Sidan 71 av 82 FörstaFörsta ... 2161697071727381 ... SistaSista
Resultat 701 till 710 av 820

Ämne: Artikel: Oscam (och CSP) på Raspberry Pi för nybörjare

  1. #701
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av oban Visa inlägg
    Det var ju ett bra tips att byta protokoll till smargo. Tack för det !
    Nu har det snurrat i över ett dygn utan en enda miss
    Så länge gick det inte med smartreader-protokollet.
    Det låter ju bra!
    Vi får hoppas att det håller hela vägen då, för annars har jag nog inte så många fler förslag att komma med...

    Jag har hört ifrån andra här på forumet att det är problem med smartreader protokollet så vi får hoppas att det var det som spökade.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  2. #702
    Hej åkte på ett strömavbrott och filsystemet på SD kortet gick sönder, min nya OSCAM vill inte släppa in mig på webbsidan.

    Är detta korrekt status?

    pi@raspberrypi:~ $ sudo /etc/init.d/oscam status
    oscam.service - LSB: OSCam Card Server
    Loaded: loaded (/etc/init.d/oscam)
    Active: active (exited) since Tue 2017-02-28 07:31:18 CET; 1min 53s ago
    Process: 330 ExecStart=/etc/init.d/oscam start (code=exited, status=0/SUCCESS)


    Feb 28 07:31:17 raspberrypi oscam[330]: Starting OScam:.
    Feb 28 07:31:18 raspberrypi systemd[1]: Started LSB: OSCam Card Server.

  3. #703
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jmh64 Visa inlägg
    Hej åkte på ett strömavbrott och filsystemet på SD kortet gick sönder, min nya OSCAM vill inte släppa in mig på webbsidan.

    Är detta korrekt status?

    pi@raspberrypi:~ $ sudo /etc/init.d/oscam status
    oscam.service - LSB: OSCam Card Server
    Loaded: loaded (/etc/init.d/oscam)
    Active: active (exited) since Tue 2017-02-28 07:31:18 CET; 1min 53s ago
    Process: 330 ExecStart=/etc/init.d/oscam start (code=exited, status=0/SUCCESS)


    Feb 28 07:31:17 raspberrypi oscam[330]: Starting OScam:.
    Feb 28 07:31:18 raspberrypi systemd[1]: Started LSB: OSCam Card Server.
    Nej, det verkar som om din oscam har dött i.o.m. att det står "active (exited)".

    När oscam är igång ska det se ut så här:
    Kod:
    root@lucidx2:~# /etc/init.d/oscam status
    ● oscam.service - LSB: OSCam Card Server
       Loaded: loaded (/etc/init.d/oscam)
       Active: active (running) since Thu 2017-02-02 16:48:51 CET; 3 weeks 4 days ago
      Process: 27709 ExecStop=/etc/init.d/oscam stop (code=exited, status=0/SUCCESS)
      Process: 27712 ExecStart=/etc/init.d/oscam start (code=exited, status=0/SUCCESS)
       CGroup: /system.slice/oscam.service
               ├─27717 /usr/local/bin/oscam -b -u
               └─27718 /usr/local/bin/oscam -b -u
    Så problemet är alltså att din oscam dör strax efter start. Vanligaste orsaken till det är att man inte har några kortläsare anslutna. Om du vill provköra utan kortläsare så kommentera bort alla rader i oscam.server.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #704
    Fick det att fungera till slut men blev inte klok på vilket device id kortläsarna skulle ha i oscam.server, det var i alla fall inte det man ser med dmesg.

    Men i alla fall fick jag någon hängning igår och lyckades starta om utan att SD kortet var rökt, hade kört "sed -i.bkp '$s/$/ dwc_otg.speed=1/' /boot/cmdline.txt" vid installationen men det hjälpte tydligen inte.

    Då tänkte jag att jag aktiverar watchdog för det hade jag då jag nästan hade 1 år uptime innan strömavbrottet, men instruktionen här fungerar inte.

    pi@raspberrypi:~ $ sudo modprobe bcm2708_wdog
    modprobe: FATAL: Module bcm2708_wdog not found.

    Jag har "Linux raspberrypi 4.4.38+ #938 Thu Dec 15 15:17:54 GMT 2016 armv6l GNU/Linux".


    Hittade en artikel om det problemet och körde då "sudo modprobe bcm2835_wdt" som den accepterade sen körde jag resten av instruktionen utan problem.
    Men fungerar denna Watchdog?

  5. #705
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jmh64 Visa inlägg
    Fick det att fungera till slut men blev inte klok på vilket device id kortläsarna skulle ha i oscam.server, det var i alla fall inte det man ser med dmesg.

    Men i alla fall fick jag någon hängning igår och lyckades starta om utan att SD kortet var rökt, hade kört "sed -i.bkp '$s/$/ dwc_otg.speed=1/' /boot/cmdline.txt" vid installationen men det hjälpte tydligen inte.

    Då tänkte jag att jag aktiverar watchdog för det hade jag då jag nästan hade 1 år uptime innan strömavbrottet, men instruktionen här fungerar inte.

    pi@raspberrypi:~ $ sudo modprobe bcm2708_wdog
    modprobe: FATAL: Module bcm2708_wdog not found.

    Jag har "Linux raspberrypi 4.4.38+ #938 Thu Dec 15 15:17:54 GMT 2016 armv6l GNU/Linux".


    Hittade en artikel om det problemet och körde då "sudo modprobe bcm2835_wdt" som den accepterade sen körde jag resten av instruktionen utan problem.
    Men fungerar denna Watchdog?
    Ärligt talat är det ganska lång tid sedan jag gjorde instruktionen för att installera watchdog och det är mycket möjligt att saker och ting har förändrats sedan dess.
    Jag har heller inte haft anledning att prova watchdog sedan jag skrev instruktionen. Instruktionen skrevs för en Raspberry Pi 2 som var aktuell då, men du kanske har en 3:a? Eller också har något förändrats i Raspbian. Det börjar bli jobbigt att försöka hålla guiden uppdaterad för alla nya modeller av Raspberry Pi och inte minst för alla ändringar de gör i Raspbian.

    Så jag har inget direkt svar på din fråga mer än att det fungerade då när instruktionen skrevs på en Raspberry Pi 2 och med den Raspbian-version som var aktuell vid den tiden.
    Jag ska naturligtvis överväga att se över instruktionen och göra de uppdateringar som kan behövas idag. Men det är inget jag kommer att ha tid med på ett tag.

    Du får helt enkelt prova själv och se om watchdog verkar fungera för dig. Själv har jag aldrig haft behov av någon watchdog då mina Raspberry Pi rullar väldigt stabilt ändå.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #706
    Färsking
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    26
    Tackad
    1 gånger
    Har just kört igång Oscam på en Orange Pi PC tillsammans med en gammal kortläsare från SEB-banken...
    Funkar kanon !
    Coolt att ha en kortserver för ca 170:-

  7. #707
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av oban Visa inlägg
    Har just kört igång Oscam på en Orange Pi PC tillsammans med en gammal kortläsare från SEB-banken...
    Funkar kanon !
    Coolt att ha en kortserver för ca 170:-
    Kul att höra!
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #708
    Hej alla Linux Kungar!
    Har försökt att få igång min nya Raspberry, Följt guiden till punkt och prickar.....

    När jag försöker gå surfa in till web interfacet får jag fel "http 403 Åtkomst nekad"
    Måste tillägga att mina Linux kunskaper inte är mer än 4 dagar gammalt... Novis är inte de rätta namnet ( =
    Updaterat drivrutiner till läsaren de ser ok ut. startat oscam och får ett grönt ok. Hur går jag vidare?

    Kollar jag oscam.log står där (webif) HTTP Server running. ip=0.0.0.0 port=8080

    Någon som har något tips???

  9. #709
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Skuggan80 Visa inlägg
    Hej alla Linux Kungar!
    Har försökt att få igång min nya Raspberry, Följt guiden till punkt och prickar.....

    När jag försöker gå surfa in till web interfacet får jag fel "http 403 Åtkomst nekad"
    Måste tillägga att mina Linux kunskaper inte är mer än 4 dagar gammalt... Novis är inte de rätta namnet ( =
    Updaterat drivrutiner till läsaren de ser ok ut. startat oscam och får ett grönt ok. Hur går jag vidare?

    Kollar jag oscam.log står där (webif) HTTP Server running. ip=0.0.0.0 port=8080

    Någon som har något tips???
    Har du någon kortläsare ansluten till din Raspberry Pi?
    Efter att du startat oscam så vänta 30 sekunder och slå sedan kommandot:
    ps ax | grep oscam
    Hur ser utskriften ut?
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  10. #710
    Namnlös.jpg
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Har du någon kortläsare ansluten till din Raspberry Pi?
    Efter att du startat oscam så vänta 30 sekunder och slå sedan kommandot:
    ps ax | grep oscam
    Hur ser utskriften ut?
    Bifogar ett skärmklipp...

Liknande ämnen

  1. Raspberry och Oscam får inte till det..
    Av wizz i forum Hårdvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-12, 20:11

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss