MrPotatoHead, visst är det så, men i genomsnitt är det ju mindre långa störningar och problem med trådlösa tekniker, som marksänd TV, radio, och satellitkommunikation, helt befriad är man dock inte och visst kan det gå sönder. Nu är det ju iofs så att jag föredrar flera parallella tekniker, och jag har ju satellit, marksänd (TV) och även radio för att ta emot FM, högst osannolikt att alla dessa tekniker pajar på en gång. Samt batterier till radio, skönt kunna lyssna på radio när det är strömmen försvinner, som tur är sker det inte så ofta.

Schwede30, det är just därför jag tycker dom gott och väl skulle kunna sända ALLA nordiska radiokanaler via satellit, även om det kräver abonnemang för TV (och så ingår radiokanalerna där). Då kan man ju få bra täckning om man bor illa till, och det kostar i stort sätt inget för dem att göra detta då all teknik redan finns på plats och det finns utrymme på satelliterna. Obegripligt varför dom inte gjort det, många andra länder i europa har gått över till detta då man lagt ner sändningar på mellanvåg som kostar massor av pengar för det drar mycket ström och är dyrt. Istället envisas dom med sändningar på internet, vilket iofs är helt OK, men det är ju bättre köra flera tekniker parallellt, så länge det inte kostar för mycket.

Det stora problemet med FM är usel täckning på en del platser, plus det är svindyrt att sända radio för många stationer, den stora fördelen med digital radio, precis som med digital-TV är att alla radiokanaler direkt kan bli rikstäckande, å andra sidan är det ju iofs INTE säkert att det blir täckning där det redan är dåligt, men åtminstone så kan man säker dra på mer effekt med digitalt jämfört med analogt där man kanske stör kanaler som ligger nära eller långt bort osv.

Jag är iofs inte insatt i digitalradio och hur det fungerar, det enda jag vet är att DAB var bra när det kom, men sågades i efterhand, sedan blev det DAB+ som tydligen ska vara tillräckligt bra. Men det blir säkert så att man istället klämmer in för många kanaler och ljudet blir kasst. Eller om det finns någon bättre teknik man kan köra med istället för DAB+

Visst kan man köra över mobilnät och annat, men jag tycker inte det är en rimlig lösning, faktum är ju att FM (radio) analog sändning har använts extremt länge och bevisligen fungerar och är stabilt.