Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Hjälp med ta backup via nollmodemskabel alt. flasha backup medl flashwizard

  1. #1

    Hjälp med ta backup via nollmodemskabel alt. flasha backup medl flashwizard

    Som första inlägget skriver..

    Jag har en fw2 fil som jag tagit med flashwizard.. 2012
    Nu slog blixten sönder min dm600pvr och jag har införskaffat en "ny" dm600pvr...
    Den gamla boxen är försvisso intakt förutom att LAN (nätverkskontakten ) slogs ut..
    När jag ska lägga över den tar det ett par minuter sen är filen över men det står att boxen ska reeboota.. vilket den inte gör.. har väntat 15-20 minuter innan jag rycker nätsladden.. Då blinkar röd och grön lampa sen får jag falsha med nollmodemskabel.. och börja om allting.
    Jag har openpli (hade det när jag tog backup) och har det i den "nya"
    enligt mac adress ska den nya inte vara en klon..

    eftersom flashwizard inte tycks fungera (på dm600!?)
    så skule jag kunna ta en ny backup av min gamla 600 med nollmodemskabel..
    Jag har nog laddat ner varenda version av dreamup nu men hur jag än gör så dyker det inte upp någon "backup knapp" som det så fint visar i vissa infos.. !?

    Jag kommer ju inte åt min gamla box via nätverket...!

    Hur F-nken ska jag göra.. har hållt på i 3 dagar nu..

    Hmmmm

    Den nya boxen är införskaffad begagnad men köpt rätt nyligen...
    Jag tror inte förra ägaren gjort något med den...
    Jag har inte gjort något med den.. vad gäller firmware...!?
    Kan det ha med det att göra ?


    Hjälp..

    /J

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Varför använda en box som har passerat "bäst_före_datum" för 8-10 år sedan
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmmm.

    Varför använda en box som har passerat "bäst_före_datum" för 8-10 år sedan
    Bla just för att "lätt" (trodde jag) kunna använda mig av backupen jag tog från min "originalbox" och för att det är skillnad på pris.. och för att det snart ska dras in fiber här och förmodligen blir det en annan historia att ta emot tv då...

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    VU+Zero 1300:- !! En "riktig" box.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    Seniormedlem Rolstens avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    379
    Tackad
    42 gånger
    Ja, det är inte någon större idé att satsa på en DM600 nu om man inte får den gratis.
    Däremot kan boxen med fördel användas som kortserver, sovrumsbox och NAS.

    Varför är det så viktigt att få in din gamla backup?
    Det är väl bara att blåsa i senast släppta OpenPLi och konfigurera?
    Finns hur många trådar som helst om det.

  6. #6
    bra forum det här..
    Man ställer en fråga och får massa motfrågor och hugg...
    Keep it up..

  7. #7
    ComHit Crew deass avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    5 749
    Tackad
    88 gånger
    Flashwizard fungerar inte med DM600 eller nyare boxar. Men vad är det du behöver komma åt i den gamla boxen? Är det bara innehållet i filerna? Har du provat någon av de patchade versioner av dreamup som finns i vårt filarkiv? Vill minnas att backup funktionen i dreamup är allt annat än att lita på. Så är rädd för att det är rätt kört tyvärr. Det är nog total återställning som gäller faktiskt är jag rädd för.
    Alla frågor/problem som ni har angående servern kan ni ställa till mig via pm. Övriga frågor ska ställas i forumet under respektive avdelning.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av deas Visa inlägg
    Flashwizard fungerar inte med DM600 eller nyare boxar. Men vad är det du behöver komma åt i den gamla boxen? Är det bara innehållet i filerna? Har du provat någon av de patchade versioner av dreamup som finns i vårt filarkiv? Vill minnas att backup funktionen i dreamup är allt annat än att lita på. Så är rädd för att det är rätt kört tyvärr. Det är nog total återställning som gäller faktiskt är jag rädd för.


    Hej deas...
    Tack för ditt svar.. Synd att man inte visste att flashqwizard inte funkade till dm600...
    Har testat i stort sett alla versioner av dreamup men det dyker inte ens upp någon "backup" knapp så jag förstår att den funktionen inte går att lita på...
    Jag har fått falsha image flera ggr och sedan flashat ny image till den för när jag försökt köra in flashwizard filen (*.fw2) så har boxen hängt sig varje gång..

    Bara en sak.. vad menas med "totalåterställning"....?

    /J

  9. #9
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av padda3 Visa inlägg
    Bara en sak.. vad menas med "totalåterställning"....?

    /J
    Han menar nog att du får börja med en ren box, installera en image (förslagsvis OpenPLi) och sedan göra nödvändig konfiguration för hand. Alltså börja om från början så att säga.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Han menar nog att du får börja med en ren box, installera en image (förslagsvis OpenPLi) och sedan göra nödvändig konfiguration för hand. Alltså börja om från början så att säga.
    Aha.. ok..
    Det har jag gjort 10 ggr... )
    Får ju igång allt men när jag försökt köra in fw2 filen (backupfilen) så kör den sig... och det har jag gjort ett antal gånger..
    Innan jag fick reda på att flash wizard inte funkar till dm600... (som jag för övrigt fick gratis i stort sett, Rolsten) sen väntar jag på att fiber ska installeras inom snar framtid så jag vill invänta och se vad man ska satsa på i den kommunikationsgangern..

    sla försöka med att lägga backupen på gamla boxen på en hårddisk.. sen flytta över hårddisken till den"nya"... annars skiter jag i det..
    Tack för hjälpen, eller infon i alla fall som jag till slut fick..

Liknande ämnen

  1. Backup BH
    Av jajje i forum Vu+
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-01-07, 11:20
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-26, 17:28
  3. Backup
    Av tomper i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-10-14, 21:26
  4. backup
    Av lordsgaki i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-18, 21:36

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss