inte är fullt (df -h). Om du har tillgång till en annan Linux-dator så prova att köra fsck på de båda partitionerna på kortet. Troligen är det några filer på kortet som blivit skadade vid strömavbrottet men det kan som sagt vara väldigt tidsödande att försöka lista ut exakt vilka.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  10. #600
    Tack för snabba svar. Nu när jag kom hem från jobbet och raspberryn har fått stå standby hemma så fungerar allt plötsligt igen. Den löste sitt egna problem tydligen. Lite fundersam blir man allt.

    Trevlig helg.

Liknande ämnen

  1. Raspberry och Oscam får inte till det..
    Av wizz i forum Hårdvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-12, 20:11

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss