Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Vilken linux ska man satsa på att köra ?

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger

    Question Vilken linux ska man satsa på att köra ?

    Dags att fråga dem som vet.

    Antar att (unix) inte är aktuellt. Vill fråga vilka linux eler vilken linux man ska börja köra, blev aldrig så att jag kom igång riktigt förut. Har kört lite fedora, tidigare även debian, även provat BSD. Men det var ett tag sedan. För inte tala om alla hårdvaruproblem med modernare hårdvara, kvarstår visserligen men jag har äldre hårdvara och har inget behov av att spela. Det får man göra på windows i sådana fall.

    Mest populärt tycks ubuntu vara. Jag antar att det är stora distributioner av linux som är intressanta och inte små obskyra varianter och att unix går bort. Tänker mycket på support, böcker man kan köpa osv för att bli bättre på linux. Tanken är att det ska ta över och bli mitt primära operativsystem jag använder. Nog för att win7 funkar bra, men jag vill inte gå vidare till win8 eller win9.

    Debian -> ubuntu samt knoppix (eller är det just specifikt debian man ska köra)
    Slackware -> s.u.s.e

    Redhat -> Fedora

    Är det något jag missat och vad anser ni jag ska köra, vilket är det operativ som lämpar dig bäst att börja på. Det tycks vara så vad jag har uppfattat att fedora är populärt och sedan ubuntu. Att dessa två är störst och används mest eller ?

    Sedan måste jag hitta lite böcker så jag kan komma igång ordentligt så det inte blir så att det faller av igen (suck). Det finns ju så grymt många olika varianter (vilket är lite tröttsamt) istället för ett fåtal som gör valet lättare.

    http://www.techradar.com/news/softwa...ommend-1090058
    Senast redigerad av DennisOlof den 2014-02-25 klockan 20:45.

Liknande ämnen

  1. Images DM500 vilken skall man köra ???
    Av Taxitaxi i forum Dreambox
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-04-25, 18:55
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-08, 11:32
  3. Vilken Linux .. ?
    Av moadib i forum Linux
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-02, 09:31

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss