Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: oled display

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2012
    Inlägg
    317
    Tackad
    4 gånger

    oled display

    hej, varför blir texten på displayen mörk gul efter ett tag? från att lysa typ blå vitt när den är helt ny till mörk gult efter cirka 1 år?

    lite yr fråga kanske men hoppas ni fattar :P

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    766
    Tackad
    39 gånger
    Var det inte problem i början med oled att displayerna degraderades snabbt?


    Citat Ursprungligen postat av Castro Visa inlägg
    hej, varför blir texten på displayen mörk gul efter ett tag? från att lysa typ blå vitt när den är helt ny till mörk gult efter cirka 1 år?

    lite yr fråga kanske men hoppas ni fattar :P
    Seasoninterface, Humax CX-1201C, Samsung DCB-B270Z, MP3.6 usb, WindowsXP/7, Fausto1.44

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2012
    Inlägg
    317
    Tackad
    4 gånger
    vet ej men de är för jävla fult när den lyser mörkgult lite halvdött efter så kort tid, från att lysa upp blått med vitt sken ganska starkt,

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    766
    Tackad
    39 gånger
    Jo efter 1 år är ju kort tid men du har väl garanti?
    Seasoninterface, Humax CX-1201C, Samsung DCB-B270Z, MP3.6 usb, WindowsXP/7, Fausto1.44

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2012
    Inlägg
    317
    Tackad
    4 gånger
    jo men inget man pallar skicka för funkar ju bra annars

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2012
    Inlägg
    317
    Tackad
    4 gånger
    kom igen ingen som har en aning? första man ser på boxen ju av all kunnighet som besitts här på forumet så lär väl det här vara piece of cake? ingen som vet hur man får lite mer liv i displayen? detta gäller då alltså dm800 hd se!! fler lär väl ha problem med än jag?

    o ja jag har provat ökat ljusstyrkan men får inte den blåa färgen

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2013
    Inlägg
    220
    Tackad
    16 gånger
    Om nu färgerna har degraderat som _com_bort_ säger finns det ju inget du kan göra utom att köpa en ny display. De är ju som att be någon att laga dina utslitna däck.

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2012
    Inlägg
    317
    Tackad
    4 gånger
    så vitt jag vet så ställde han en mot fråga

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2013
    Inlägg
    220
    Tackad
    16 gånger
    Mindre en motfråga och mer något han hört men inte var säker på skulle jag säga. Problemet du beskriver är ju typiskt för OLED, om än lite väl snabbt i detta fall. Blå är den färg som degraderar snabbast, och man får en shift åt det gula hållet.

    WP skriver ut en exempellivslängd på 14000h till halva ljusstyrkan för blå färg, vilket är 1,5 år dygnet runt. Men vet ju inte hur länge du har igång din. Detta gäller antagligen dessutom kvalitetspaneler för riktiga skärmar, medan den i dreamboxen nog är en billig historia.

    http://en.wikipedia.org/wiki/OLED#Disadvantages

    En ny display kostar drygt 8 dollar på aliexpress.

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    766
    Tackad
    39 gånger
    Precis något jag hört/läst som jag tror stämmer, eller jag vet att det varit sådana problem

    Hur det är med dagens paneler vet jag inte men hoppas verkligen det är lite bättre livslängd än 1 år.

    MVH

    Citat Ursprungligen postat av macuser Visa inlägg
    Mindre en motfråga och mer något han hört men inte var säker på skulle jag säga. Problemet du beskriver är ju typiskt för OLED, om än lite väl snabbt i detta fall. Blå är den färg som degraderar snabbast, och man får en shift åt det gula hållet.

    WP skriver ut en exempellivslängd på 14000h till halva ljusstyrkan för blå färg, vilket är 1,5 år dygnet runt. Men vet ju inte hur länge du har igång din. Detta gäller antagligen dessutom kvalitetspaneler för riktiga skärmar, medan den i dreamboxen nog är en billig historia.

    http://en.wikipedia.org/wiki/OLED#Disadvantages

    En ny display kostar drygt 8 dollar på aliexpress.
    Seasoninterface, Humax CX-1201C, Samsung DCB-B270Z, MP3.6 usb, WindowsXP/7, Fausto1.44

Liknande ämnen

  1. [LÖST] oled picon
    Av wax78 i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-03-28, 22:19
  2. OLED picons Dm800se
    Av Nille_DM i forum Dreambox
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-03-28, 12:39
  3. OLED i DM7020HD
    Av von_skunck i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-02-14, 09:11
  4. Hej! Större oled display på DM800 !?
    Av alpalpha i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-12-01, 00:11
  5. Ändra boottext på oled i 800
    Av zacce74 i forum Dreambox
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-11-04, 16:36

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss