Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Vu+ SoloSE nybörjare redigera kanallistor mm

  1. #1

    Vu+ SoloSE nybörjare redigera kanallistor mm

    Hej, trots att jag är en pensionerad 40 talist har jag, som jag tror själv, rätt bra koll på Linux i största allmänhet. Kör, och installerar själv förstås, Arch Linux i dual boot på flera datorer. Just nu Win7 och Arch Linux på en UEFI baserad dator med GPT formaterade diskar i.

    Linux på en sat-mottagare däremot är helt nytt. Sat mottagare generellt, diseqC och antenner däremot fixar jag och har en T90 antenn för Astra 19,2, Hotbird och som en del kanske tycker, underligt nog även Eutelsat W3 på 7,0 grader öst.

    Jag har redan en helt legal Canal Digital lösning i form av inbyggd sat-mottagare i TV-n. Har nu skaffat en VU+ Solo Se för att se på fria kanaler via T90 antennen. CD går via en separat vanligt tallrik.

    Använder till en början Vu+ original image och började med den fabriksinstallerade(Experimental 2014-07-03) och gjorde en kanalsökning. Hittar förstås en massa kanaler men det verkar inte ens gå att manuellt via fjärren plocka bort enstaka kanaler.

    Hur som helst, insåg att denna image nog var föråldrad och har nu nyligen flashat in den senaste originalen, (20150601160616) och just nu pågår kanalsökningen som jag förstås var tvingad göra om!

    Frågor:
    1) Finns det något sätt att spara och redigera kanallistorna utsides boxen i ett Linuxbaserat program? I nödfall duger ett fönsterbaserat(Windo) dito....

    Med andra ord, i datorn och sedan med flertalet skräpkanaler bortredigerade, alternativt efter uppgradering av mjukvaran, lägga in en klar lista.

    2) Black Hole, Openpli, Vix och allt vad de heter? Varför det? Som sagt har jag Canal Digital redan och funderar starkt på att säga upp skiten. Så allt labbande osv. på den fronten är totalt ointressant.
    Sammanattning av fråga 2, finnes några fördelar med någon av nyss uppräckande andra imageskapare jämfört med VU+ egna??

    3) Jag har inga problem med att läsa engelska om någon känner för att länka till några bra platser som knyter an till mina frågor. Google vet jag vad det är och letar själv förstås där.
    mvh
    jakobsson i värmland som snart ska kasta sig in på sillbordet- det är ju midsommarafton

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    1. De flesta använder det Windows-baserade programmet DreamBoxEdit för att redigera kanallistan. http://www.dream-multimedia-tv.de/bo...threadID=15282 Det kanske finns någon tidigare version i filarkivet också.
    Annars tycker jag det går rätt smidigt att redigera med fjärrkontrollen också. Tricket är att trycka på Menu-knappen när du står på en kanal i kanallistan. Då får du upp olika alternativ som att radera, spara till favoritlista m.m.

    2. Originalimagen är som regel inte så mycket att ha. Framförallt tillåts inte originalimagen av juridiska/legala skäl att innehålla någon softcam. Alltså möjlighet att använda mjukvara för att läsa programkort och dekoda kanalerna. Därför finns det olika team som jobbar på att förbättra imagen och lägga till div. finesser. Det är en smaksak vilken image man tycker är bäst, min röst faller på BlackHole som är oerhört stabil, innehåller de senaste drivers och har ett otal finesser/features. Om du inte har provat något annat än originalimagen tror jag du blir positivt överraskad om du testar BlackHole eller OpenPLi.

    3. Den bästa källan till information är nog faktiskt detta forum. Det har genom åren nog avhandlats allt som är värt att veta. Tyvärr är inte informationen lagrad i någon lättillgänglig struktur men jag kan rekommendera att använda sökvektyget samt läsa de guider och wikis som finns. Sedan går det ju också bra att Googla efter info eller helt enkelt ställa en fråga i forumet om man kör fast.

    Hälsningar från en glad 50-talist!
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. Redigera .xml med Mac
    Av johnny_remote i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-02-12, 16:36
  2. Redigera DVD???
    Av muhammed_3 i forum Mjukvara
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-13, 12:53
  3. Redigera kanallistor i Strong 8700
    Av dragonball i forum Övriga mottagare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-23, 21:20
  4. Redigera DVD
    Av zam1000 i forum Övrigt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-10-01, 16:54

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss