Sidan 6 av 9 FörstaFörsta ... 45678 ... SistaSista
Resultat 51 till 60 av 87

Ämne: hur får jag NTP att lira på min Raspberry

  1. #51
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    248
    Tackad
    4 gånger
    Nää, jag menar ntp.
    Kommandot :~# route -n ger :command not found.
    Mina externanrop till korten (dyndns-adresserna) fungerar nu också även ntp.
    Helvete...min tröghjärna tog med :~# i början ju!!!
    Nu får jag ett vettigt svar när jag skriver rätt ju.

    Kernel IP routing table
    Destination Gateway Genmask Flags Metric Ref Use Iface
    0.0.0.0 192.168.0.1 0.0.0.0 UG 0 0 0 eth0
    192.168.0.0 0.0.0.0 255.255.255.0 U 0 0 0 eth0
    Senast redigerad av yxoman den 2014-02-10 klockan 22:12.

  2. #52
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Inte för att jag vill strö salt i såren, men...

    Hade du svarat på Minime:s frågor han ställde i inlägg nummer 18 i den här tråden hade vi rätt snart rett ut att du varken hade fungerande namnuppslagning eller route ut till internet...

    Nu kom du småningom fram till det i alla fall och det är väl bra!
    Även om det kostade en 3-4 sidor med onödiga inlägg och tankemöda från alla förenade krafter som försökte hjälpa dig.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #53
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    248
    Tackad
    4 gånger
    Jaa, för en newbee som mig så är det inte så lätt, och förresten, med facit i hand är allt lätt..
    MEN, jag hade dock sporadisk kontakt ju.
    Namnuppslagningen funkade om än jävligt långa svarstider....men OK, nu vet jag i alla fall att det är viktigt var man sätter upp sin rasp.
    Eller rättare, det är viktigt att ha rätt dns i raspen, som passar mot aktuell ISP.
    Tycker inte inläggen var onödiga...en stackars novis som jag fick god kunskap på köpet, och det är väl det forumet i stor utsträckning är till för?
    Jag tål saltet
    Vill slutligen (Hoppas jag) tacka Minime och nuburgare för ert tålamod, ni har lärt mig en hel del ikväll!
    Senast redigerad av yxoman den 2014-02-10 klockan 22:49.

  4. #54
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Måste dock säga att atomized har en poäng, kanske du lärde dig mycket på kuppen, men det hade du gjort snabbare om du svarat på de frågor som ställt och inte hoppat runt olika problem....
    Då man felsöker så måste man ta en sak i taget.
    Börja på punkt A och sedan fortsätta B, C, D, E o.s.v.
    Man ställer bara till det hela och förvirrar än om sig själv...men även andra om man irrar runt utan någon röd tråd... :-)

    Man skulle kunna jämföra det med att man försöker köra bilen till macken utan bensin, istället för att tanka i lite i bilen så man tar sig till macken för att sedan kunna fylla hela tanken...
    Senast redigerad av Minime den 2014-02-10 klockan 22:52.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  5. #55
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det är bra att du tål saltet för här kommer lite till...

    Jo, det är säkert lärorikt och bra för dig med en lång och invecklad tråd som till slut löser dina problem i sista änden!

    Men har du nån gång tänkt på det från andra hållet...? Vi som sitter här och svarar dag efter dag... Tror du vi uppskattar om vi behöver skriva 20 onödiga inlägg varje dag istället för att med metodisk felsökning hitta felet så snabbt som möjligt...?

    Och ur pedagogisk synpunkt, till hjälp för andra läsare av forumet med liknande problem, anser jag att det är bättre med en "ren tråd" som leder direkt på problemet. I stället för en rörig tråd fylld av sidospår och avstickare...

    Sådär nu fick du min syn på saken och möjligen något att tänka på...?

    Möjligen är jag bara en sur gammal gubbe som börjat ledsna på att hjälpa folk...
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #56
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    248
    Tackad
    4 gånger
    Ni har troligen tappat tålamodet på noviser som mig.
    Jag gjorde vad som jag klarade av och kom till slut fram till att problemen jag haft var skitlätt att lösa när man till slut fått facit i hand.
    Uppskattar verkligen den möda ni ägnar detta forum....men ni behöver inte sabla ned mig bara för att ni tycker att jag inte fattade snabbt nog.
    Inte faan lärde jag mig cykla fast farsan berättade hur lätt det var! Tror nog att alla vinglade en hel del innan det funkade, så även Minime och atomized.
    Hur som helst så delar jag gärna ut poängerna till er, ni är vinnarna.
    Bli bara inte sura gamla gubbar bara för att ni blev putt och less på mig, det finns andra som säkert vill få stöd av er.
    Senast redigerad av yxoman den 2014-02-11 klockan 05:10.

  7. #57
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Nu ska du inte ta det som att jag blev putt och sur på dig personligen yxoman!
    För så är det inte.
    Men om jag skriver lite sånt här ibland så är det förhoppningsvis andra som också läser mina utläggningar. Och förhoppningsvis (fast förhoppningen är ganska liten) så kanske, bara kanske kan jag lyckas styra upp frågeställandet inför framtiden lite grann.

    Så jag hoppas du inte tar för allvarligt att jag sablade ner på just dig, i så fall ber jag om ursäkt. Men du skrev att du tålde en del salt och det var väl därför jag tog chansen...

    Nåväl, ingen skada skedd och jag gläder mig faktiskt åt att du fick igång det!
    Jag blir glad av din "fighting spirit" och att du gav dig fasen på att lösa problemet!
    Lite sån anda är positivt och nyttigt för att lära sig!
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #58
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    248
    Tackad
    4 gånger
    Jaa, så var jag tillbaka på utgångspunkten då. Raspen är död. Gick bara en halvtimme efter att DNS var fixad
    Nu har jag i alla fall rätt tid i logfilerna efter varje stopp...Vete tusan var jag skall börja nysta nu.
    Sitter inte hemma så jag fick ringa hem och be om en "pull the wire" omstart.

  9. #59
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Trisst när det blir så, men kolla logg filerna och försök ut gå ifrån det...
    behöver du hjälp så finns vi här.
    Som sagt försök på en punkt och ta det steg för steg...gör inte allt på engång så fixar du nog det igen :-)
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  10. #60
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2013
    Inlägg
    714
    Tackad
    34 gånger
    Kör du kablat ?? om inte börja med kabel och glöm inte active HUBhub

    haha USBhub naturligtvis

Liknande ämnen

  1. Raspberry Pi
    Av jajko i forum Hårdvara
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2013-04-06, 12:26
  2. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-07-30, 09:00

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss