Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: 12721 H Astra 19.2

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlägg
    180
    Tackad
    21 gånger

    12721 H Astra 19.2

    Någon annan som har problem med denna transpondern? Alla andra frekvenser på Astra 1L har 80% signalstyrka för mig men denna hackar som bara den på min 90cm parabol. Innan jag går ut och försöker finjustera parabolen tänkte jag fråga om ni har samma problem eller vilken signalstyrka ni har. I bästa fall räcker det byta kabeln.. http://en.kingofsat.net/tp.php?tp=119

  2. #2
    Seniormedlem Ibrahims avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    1 898
    Tackad
    206 gånger
    Inga problem här jag har 87% signal på denna frekvens.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Har inte kollat. MEN att någon transponder funkar sämre än de övriga beror ofta på att den störs ut av något.

    Transpondern där SPORT1 finns störs ut av min trådlösa telefon.

    Om du inte har ett Canal Digitaal-abonnemang gör det väl inte så mycket att du inte kan ta emot två radiokanaler.

    Kolla vad som kan störa och stäng av dem och se om det blir bättre mottagning.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlägg
    180
    Tackad
    21 gånger
    Den transpondern flyttades idag till Astra 1N och samma fel kvarstår. Har testat stänga av allt trådlöst i lägenheten (svårt att veta vad grannarna har dock). Tror ni byte av kabel med bättre skärmning kan hjälpa?

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Det blir aldrig sämre med bättre kabel. Sök först på Internet om det finns fler som har problem med samma transponder.

    Störning av trådlöst utrustning är vanligaste orsaken sedan finns det andra saker som kan störa, men de brukar påverka mottagningen från hela satelliten.

    Löv på träd har ungefär samma storlek som våglängden på signalen från satellit och blir ett effektivt filter. Andra saker med samma storlek kan filtrera bort signalen.

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Ni med kunnande i fältteori och ekektronik på forumet: skulle klä kabel med aluminiumfolie göra någon som helst nytta? Antar att den måste vara ansluten till jord för att fungera alla.

  7. #7
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Schwede30, ja stämmer. Just därför har också moderna TV-kablar en flätat skärmstrumpa, plus folie. RG-6T kabel är bäst, den är trippel skärmad. De äldre kablarna har oftast bara en metall strupa, folien ökar skärmningen ordentligt. Däremot om man har en mycket kraftig signal som stör nära kabeln är det inte säkert man har tillräckligt skydd. Men en bra kabel ska skydda mot de flesta vanligt förekommande störningar. Ett annat, enklare sätt att få extra mycket skärmning på en kabel, t.ex. utomhus är ju att man har kabeln i ett rör, kopparrör eller annat.

    Men det är oftast bara speciella miljöer som kräver extrem skärmning. Antagligen lättare att istället hitta felet som orsakar störningen än att hålla på med kablarna, ska tilläggas jag har ingen kunskap om fältteori, elektronik osv. Jag tror man måste nyttja jord för att leda bort störningar men osäker.

    Från hemsidan.
    4111250 Kabel RG-6T (1,0/4,6) tr-skärmad, vit PVC, 500m trumma
    E-nr: 4881755
    --------------------------------------------------------------------------------------
    Macab’s trippelskärmade kablar har först en folie som är limmad mot dielektrikat.
    Den avskärmar kraftigt mot höga frekvenser. Ovanpå folien ligger en aluminium
    fläta som har minst 60% täckning. Denna avskärmar framför allt de låga
    frekvenserna. Slutligen ligger ytterligare en aluminium folie som ligger an mot
    manteln. Skärm-dämpningen är minimum 85 dB över hela frekvensspektrat.
    Den limmade folien förhindrar att skärmen trycks tillbaka och förenklar
    kontakteringen.

    - Koppar ger lägre resistans än den billigare förkopprade ståltråden.
    - Gasinjicerat skum ger längre livslängd och lägre dämpning
    - Limmad folie ger bättre skärmegenskaper, framförallt vid höga frekvenser.
    - Enklare montering av kontakter.
    - Tät skärmfläta (>57%) skärmar de låga frekvenserna.
    - Överlappad folie ger ännu bättre skärmdämpning och med en extra fuktspärr.
    - PVC, PE eller halogenfri mantel beroendepå installations miljö.
    - Hög skärmningsdämpning (Klass A)
    - Bättre störskydd på returbandet
    - Låg slingresistans
    - Hög åldringsbeständighet på ingående plaster

    Drejjmit, kan du prova med annan box ? prova en annan kabel (även om det är tillfälligt), se om andra har problem med mottagning. Jag skulle tro det kan hänga på boxen, men annars borde det ju gå bra. Om man kan titta på kanaler på transpondern utan problem så bör även radio och annat fungera problemfritt.
    Senast redigerad av DennisOlof den 2014-03-13 klockan 16:22.

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlägg
    180
    Tackad
    21 gånger
    Bytte LNB och nu har jag 89%. Tack för tipsen.

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2003
    Inlägg
    372
    Tackad
    12 gånger
    kan vara att lmb har fått i sig vatten symtom vissa frekvenser lägger av har hänt mig många gånger bara att köpa ny lmb

Liknande ämnen

  1. Astra 4,9
    Av tokper i forum Dreambox
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-11-19, 23:31
  2. astra 2
    Av picard i forum Övrigt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-03-29, 17:19
  3. D+ på astra
    Av ixxa i forum Övriga mottagare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-08, 19:47
  4. Astra 19 e
    Av ekno_ i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-05-11, 20:58

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss