Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Ljud från DM-600 till TV

  1. #1

    Ljud från DM-600 till TV

    Hej,
    Har haft min DM-600 i 6 år. Har fungerat fint, men hela tiden har jag haft ett irriterande "bi"-ljud ut i tv:n. Ju högre ljud på tv:n desto högre bi-ljud, även om jag skulle muta dreamboxen. Har trott att detta ljud hade med TV:n att göra, men har nyligen köpt en ny tv men nu upplever jag det som om det är ännu högre än tidigare.
    Hör ljudet enbart när jag kollar på Dreamboxen, inte Nas, Smart TV mm så jag är ganska säker på att det har med dreamboxen att göra.
    Den är kopplad med Scart och jag misstänker att detta är boven och funderar på om det går att koppla ljudet på något annat sätt.
    Har sett att det finns en Digital Audio-utgång på dreamboxen. Går denna att koppla ihop med TV:n? Är usel på utgångar mm så jag skulle uppskatta hjälp

    Har alltså:
    DM600
    TV Samsung 6515
    Inget externt ljudsstem:

    Följande In- och utgångar finns i min TV:
    Ljudutgång (Minijack) Nej
    Komponent in (Y/Pb/Pr) 1
    Komposit in (AV) 1 (delas med komponent Y)
    Digital ljudutgång (Optisk) 1
    DVI Ljudingång (Minijack) Nej
    Ethernet (LAN) 1
    HDMI 4
    RF In (Terrestrial/Kabelingång) 1
    RF In (Satellitingång) 1
    USB 3
    Hörlurar 1
    SCART 1
    CI-ingång 1
    IR Out Ja

    Tack på förhand/
    Anders

  2. #2
    Medlem Nightrides avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    78
    Tackad
    11 gånger
    Är det kabel, terrest eller satellit box?

    Ibland kan man få in störningar genom dubbeljord.

    Om det är en kabel eller terrest box du har, prova med att ta bort antennkabeln mellan boxen och tv-n.

    Har du någon annan enhet inkopplad, typ video eller dvd spelare? Om ja, testa att koppla bort.
    Är din box inkopplad med en skärmad nätverkskabel? Om ja, testa med en som inte är skärmad.
    DM800HDse OpenPli 3.0
    incertum est converti ad certitudinem
    ovisshet är till för att övergå till visshet

  3. #3
    Hej,
    Tack för snabbt svar!
    Det är en kabel.
    Har ingen antenkabel mellan box och TV(scart), men jag testade att dra ut antenkabeln som går in i boxen, ljudet är kvar.
    Dödade allt som är inkopplat till tv, men ljudet är kvar.
    Testade lite olika nätverkskablar som jag , dock osäker på skärm/oskärm. Ljudet är dock kvar, även under tiden som närtverkskabeln är urkopplad.
    Enda gången ljudet försvann var när jag drog ur scart-kablen, men ja, då är ju inget kopplat till TV:n så det är inte så konstigt

    Någon annan ide?
    Går det att koppla på något annat sätt?
    Måste jag ha ett externt ljudsystem för att få ut ljudet på något annat sätt?

    Tack för att ni tar er tid

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    445
    Tackad
    34 gånger
    Tycker det låter som jordningfel... testa byt ut antennkabel och testa byt scart. Testa även byt strömkontakt i huset. Som sista utväg som du kan testa är att ta en gammal högtalarkabel eller annan koppar sladd och silvertejp fäst ena änden av kablen mot metalytan på boxen och andra änden på ett eliment (vatten)

    Vattenbaserade element funkar som jordning. Fäst bara inte kablen på målade ytor utan vara på bar metall. Mer än detta kan jag inte komma på.

    Obs skall ju inte behövas säga men gör det iaf självklart skall kablen inte va på insidan av boxen av uppenbara anledningar.

    Hade själv en dator som hade detta fenomen för många år sen.

  5. #5
    Medlem Nightrides avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    78
    Tackad
    11 gånger
    Det kan även vara nätdelen på DM600.
    Men det första jag hade gjort är att testa med en annan Scart kabel, dom billiga som följer med apparater eller man köper på diverse lågpris ställen är inte ok.
    En väl fungerande Scart kabel kostar minst 100Sek.
    DM800HDse OpenPli 3.0
    incertum est converti ad certitudinem
    ovisshet är till för att övergå till visshet

  6. #6
    Nätadapter har jag bytt 1 gång och scart med. Dock är det en billig scart.
    Ska testa med en ny lite dyrare i veckan. Återkommer :-)

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Inlägg
    445
    Tackad
    34 gånger
    Men som jag sa innan testa sätt en kabel i chassit på dreamboxen. Om ljudet förändras eller försviner så är det fel på boxen. Händer ganska ofta på tv via kabel har jag märkt av någon anledning. Du kan även känna på boxens chassi om chassit är strömförande. Inget farligt iom att det handlar om lågström men kan kännas lite konstigt. Tvivlar på detta men det är värt ett försök innan man kastar pengar i sjön på nya grejor

  8. #8
    Ska testa ikväll. Återkommer med resultat

  9. #9
    Byte av scartkabel gjorde susen!! Inte något problem med ljudet alls. Tack för alla tips!
    Köpte http://www.kjell.com/sortiment/ljud-...d-1-5-m-p37902.
    De som jag testat innan är original-sladden och en "kina"-kabel med 90 graders kontakt. Köpte den senare för att det skulle få plats mellan tv och vägg. Med den nya kabeln pressas tv:n ut en bit.
    Vet någon om det finns bra scarts som inte är så stora, som passar bra för just små utrymmen?

  10. #10
    Medlem Nightrides avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    78
    Tackad
    11 gånger
    http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=9698

    Kan detta vara något för dig?
    Jag vågar inte garantera kvaliteten, men jag har varit nöjd med de kablar jag har köpt i alla fall.
    DM800HDse OpenPli 3.0
    incertum est converti ad certitudinem
    ovisshet är till för att övergå till visshet

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hur få ljud från optisk/spdif till rca genom hemmabion?
    Av Kianian i forum Dreambox
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-07-19, 13:03
  2. Streama ljud från dator till Dreambox
    Av aanee i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-02-17, 13:50
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-31, 13:06
  4. Får inget ljud från AC3
    Av j_runbert i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-10-24, 13:44
  5. Inget ljud från DVI-HDMI men från Scart
    Av jhunden i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-11, 23:56

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss