Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 31 till 40 av 45

Ämne: Min DM600 får ej kontakt med min DM800

  1. #31
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det enklaste är nog om du avinstallerar allt utom CCcam på båda boxarna. Alltså tar bort oscam och ev. mgcamd och sedan konfigurerar enl. Rolstens inlägg. Det är absolut värt ett försök.

    Att det blir konstigt nu beror nog på att du kör en blandning av CCcam och oscam.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  2. #32
    Seniormedlem Rolstens avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    379
    Tackad
    42 gånger
    Hmmm...

    Fast nu har ju TS sagt att han använder CD och då fungerar CCcam och även AU. Varför förvillar ni honom?

    Det spelar ingen roll vilken av versionerna du väljer. Bägge ska funka som både klient och server utan problem.
    Om du hade börjat med endast CCcam så hade det inte varit några som helst problem.
    Håller du fortfarande på och blandar in OSCAM och mgcamd så förstår jag varför du inte får bild.

    Har du skapat de två olika CCcam.cfg, laddat upp dessa till /etc och startat om?
    Vad säger webif på respektive box?

  3. #33
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Rolsten Visa inlägg
    Hmmm...

    Fast nu har ju TS sagt att han använder CD och då fungerar CCcam och även AU. Varför förvillar ni honom?
    När TS började tråden körde han oscam och därför diskuterade vi det.
    Personligen har jag inte provat en ren CCcam lösning på CD, men jag håller med dig om att det verkar mycket enklare.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #34
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    66
    Citat Ursprungligen postat av Rolsten Visa inlägg
    Hmmm...

    Fast nu har ju TS sagt att han använder CD och då fungerar CCcam och även AU. Varför förvillar ni honom?

    Det spelar ingen roll vilken av versionerna du väljer. Bägge ska funka som både klient och server utan problem.
    Om du hade börjat med endast CCcam så hade det inte varit några som helst problem.
    Håller du fortfarande på och blandar in OSCAM och mgcamd så förstår jag varför du inte får bild.

    Har du skapat de två olika CCcam.cfg, laddat upp dessa till /etc och startat om?
    Vad säger webif på respektive box?

    Hmm.... Är det i /etc som config skall ligga så får jag nog titta närmare på det......

    Ja.... de låg i /etc...
    Senast redigerad av segerx den 2014-07-19 klockan 23:33.

  5. #35
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    66
    Citat Ursprungligen postat av micklarn Visa inlägg
    Om du har Oscam som server och CCcam som softcam ska du ha följande rad i din cccam.cfg:
    SCIDEVICES: 0

    Den raden förhindrar att cccam startar som server och blockerar kortläsaren för Oscam.

    Cccam klarar inte av att uppdatera kortet med conax, i varje fall inte med Tele2 kabeltv eller comslem.
    Jag kör CD:s familjepaket via parabol.....

  6. #36
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    66
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Det enklaste är nog om du avinstallerar allt utom CCcam på båda boxarna. Alltså tar bort oscam och ev. mgcamd och sedan konfigurerar enl. Rolstens inlägg. Det är absolut värt ett försök.

    Att det blir konstigt nu beror nog på att du kör en blandning av CCcam och oscam.
    Du har rätt: Trots att jag tror att jag har avaktiverat Oscam dyker den upp ibland och körs samtidigt som CCcam_2.1.3.mips körs. Finns det något bra sätt att avinstallera Oscam eller beror det på att den Softcam som jag kör för att få bild med CD-kortet heter Oscam_CCcam_2.1.3 och kanske drar igång båda....? Den installationen görs ju från boxens TS-panel och är litet svår att påverka.....

  7. #37
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    66
    Citat Ursprungligen postat av Rolsten Visa inlägg
    Hmmm...

    Fast nu har ju TS sagt att han använder CD och då fungerar CCcam och även AU. Varför förvillar ni honom?

    Det spelar ingen roll vilken av versionerna du väljer. Bägge ska funka som både klient och server utan problem.
    Om du hade börjat med endast CCcam så hade det inte varit några som helst problem.
    Håller du fortfarande på och blandar in OSCAM och mgcamd så förstår jag varför du inte får bild.

    Har du skapat de två olika CCcam.cfg, laddat upp dessa till /etc och startat om?
    Vad säger webif på respektive box?
    För att få bild med CD-kortet har jag i i TS-panelen under 'Softcam' installerat Oscam_CCcam_2.1. Ger jag kommandot 'ps' i Telnet så ser jag att det finns en rad som heter /var/bin/cam/CCcam_2.1.3.mips. Ibland dyker också /var/bin/cam/oscam.mips upp. Där finns onekligen något fel. Om jag kör killall oscam.mips så har jag fortfarande bild men inte om jag kör killall CCcam.mips. Startar jag den igen kommer bilden tillbaka. Hur blir jag av med oscam på ett säkert sätt. Avinstallerar? Hur?

  8. #38
    Seniormedlem Rolstens avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    379
    Tackad
    42 gånger
    Vet inte vilken image du kör, men det borde väl finnas ett sätt att avinstallera paket? Själv kör jag OpenPLi på en gammal DM600.
    Där finns det under "hantera mjukvara > remove software"

    Försök att avinstallera OSCAM helt. Vill du leva farligt så kan du väl testa att döpa om eller radera filen, men det kombinerade skriptet kommer kanske att klaga på att oscam inte hittas.
    Lägg inte till raden som micklarn nämnde. Den skall endast användas om man ska låta någon annan softcam läsa kortet.
    När du har kollat allt detta (och startat om) så får du gärna skriva ut vad som står under CCcam webif, port 16001 på samtliga boxar.


    Uppdaterad kod som bör fungera. Du kan flytta kortet till valfri box.
    Fast IP är att rekommendera.
    Kom inte och säg att det är krångligt jämfört med OSCAM eller mgcamd.
    Kod:
    CCcam.cfg [DM800]
    
    
    F: DM600 password
    C: IP-till-DM600 12000 DM800 password
    
    
    
    CCcam.cfg [DM600]
    
    F: DM800 password
    C: IP-till-DM800 12000 DM600 password
    Senast redigerad av Rolsten den 2014-07-20 klockan 15:12.

  9. #39
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    66
    Citat Ursprungligen postat av Rolsten Visa inlägg
    Vet inte vilken image du kör, men det borde väl finnas ett sätt att avinstallera paket? Själv kör jag OpenPLi på en gammal DM600.
    Där finns det under "hantera mjukvara>remove software"

    Försök att avinstallera OSCAM helt. Vill du leva farligt så kan du väl testa att döpa om eller radera filen, men det kombinerade skriptet kommer kanske att klaga på att oscam inte hittas.
    Lägg inte till raden som micklarn nämnde. Den skall endast användas om man ska låta någon annan softcam läsa kortet.
    När du har kollat allt detta (och startat om) så får du gärna skriva ut vad som står under CCcam webif, port 16001 på samtliga boxar.
    Ok! Det är min DM800 som jag vill köra som server med CD-kort. Det där Oscam finns tillsammans CCcam. Min DM600 försöker jag ansluta för att få bild. Där har aldrig funnits någon Oscam. Webif visar i alla fallen bara Entitlements för kortet. I övrigt står det inte mycket.

    I min DM600 ser det ut så här under server. I övrigt för utom Entitlements är det bara tomma rader

    Server connections: 1
    +----------------------+------------+---------+--------+----------------+-------+-------------------------------+
    | Host | Connected | Type | Version| NodeID | Cards | CAID/Idents |
    +----------------------+------------+---------+--------+----------------+-------+-------------------------------+
    |192.168.2.11:12000 | |CCcam-s2s| | | 0 | |
    +----------------------+------------+---------+--------+----------------+-------+-------------------------------+

    IP-numret pekar som Du säkert förstår mot min DM800.
    Jag kör OpenPli på båda boxarna. En nyare på Dm800.

  10. #40
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av segerx Visa inlägg
    För att få bild med CD-kortet har jag i i TS-panelen under 'Softcam' installerat Oscam_CCcam_2.1. Ger jag kommandot 'ps' i Telnet så ser jag att det finns en rad som heter /var/bin/cam/CCcam_2.1.3.mips. Ibland dyker också /var/bin/cam/oscam.mips upp. Där finns onekligen något fel. Om jag kör killall oscam.mips så har jag fortfarande bild men inte om jag kör killall CCcam.mips. Startar jag den igen kommer bilden tillbaka. Hur blir jag av med oscam på ett säkert sätt. Avinstallerar? Hur?
    Det finns inget annat paket du kan installera istället som bara innehåller CCcam? För mig känns kombinationen CCcam + oscam lite underlig, eftersom båda kan vara såväl server som klient så blir det lite "tårta på tårta".

    Det räcker med enbart CCcam eftersom den är både klient och server. Och de gånger du lyckats få bild är det säkert via CCcam eftersom normalt sett räcker det att installera CCcam utan speciell konfiguration för att få igång kortet lokalt i boxen.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. [LÖST] dm800 hd se tapar kontakt med router
    Av Karlo i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-06-15, 18:48
  2. DM800 DVB-C med f-kontakt, klon?
    Av nachochips81 i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-08-28, 16:53
  3. DM600, DM7025 eller DM800
    Av mattheo i forum Dreambox
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-04-14, 06:57
  4. DM600-tuner i en DM800
    Av j_runbert i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-04-03, 17:58
  5. DM600 eller DM800
    Av zappee i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-08, 13:36

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss