Sidan 73 av 82 FörstaFörsta ... 23637172737475 ... SistaSista
Resultat 721 till 730 av 820

Ämne: Artikel: Oscam (och CSP) på Raspberry Pi för nybörjare

  1. #721
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Jag kör inte Viasat själv så jag är inte helt 100 på hur det funkar med boxid. Kanske någon annan kan tala om vad som behövs och hur det beter sig om inte boxid stämmer?

    Vad gäller säkerheten så spelar det väl inte så stor roll om din burk sitter på hemma LAN:et. Men om du börjar öppna portar och så är det värt att tänka på säkerheten.
    Boxid ska vara rätt, detta har körts i en gammal dator som en bekant hjälpte mig med för nått år sen. Och på senare tid har det bara krånglat, och nu i torsdags så gick en kortläsare sönder också så tänkte då att det var lika bra att köpa allt nytt för stabilare grejer och för att prova lite själv.

    Portar är öppna så jag ska kunna komma åt den ifrån husvagnen nu i sommar, så att ändra tillbaka det är att tänka på..


    Ändrade på CWS_MULTIPLE som du sa men det hjälpte inte.. vad är det som "krävs" eller hur jag ska säga för att en User ska få kontakt och visas som Online på Oscam?

  2. #722
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av kapish Visa inlägg
    Ändrade på CWS_MULTIPLE som du sa men det hjälpte inte.. vad är det som "krävs" eller hur jag ska säga för att en User ska få kontakt och visas som Online på Oscam?
    Jag tror bara det krävs att IP-adress, user, lösenord och DES-key är rätt i newcamd.list. Syns det ingenting alls i loggen på servern så kan man ev. misstänka att du angett fel IP-adress i newcamd.list? Du ska alltså ange serverns IP-adress där. Kolla loggen på servern efter ledtrådar.

    Sedan kan du också få en logg på klienten genom att döda mgcamd och starta den ifrån kommandoprompten. Prova med:
    killall mgcamd
    mgcamd
    Om det stämmer (kan vara lite olika på olika burkar) så startar mgcamd om och loggar alla meddelanden till skärmen.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #723
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2003
    Inlägg
    911
    Tackad
    145 gånger
    Citat Ursprungligen postat av kapish Visa inlägg
    Hej!

    Är en nybörjare som försöker få detta att funka men det går inte riktigt som jag vill... allt ser ok ut i mina ögon, men det vill inte funka. När jag försöker ansluta boxen till Oscam så går aldrig min user online. Så jag hoppas på att ni kunniga kan hjälpa mig...

    Försöker endast att få in Via för tillfället, men tanken är att också lägga in CD när Via börjar fungera.

    Bifogad fil 2705Bifogad fil 2706Bifogad fil 2707

    Har också en till fundering, kunde inte logga in med root direkt via putty efter att ha ändrat lösenord, var tvungen att logga in som pi och sen via su - . Är det meningen att det ska vara så eller var det för att kunna logga in via su - med ett egen lösenord bara?

    Det gick dock om man ändrade "PermitRootLogin without-password" till "PermitRootLogin yes" i "/etc/ssh/sshd_config"
    Men du kan inta ha samma portnr 10001 på newcamd och cccam! Blir säkert konflikt!
    Sedan ser det som du kör mod en CD kanal TV3HD när du pratar om att det är Viasat du vill få fungera först.
    Lycka till

  4. #724
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Freelock Visa inlägg
    Men du kan inta ha samma portnr på newcamd och cccam! Blir säkert konflikt!
    Sedan ser det som du kör mod en CD kanal TV3HD när du pratar om Viasat du vill få fungera först.
    Lycka till
    Bra iakttagelse som jag missade. Man kan inte ha samma portnr på newcamd och cccam!
    Säkert finns det något i serverloggen som klagar på detta.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #725
    Citat Ursprungligen postat av Freelock Visa inlägg
    Men du kan inta ha samma portnr 10001 på newcamd och cccam! Blir säkert konflikt!
    Sedan ser det som du kör mod en CD kanal TV3HD när du pratar om att det är Viasat du vill få fungera först.
    Lycka till
    Ändrar detta såfort jag kommer hem!

    Borde helt enkelt kunna ta bort cccam raderna helt ur server eller? Då jag inte använder det ändå.

    Kanske en riktigt dum fråga men... vad menar du med att jag kör mot en CD kanal TV3HD?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  6. #726
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av kapish Visa inlägg

    Borde helt enkelt kunna ta bort cccam raderna helt ur server eller? Då jag inte använder det ändå.
    Du kan ta bort cccam avsnittet helt ur din oscam.conf om du vill. Men det gör ingen skada heller om du bara ändrar till en annan port än 10001.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #727
    ... fick ett utslag på oscam loggen efter jag ändrade porten, där det stod att det var fel inlogg på newcamd etc. Och nu får jag inget i loggen igen. Ingen aning om vad jag gjorde...
    Senast redigerad av kapish den 2017-05-13 klockan 14:08.

  8. #728
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Du får prova att starta mgcamd från en kommandoprompt i boxen som jag skrev om tidigare. Så får vi se om mgcamd klagar på något.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  9. #729
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Du får prova att starta mgcamd från en kommandoprompt i boxen som jag skrev om tidigare. Så får vi se om mgcamd klagar på något.
    Hmm, när jag skrev "killall mgcamd" verkade det som att den inte var igång, user gick online när jag skrev mgcamd...?
    Så mgcamd verkar inte starta automatiskt när jag knäpper på min box?

    Nu har det kommit ett litet nytt problem dock, Via uppdaterar inte, det är lika som det var på gamla servern.. hur får jag au att fungera på Via? Oscam säger bara:

    2017/05/14 00:38:50 1529B875 r (reader) Viasat [videoguard2] classD3 ins54: no cw --> Tier expired

  10. #730
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Nu vet jag inte vad du har för box eller vilken image? Men de flesta images har en Softcam menu, ofta hittar man den om man trycker blå knapp på fjärrkontrollen. Gå in i Softcam menu och ställ in att mgcamd ska vara default cam.

    Vad gäller au så läs den här wikin och gör som det står där: https://www.comhit.net/showthread.ph...utouppdatering
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. Raspberry och Oscam får inte till det..
    Av wizz i forum Hårdvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-12, 20:11

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss